No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik kom me ook melden! Ik heb echt niets meer nodig dus het moet eens klaar zijn met al dat geshop. Ik merk dat het vooral uit verveling komt, en dat moet maar eens afgelopen zijn!

1 like

Ik koop nu sinds de laatste week van augustus niks en het bevalt me eigenlijk heel goed. (Voor sommigen is dit misschien peanuts maar ik kocht elke maand wel nieuwe kleding.) Ik bedenk nieuwe kledingcombinaties en zie ook wat ik echt nog nodig heb. (Een paar platte winterschoenen die net genoeg zijn voor werk bijv. Maar ik ga nu gewoon op zoek naar een duurzaam paar.) Wat ik namelijk doe als ik iets ‘nodig’ heb is het even snel bij H&M kopen en vooral schoenen daarvan gaan bij mij echt binnen een jaar stuk.

Jep


Ik meld mij nu ook. Heb de afgelopen week nog echt dingen gekocht die ik nodig had ( pantoffels, winterjas, nieuwe panty) en nu ben ik herfst en winter ready!
Ik koop voornamelijk heel veel kleding.
Spulletjes en huis en make-up doe ik niet, maar kleding man man man. Ik ben ook makkelijk te “influencen”. Dan zie ik een leuk item of leuke outfit en dan denk ik ooo dat moet ik ook.
Ik heb wel eens gekeken naar het idee van een capsule collection, maar lijkt mij zo lastig, omdat het dus niet meegaat met de trends
 Hoewel ik zo graag zo’n vrouw zou willen zijn met mooie basic items die er altijd goed en netjes uitziet.
Maargoed: eerst even helemaal niks kopen! Heb het een keer eerder geprobeerd en dat voelde heel goed :slight_smile:

1 like

Was een artikel in deze Santé

afbeelding

En een artikel over dit boek en onderwerp https://www.linda.nl/nieuws/interview/renee-lamboo-spaartips-duur-huis-niet-thuis/

In een psychologiemagazine, heb em nu even gegoogeld en kwam een stukje tegen op linda.nl over dit boek o.a

Het boek heet “ duur huis nooit thuis”

1 like

Probeer jezelf af te vragen waarom je zoveel dingen “moet hebben” en waarom je met de / alle “trends mee moet gaan”.

1 like

Ja! Is een hele goede en ben ik mijzelf nu ook veel bewuster van.

1 like

In mijn persoonlijke situatie heb ik geleerd dat ik trend kledingstukken te weinig draag om er alles uit te halen. Voor je het weet pak je het niet meer uit de kast omdat het niet meer ‘in’ is, of je vergeet het omdat er weer iets nieuws is. Ik vind het super zonde om dan geld uit te geven aan trends omdat ik weet dat ik het toch niet vaak ga dragen. Super leuk om iets Ă©Ă©n seizoen te dragen maar waarom zou ik dat willen als het daarna bij wijze van, direct naar de kringloop gaat.

Ik ben ook wel een beetje lui met kleden en trek het liefst gewoon mijn basics uit de kast. Die kunnen altijd en ik loop zo ook nooit met trendkleding die van vorig jaar is ofzo. :sweat_smile:

3 likes

Ik moet ook weer een poging doen voor mijn low buy. Maar ik vind het bijvoorbeeld oprecht leuk om schoenen te kopen (heb ze absoluut niet nodig) en vooral met korting, haha. Was afgelopen week in Londen en daar best wat uitgegeven, al had ik nog wel geld over van mijn budget. Dus dat was wel fijn. :slight_smile:

Het gaat me vanwege mijn gezondheid helaas niet lukken om geen nieuwe kleding te kopen, maar ik blijf wel doorgaan met geen nieuwe make-up te kopen. Dat gaat me tot nu toe goed af.

Ik ben sinds deze week dus begonnen met mij voor elke nieuwsbrief van een webshop of ander soort shop uit te schrijven en ik schrik er oprecht van hoeveel van die mailtjes je per dag krijgt!! Meestal verwijderde ik ze wel meteen, maar onbewust zet dat denk ik toch wel weer aan tot (web)shoppen. Voelt wel lekker. Je wordt wel echt doodgegooid dit weekend met die 20% glamour-acties.

5 likes

Ah super goed toch. Ik denk dat de meeste mensen in dit topic niets kopen omdat ze het niet echt nodig hebben maar als jij het vanwege je gezondheid wel nodig hebt dan heb je het toch gewoon nodig.

@anon89918470
Ik heb ook de H&M app van mijn telefoon gegooid. Ik had super vaak dat als ik me even verveelde (op de trein moest wachten of zo) dat ik dan mijn mandje vol ging gooien met spullen. Dit kocht ik niet altijd, maar wat een tijdverspilling.

2 likes

Ik heb pas ook echt veel nieuwsbrieven opgeruimd en alleen die gehouden die ik echt interessant vind (zoals die van Dr. Martens).

2 likes

Super fijn is dat!! Heb ik ook een tijd terug gedaan en ik ontvang nu alleen nog een paar nieuwsbrieven die ik echt lees. Ik erger me sindsdien altijd aan klanten die zeggen “Nee ik wil geen nieuwsbrief want ik krijg er al teveel.” Dat is een slecht excuus. Je kan vragen naar de inhoud van onze nieuwsbrieven en dan beoordelen of je het iets vindt, en schrijf je eens uit voor al die andere spam-brieven die je al ontvangt. :face_with_raised_eyebrow: (Dat denk ik dan, maar ik zeg het iets aardiger en met een glimlach)

Ik meld me ook weer. Vind het zoo lastig? Vaak gaat het een paar weken goed en dan besluit ik een jas te kopen die ik al lang wil of krijg ik een enorme onverwachte rekening binnen. Of alletwee. En dan voelt het alsof mn maand meteen al verpest is. Terwijl ik een nieuwe jas mocht van mezelf. En die belasting ook betaald moest worden. Idk, het lukt me gewoon niet om die switch te maken :pensive:

Ik heb me net afgemeld voor alle nieuwsbrieven en onmogelijke wachtwoorden ingesteld voor webshops waar ik makkelijk bestel. Wil eigenlijk tot aan de kerst geen nieuwe kleding meer kopen. Wat me wel goed afgaat is dat ik alleen dingen vervang. Koop ik een trui, dan gaat er dus ook een weg. Maar goed, ik geef nog steeds meer uit dan ik wil. Ik wil gewoon minder hebberig zijn en blij zijn met wat ik heb. Hoe doen jullie dat?

1 like

heb precies hetzelfde :tired_face:

Ik denk steeds aan items die ik heb gekocht en waar ik toch niet helemaal blij mee was.

Ik ben de laatste jaren super veel gaan kopen omdat ik ben aangekomen en eigenlijk niets leuk vind staan. Dan kocht ik dus dingen omdat ik iets moest dragen en uit eindelijk vond ik dat dan niet eens echt mooi, maar ja niets is mooi nu, dus toch maar kopen en vervolgens niks hebben waar je je fijn in voelt en toch maar weer wat kopen. Ik heb dus super veel spijt-aankopen en daar denk ik aan als ik wat wil kopen en ook aan hoeveel geld ik nu zou hebben als ik dat niet had gedaan. (Letterlijk uitrekenen was een shock. Bij h&m kun je best lang terugkijken.)

1 like

Oh ik wilde ook even terug kijken bij h&m, maar ik kom niet verder dan mei dit jaar?
Was wel benieuwd namelijk of ik ook veel spijt aankopen heb.

Ohja je hebt gelijk ik ook. Misschien heb ik het dan op mijn bankrekening gekeken. Ik had het van een heel jaar uitgerekend in ieder geval en moest daarna letterlijk huilen.

Bijhouden wat je draagt vind ik ook helpen, ook omdat je dan kunt bedenken waarom je iets niet aandoet. En het maakt het leuk om iets te pakken dat je niet vaak draagt
 vind ik heel stimulerend in elk geval. Het hangt samen met 30x dragen-regel. Hier staat er ook wat meer over https://kouwekleren.nl/30-wear-rule-mijn-kledingkast/

1 like