No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb besloten om tot en met december volgend jaar geen kleding en make-up te kopen. Ik wil sparen voor goede kledingstukken, mijn toekomstige huis en andere leuke dingen. Ik merk dat ik onnodige kledingstukken koop en hartstikke ongelukkig van mijn volle kledingkast word (hoe 1e wereldprobleem is dit!).
Kleding wat kapot is moet ik maar laten maken en kleding wat ik zat ben wil ik ruilen of doneren. Ik mag van mezelf wel ondergoed (vooral onderbroeken, beha’s heb ik zat), sokken en panty’s kopen.
Qua make-up mag ik ook alleen basisdingen nog kopen (als ze op zijn!).
Hopelijk overleef ik het, maar ik heb genoeg spullen om minstens 5 jaar door te komen.

12 likes

Ik ga het ook proberen! Eens kijken of het lukt om vol te houden

Nice! Bijna anderhalf jaar! Super goed! Zes weken stelt dan niets voor haha (no offence, ieder zijn doel)

Pff, 1.5 jaar :open_mouth: Knap hoor. Ik zou dat niet redden, zeker niet met broeken (elke 2-3 maanden moet ik nieuwe, want loop en fiets veel)

Ik wilde ook weer een poosje niks kopen want merkte toch dat ik in de stad weer een hebberig gevoel kreeg in de fast fashion winkels.

Maar ineens is het weer salaris tijd en ongemerkt toch een maand niks gekocht, yes!

6 likes

Ja klinkt als veel, maar eerlijk… als ik in mijn kast kijk heb ik zoveel en mijn kleren slijten nauwelijks.

Stoppen met shoppen werkt voor mij niet. Voelde mij zo oppervlakkig als ik in een winkel stond en wist dat ik iets niet nodig had maar het alsnog wilde hebben. Een no buy maakte mij niet gelukkig maar wilde wel minder kopen. Koop nou wel bewuster. Zoals anderen heb ik ook een speciale rekening. Nou hoef ik ook niet meer na te denken over hoe veel ik uit geef aan dingen die ik niet nodig heb. Of dat geld aan het zoveelste paar schoenen of een tijdschrift gaat maakt niet uit en heb niet meer het gevoel dat alles wat ik koop buiten de boodschappen om verspilling is. Val ook niet meer in de valkuil van al zo lang niets meer gekocht hebben, nou wel even iets mogen kopen en dan compleet los gaan.

Nou de druk er af is kan ik ook weer tijdens het winkelen met vriendinnen weer impuls aankopen doen. Omdat ik weet wat werkt doe ik geen miskopen meer. Denk dat ik dat nog het meest fijn vind. Er gaat niet meer te veel geld naar onnodige dingen en ik koop geen dingen meer die ik uiteindelijk nooit ga gebruiken of dragen. Dat vond ik pas echt zonde van het geld.

3 likes

Jup die neiging heb ik ook. Door verveling ook, helemaal met online shoppen.

1 like

Ik merk dat ik nu echt meer geld op m’n spaarrekening moet zetten anders compenseer ik het kopen van kleding met het kopen van schoolspullen en ik zit al jaren niet meer op school :neutral_face:

1 like

Haha, jaaa geurkaarsen :heart:
Ik heb toevallig net m’n kledingkast helemaal uitgezocht, dus mocht van mezelf deze maand iets nieuws kopen, haha.

1 like

Gebruik je ze niet uit zuinigheid? Dat is misschien ook een beetje zonde? Tenminste, ik was vroeger ook zo met hele mooie pennen/parfum en dan verging het toch op den duur of dan vind je het zelf niet meer zo lekker, wat uiteindelijk meer zonde is dan wanneer je het met plezier gebruikt had. Sorry voor al deze aannames, misschien klopt er niks van. Ik vind het nu ‘gekker’ wanneer gebruiksvoorwerpen als een soort verzamelstukken bewaard worden:P

3 likes

Hahah, ja ik zie het nu pas!
Lekker gebruiken wanneer je wilt komende herfst/winter dan! Ik heb zelf nu met dit soort spullen (ook bodylotions etc) dat ik het irritant vind als ik veel heb rondslingeren en ook wat bewuster bezig ben met het gebruiken van die spullen

4 likes

like voor totale herkenbaarheid :joy::sweat_smile:

1 like

Ik doe hier ook aan mee :raised_hands:. Wil het liefst tot en met de kerst geen nieuwe kleding meer kopen. Ik mag van mezelf enkel nieuwe spijkerbroeken kopen omdat die redelijk snel slijten.

1 like

Ik haal er voldoening uit door te bedenken dat ik niet zoals iedereen meerdere spullen van hetzelfde hoef te hebben. Ik kan blij zijn met één ding omdat ik dat ding dan daadwerkelijk vaak gebruik. Geen lasten meer van het zorgen dat je al die “duplicates” moet opbergen of dat je je schuldig voelt als je er een minder of niet gebruikt want die ander is je favoriet. Gewoon één is voldoende en zorg dat het meteen de beste van het beste is.

Het is zo’n heerlijk gevoel om minder hebberig te zijn en het geeft zoveel rust om minder spullen te moeten schoonmaken, opruimen, opbergen, verzorgen, gebruiken, noem maar op.

Heel soms heb ik nog dat ik iets tegenkom waarvan ik denk, wat een goede deal, dat kan ik wel gebruiken, ik ga het ook gebruiken, etc. etc. Maar dan bedenk ik me dat ik net zo fijne, al dan niet fijnere spullen heb en dat zoiets altijd weer op mijn pad komt als ik het écht nodig heb.

Inmiddels weet ik goed wat ik wel en niet gebruik en kan ik mezelf dat helpen herinneren als ik toch neig om iets te kopen. Meerdere paren pantoffels? Koop nieuwe als die andere versleten zijn. Meerdere geurkaarsen? Je kan toch maar 1 per keer aanzetten. Al die dubbele spullen nemen ontzettend veel ruimte in en wanneer houdt het op?

Ik zag een aflevering van Ons huis vol spullen op RTL/Videoland en daar was een vrouw die het leuk vond om te shoppen, maar er ging nooit iets weg. Ze kon ook letterlijk niet meer bij haar spullen omdat alles tot de nok gevuld was en in de weg stond.

Het is een knop die om moet. Bedenken dat je blij bent met wat je hebt en dat je niet meer nodig hebt. En als je niet blij bent met wat je hebt dan zit daar dus een probleem en moet dat misschien aangepakt worden.

9 likes

Ik word zo hebberig van alles wat nu in de winkels hangt en online zie. De herfst en winter zijn echt mijn seizoenen qua kleding. Vind heel veel mooi, ben nu als bescherming lijstje aan het maken, wat ik hebben wil. Als ik het over 6 weken nog wil, mag ik 2 dingen van mn lijst kopen. Ik hoop dat ik het zo wat kan beperken.

4 likes

Ik meld me ook hier. Ik heb recentelijk ontslag genomen zodat ik meer tijd heb voor mijn studie dus ik wil de komende tijd sowieso een stuk zuiniger leven. Ik merk dat ik gedurende dag vaak aan spullen denk en dat het gelukkige gevoel nadat ik iets gekocht heb kortstondig is, want dan kijk ik alweer uit naar de volgende aankoop. Ik hoop dat te kunnen doorbreken.

1 like

Ik kom hier ook nog eens posten, in augustus heb ik een trui gekocht maar sindsdien, ± 5 weken nu, heb ik niks meer gekocht.
Door de week voel ik niet echt een shopdrang (drukke periode op werk dus andere dingen aan mijn hoofd) maar ik heb deze maand enkele feestjes gehad en dat vond ik wel moeilijke momenten. Vroeger ging ik dan toch nog eens op vrijdag/zaterdag snel in de zara kijken of ze een nieuw leuk jurkje ofzo hebben want ‘‘X en Y gaan ook op dat feestje zijn en die zien er altijd goed uit dus ik moet ook iets leuks hebben’’. Ik kocht dan niet elke keer iets maar toch minstens 1 impulsaankoop per maand, zo onnodig.

Waar ik wel tegenaan loop, is dat mijn vriend de laatste tijd -in mijn ogen- onnodige decoratie aankopen wil doen (kussens, fotokaders, geluidsboxen,…). Wij betalen elk de helft voor aankopen die met het huis te maken hebben maar omdat ik minder wil bezig zijn met spullen kopen, leidt dit tot kleine discussies. Herkent iemand dit? Hoe doen jullie dat, als je partner anders denkt over spullen kopen?

1 like

Het gaat goed met de no/low buy! Ik merk dat het steeds makkelijker word en de behoefte om te bestellen en te shoppen word steeds minder. Wat betreft beautyproducten maak ik alles op wat ik heb en mijn kleding probeer ik ook af te dragen. Krijg er steeds meer lol in ook.
Het enige waar ik nog steeds veel geld aan uit geef zijn etentjes en dure boodschappen. Ik zou hier ook op willen besparen maar koop nog steeds graag lekkere hapjes.

5 likes

ik meld me ook!! teveel geshopt de laatste tijd, ik las gisteren terwijl ik rustig in een spa lag te chillen een paar goeie artikelen over minderen met spullen en minder nodig hebben en tevreden zijn met minder etc, en ik voelde me daar echt ff goed bij.
Ik wil alleen nog geld uitgeven aan leuke ervaringen en dingen waar ik me goed bij voel ( zoals gisteren in de spa) en niet meer aan materiele dingen. Ik wordt niet bevredigd van al die spullen op de lange termijn, alleen maar onrustig eigenlijk dus ik wil echt even het roer omgooien en niets meer kopen dat ik niet nodig heb èn ik wil mezelf ook niet meer wijs maken dat ik het nodig heb, want dat doe ik nogal vaak. Dus ik start vanaf vandaag! hoop dat ik het volhoud en wil het eigenlijk ook langer volhouden dan 6 weken en er een soort van gewoonte van proberen te maken.