100 dagen

Ik vind het ook héél interessant om te zien.

Wat ik wel lastig vind - niet per se in het programma hoor, maar in het algemeen - is dat je dus blijkbaar een ‘rol’ moet spelen en er een hele truckendoos aan te pas moet komen om die leerlingen een beetje stil en mee te krijgen.

Ik ben misschien heel naïef, maar wat is er gebeurd met het feit dat je je in sommige situaties gewoon moet gedragen? Ik vind het zo gek om te zien dat een docent zich in allerlei bochten moet wringen om de aandacht van de leerling te krijgen. Maar dat is de omgekeerde wereld, want primair is het idee toch dat je naar school gaat, je je aan de regels houdt en je een beetje fatsoenlijk gedraagt?

En nee, ik was ook geen engeltje vroeger, eerder bijdehand en ging overal de discussie over aan. Maar wat ik hier soms zie, vind ik echt grensoverschrijdend. Soms hou je gewoon even je mond. Niet omdat het leuk is, maar omdat het moet. Ik heb het gevoel dat alles tegenwoordig leuk gemaakt moet worden voor de prinsjes en prinsesjes van deze generatie met gamefication e.d. omdat je ze anders niet mee krijgt. Maar het is toch ook een deel van je ontwikkeling dat je leert dat niet alles speciaal voor jou leuk wordt gemaakt, zodat je misschien genegen bent om het te doen, maar dat sommige dingen niet leuk, maar wel goed voor je zijn. Dat dat erbij hoort.

7 likes

Ik denk niet dat dit iets is wat tegenwoordig ineens zo is hoor. Op die leeftijd heb je gewoon geen zin in school en zoek je de grensen op. Ik denk dat dit iets is van alle tijden.

5 likes

Vriendinnen van mij die wel voor de klas zijn geëindigd zeggen dat het echt wel een goed beeld geeft van hoe het nu is. Denk niet dat ze extra de rotte dingen eruit halen.

1 like

Ik denk dat het bij de jongeren inderdaad iets is van alle tijden. Maar dat de omgeving er nu anders op reageert. Ik zie dit ook bij ouders in mijn omgeving. Alles moet opgeleukt worden voor het prinsje of prinsesje, anders doet 'ie het niet. Het lijkt alsof het basisprincipe dat niet alles in het leven superleuk is, een beetje op de achtergrond raakt. Ik vond woordjes stampen ook heus niet leuk, maar er werd geen game ontwikkeld, zodat ik het dan bij gods gratie wel wilde doen. Je deed het gewoon met een bak tegenzin en een lang gezicht en soms deed je het niet en dan ondervond je daar de consequenties van.

Ik denk gewoon dat je echt geen leukere volwassene wordt van die fluwelen handschoentjes en dat geaai. Hoe ga je jezelf staande houden als je na school aan het werk moet?

5 likes

Nja het was vroeger bij ons op school ook een beetje zo. Ik vind die baldadigheid niet persee iets van nu

1 like

Heel eerlijk, het verschilt ook mega per niveau. Niet elke vwo klas is braaf en niet elke vmbo klas is brutaal, maar er zit zeker verschil tussen.

Brutaal kunnen kinderen altijd wel zijn, maar toen ik zelf op de middelbare zat had ik wel het idee dat kinderen meer fatsoen meekregen vanuit huis dan nu het geval is :woman_shrugging:. En dan heb ik het niet over gebroken gezinnen waarbij het sowieso al sink or swim is, maar in het algemeen.

3 likes

ik vind nicolaas en tim zo leuk :sob: :heart:

4 likes

Nja ik denk dat als toen je ouders werden gebelt dat je dan op je flikker kreeg. Nu is het meer van dat doet mijn kind niet.

1 like

Ik herken zoveel van 25 jaar geleden.
Ik zat op een ITO, LTS, VBO en MAVO school. (Eerste twee jaar alles gemengd)
mijn uiteindelijke mavo jaren waren redelijk rustig maar daarvoor was het precies zoals hier hahah!
Incl. Zware conciërges die je niet boos wilde krijgen.
Behalve die koptelefoons en mobieltjes.

Wie heeft de hoogste rang op de apenrots :laughing:

1 like

Ik ben ook verliefd op de begeleider van Tim. Gelijk na 2 minuten in de eerste aflevering al. Ik vind het wel heel confronterend om te zien hoe die docenten met die kinderen om moeten gaan, petje af voor alle mensen in het onderwijs die daar een weg in hebben gevonden, ik snap echt niet hoe jullie het volhouden om daar elke dag mee om te gaan. Ik moet voor mijn werk ook wel eens klassen toespreken of dealen met leerlingen van allerlei niveaus en soms staat mijn hoofd er echt niet naar, al duurt het maar 3 minuten. Vinkje ongeschikt.

4 likes

Ik vind het ook een heel interessant programma. Maar heb me wel een beetje verbaasd over de begeleiding.
Een docent die gewoon een week op vakantie gaat, een docent die zegt ‘ik ga je laten zwemmen’ en dan die ‘hier schrik ik wel van’ docent toen Nicolaas aangaf dat hij tijd te kort kwam.
Ik hoop toch eigenlijk dat dat niet helemaal representatief is.

5 likes

Wat ik ook niet helemaal snap is dat ze gewoon een cursus hebben gehad en nu leraar kunnen zijn.
Oke ja Tim en Nicolaas doen dit voor het programma dus zij kunnen nu niet even een paar jaar studeren. Maar zou je met een klein beetje kennis je even omlaten scholen met zon cursus? Of is dit meer vanuit een nood oplossing omdat er zoveel leraren te kort zijn?

1 like

Ze werden ook voorgesteld als speciaal stagiaires geloof ik, niet als docent ofzo

1 like

Ik kijk het ook en vind het echt een heel leuk programma. Toen ik zoveel jaar geleden moest bepalen wat ik zou gaan studeren heb ik ook over het onderwijs getwijfeld, maar toch een ander vak gekozen. Ik merk door dit programma dat het toch wel soort van kriebelt om niet alsnog eens te kijken naar het onderwijs.

Verder vind ik het programma dus echt heel leuk en mooi om te zien. Wel merkte ik vorige week dat ik die begeleidster wel heel hard vond voor Nicolaas toen hij vertelde hoeveel tijd hij aan het voorbereiden van een les kwijt is en dat hij daardoor niet aan een mentorles toekwam. Ik snap dat je dat in het echte leven niet zo kan doen zeg maar, maar ik denk ook wel dat ze er rekening mee kan houden dat hij geen geschiedenis gestudeerd heeft, dus zich echt in moet lezen in onderwerpen.

6 likes

Precies wat ik dacht! Leuk van die begeleidster dat ze hem 100% de ervaring van een beginnende leraar wil geven met alle werkdruk die daarbij hoort, maar ze lijkt te vergeten dat hij niet met dezelfde vakkennis begon als zij

4 likes

Wat een zootje ongeregeld zijn pubers toch :sweat_smile:

Wat me wel opvalt is dat die kids geen blad voor hun mond nemen ondanks de cameraploeg in hun klas. Ik zou mezelf toch wel meer gedragen als je weet dat het uitgezonden wordt op nationale tv. Kan je nagaan hoe het er aan toe gaat zonder camera’s… Zie je kind zo maar eens terug op tv, jeetje

2 likes

Love Tim trouwens, net zo’n blije springerige puppy. Goed in enthousiasmeren maar (nog) niet in orde houden, ik ben heel benieuwd hoe hij zich ontwikkelt

1 like

21 likes

Haha heb dit stukje ook teruggespoeld. Zie mijzelf ECHT niet zo zitten met collega’s :joy:

Ik denk dat dat ook wel zo is ingestoken vanuit de redactie van het programma. Uiteindelijk gaat het er niet om dat ze na 100 dagen ‘geslaagd’ zijn en voor de klas te gaan staan, maar om te laten zien waar je tegenaan loopt en hoe dat is voor leraren. Dat komt op tv veel beter over in extreme situaties, die moeten dan ook een beetje gecreëerd worden om het interessant te houden.

3 likes