No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Misschien kun je de kleding die je niet draagt verkopen via United Wardrobe of Marktplaats, het geld dat je daarvoor krijgt in een apart potje stoppen en met jezelf afspreken dat je dat als budget hebt om te besteden als je iets leuks wil kopen. Dit helpt bij mij altijd wel goed, ik heb nu alleen niets meer te verkopen haha

Heb idd al eens wat verkocht. Moet het weer even op marktplaats of united wardrope zetten. Vind het gewoon stom dat het of alles of niets is bij mij.

Ik zit al op de helft. Ga denk ik proberen om tot 1 april niks te kopen. :slight_smile:

1 like

Ik ga nu proberen t/m eind februari niets te kopen qua kleding/make-up/schoenen en proberen te minderen met eten op werk kopen. Voor dat laatste wil ik dan ook weer iets meer tijd investeren in gezonde lunches thuis klaar maken.

Ik heb het nu heel januari volgehouden, maar heb wel op korte termijn wat dingetjes nodig. Wat niet helpt is dat een kortingscode van About You heb en daar bijna iedere dag aan denk :joy:

Ik meld me ook eens in dit topic, ik koop elke maand wel iets van kleren of make-up terwijl ik al meer dan genoeg heb. Mijn plan is om tot het einde van de winter (eind maart) niks van kledij en make-up te kopen. Enige uitzondering: mijn cc cream is bijna op, die mag ik nog vervangen maar daar stopt het dan ook.

De afgelopen maanden probeer ik al bewuster om met mijn make-up ‘‘collectie’’ (klinkt groter dan het is haha). Ik had een lijst gemaakt van mijn oogschaduwpalettes om bij te houden hoeveel ik elk palette gebruik. Als doelstelling had ik me voorgenomen om elk palette X aantal keer te gebruiken, waarbij X overeenkomt met het aantal pans in het palette.

Bijvoorbeeld: Urban Decay Naked 2 heeft 12 pans, dus dat palette moest ik 12 keer gebruiken (maakt niet uit welke kleuren). Ik ben nu, na 94 dagen, bijna klaar met dit projectje en ik waardeer mijn palettes zo veel meer dan enkele maanden geleden! Ik voel niet meer de drang om nieuwe oogschaduw te kopen omdat ik nu besef hoeveel ik al heb en welke combinaties ik kan maken. Als dit projectje klaar is, ga ik een volgend starten, nl. elke week een ander oogschaduwpalette gebruiken + 2 dagen in de week lipstick dragen.

Het tracken van mijn make-upgebruik helpt echt om de drang tegen te houden die ik voel om telkens weer nieuwe make-up te kopen.

Wat kledij betreft ben ik sinds nieuwjaar ook met een trackingsysteem begonnen. Ik houd een lijst bij van al mijn kledingstukken die ik in de winter draag en daar duid ik elke dag aan wat ik die dag draag. Dat is tot nu toe echt een eye-opener geweest! Na één maand dit te doen, vind ik het erg om te zien dat ik mijn meestgedragen kledingstuk van deze maand (een zwart-wit gestreepte top) slechts 4 keer heb gedragen! Naar mijn gevoel was dit veel meer. Ook behoorlijk confronterend om te zien dat ik heel veel van mijn jurkjes slechts 1 keer heb gedragen deze maand. Ik hoop dat het verder bijhouden van mijn kledinglijstje me zal helpen om de komende tijd niet te shoppen.

12 likes

Morgen voor mij ook een verse start. Ik wil de komende tijd echt heel veel proberen sparen omdat we net een huis gekocht hebben waar er nog redelijk veel moet gebeuren. Ik heb echt kleren genoeg maar ik blijf de hele tijd meer en meer kopen. Het kan zelfs niet meer in mijn kast momenteel. Genoeg redenen dus om even te stoppen met shoppen.

Mijn plan is om niets meer te kopen tot na mijn skivakantie begin april. Dat is dus ongeveer 2,5 maand en dan wil ik rustig kijken voor een paar goede stuks voor het nieuwe seizoen. Dus door cold turkey te gaan hoop ik gewoon ook om erna veel minder en bewuster te kopen.

2 likes

Ik doe ook mee tot eind maart.
Ik mag nog 2 dingen kopen van mijzelf:
1 paar schoenen = nodig
Dekbedovertrek.

Verder wanneer dingen kapot gaan die ik veelvuldig gebruik mag ik deze wel vervangen.
Maar geen kleding, make-up en andere onnodige spullen

2 likes

Begin van januari ging top, maar het eind van de maand echt zwaar gefaald. Ik ben ook echt een beetje teleurgesteld in mezelf. Ik merk dat als ik me niet zo goed in mijn vel voel ik dingen ga kopen in de hoop dat ik me daar beter door ga voelen (nieuwe kleding, parfum etc.) maar dat werkt natuurlijk niet.

Ik ga gewoon weer opnieuw beginnen. Hele maand februari niks kopen. Zijn maar 28 dagen, dus dit moet te doen zijn.

1 like

Wat een goed idee om het gebruik van je oogschaduw zo te regelen. Misschien ook wel een idee voor mij. Ik gebruik eigenlijk alleen m’n Mac oogschaduw in een setje van 4 maar heb veel meer. Dit zou voor mij ook wel werken!

1 like

Ik ging best goed. Tot ik ontdekte dat ik een boek gepre-ordered had (vorig jaar al) en dat ik het ook nog eens 2 keer gepre-ordered heb. :woman_facepalming: Gelukkig heb ik 1 van de 2 boeken verkocht aan een vriendin, voor de prijs waar ik het voor gekocht heb. Nou ja, nu maar niets meer uitgeven verder.

Ik vind het erg confronterend hoe vaak ik toch de neiging heb iets te kopen, misschien juist nu wel meer. Mijn voornemen is van januari tot april geen kleding te kopen en verder ook zo min mogelijk te bestellen. Dus eventuele boeken ook gewoon in een boekwinkel. Uitzondering is een dansrokje als ik ingeloot wordt voor een studentendansweekend in februari.

Ik doe dit ook, want ben mega blut. Hoop het iig vol te houden tot april. Januari ging oké. Had wel een paar schoenen besteld in de sale… Zucht. Maar die pasten gelukkig niet. :sweat_smile: Zit ook steeds op Charlie Temple te loeren voor een nieuwe bril en zonnebril, maar dat kan nog wel een paar maandjes wachten.

Hier gaat het eigenlijk verrassend gemakkelijk. :slight_smile: Behalve die pre-order en een zak paaseitjes nog niets gekocht deze maand (ik tel vanaf 20 jan) qua prullen enzo.

1 like

Ik vind het ook echt zo lastig :neutral_face: ik merk dat ik als ik een goede deal zie, ik het meteen wil kopen. Bijvoorbeeld; ik had een goed budget met spaardoelen gesteld, waardoor ik dit jaar een hele goede outdoor-jas mag kopen. Daarbij heb ik rekening gehouden met mijn inkomen (ik studeer nog) en het sparen voor deze spaardoelen vanaf januari. En ja hoor, het is nu sale, zie een dure jas van 320 voor 220 en nu wil ik hem direct NU kopen, terwijl ik dan wel mijn weinige spaargeld eraan opoffer… maar het is wel een goede korting :frowning: zo lastig, verzin altijd wel een goede smoes voor mezelf om iets te verantwoorden

1 like

Heel herkenbaar dat verantwoorden voor jezelf. Wanneer had je eigenlijk een jas willen kopen? Ik zou als ik jou was nog even wachten als je het nog niet direct nodig hebt. Er komt nog wel vaker korting en wat je zegt, zonde van je spaargeld.

2 likes

Dit herken ik ook, hoor. Ik heb het met bepaalde schoenen, maar bijvoorbeeld ook elektronica.

Ik wil voor mezelf ook gewoon een kledingbudget voor dit jaar in gaan stellen (als een doel op mijn spaarrekening) en dan haal ik alles wat ik nodig heb daar af :slight_smile: Vooral ook omdat ik bv nog nieuwe Allstars wil en ongetwijfeld nog wel een paar Dr Martens koop dit jaar.

:sweat_smile: Bij ING mag je per rekening maar 10 potjes, beetje jammer haha.

1 like

Probeer voor jezelf te bedenken dat het een heel stom idee is dat je aan het sparen bent voor een specifieke jas en dat je dan het geld uitgeeft aan iets heel anders. Je bent niet aan het sparen voor die jas in de sale. Dan kun je weer opnieuw beginnen voor die outdoor jas!

Ik heb zelf een wishlist met artikelen die ik graag wil hebben, maar echt tijdloze, niet-trendgevoelige dingen. Dan zet ik iets erop en laat het even rusten. Ik heb geen haast om iets aan te schaffen want ik kan het altijd krijgen als ik wil, het is niet trendgevoelig. En vaak heb ik dan dat ik uiteindelijk iets niet per se wil en dan haal ik het van het lijstje af of het blijft super lang erop staan. Het idee dat ik het mag kopen maar nu nog niet per se nodig heb geeft ook rust.

4 likes

Ik ben sinds 1 januari gestopt met het kopen van kleren en schoenen en wil dit volhouden tot 1 april! Heb alle winkelapps van mijn telefoon verwijderd en me uitgeschreven van allerlei nieuwsbrieven.

Daarnaast wil ik me ook focussen op meer duurzame kleding kopen. De blog van WhenSaraSmiles vind ik super inspirerend!

6 likes

Ja, dat laatste vind ik ook echt zo fijn. Nou ja, groot deel van wat ik spaar, geef ik vrij snel wel weer uit, maar goed :stuck_out_tongue: Ik hoop alleen dat mijn laptop het nog tot en met december uit gaat houden.

1 like