No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Vorige week helemaal gemotiveerd om 6 weken niks te kopen. Heb het 2 hele dagen volgehouden en toen dacht ik ‘nu is het toch al verpest dan kan ik net zo goed dat en dat en dat ook kopen!’ Wie ben ik voor de gek aan het houden?!

Maar goed, daarna begonnen met een wishlist. Niet direct dom klikken en kopen, maar het op een wishlist schrijven. Als ik het over 6 weken nog steeds niet uit mijn hoofd krijgt, ga ik het kopen. En serieus, ik schreef 's ochtends iets op en was het 's avonds al vergeten :roll_eyes::woman_facepalming:t3:

2 likes

Dit is zo inspirerend ik ga dit ook doen!

Ik doe mee! Ik koop sowieso al heel weinig (wat kleding en accessoires betreft al helemaal), maar merk dat ik wel steeds door fases heenga waarin ik geneigd ben meer onnodige spullen te halen - consumeren werkt echt verslavend.
Ik ga deze maand mijn bibliotheekabonnement vernieuwen en een wenkbrauwpotlood kopen. Op 8 november heb ik een afspraak staan voor de controle van mijn pasgezette daith en koop ik waarschijnlijk een nieuw sieraad, maar voor de rest wil ik netjes een wensenlijstje bijhouden. Mijn grootste uitdaging wordt stiekem om minder uit te geven aan eten en etentjes, maar ik ga mijn best doen om in de maand oktober in elk geval geen junkfood voor mijzelf te kopen, snel broodjes te halen wanneer ik onderweg ben, of te bestellen wanneer ik te lui ben om te koken.

Bohh mijn vorige poging is finaal mislukt. Nu poging twee! Heb de kleding app gedownload en ga daar dit weekend mee aan de slag. Wil proberen een stuk minder te kopen als begin, niet helemaal niets want heb bijvoorbeeld geen winterjas nog. Maar alleen duurzame aankopen en geen dingen die ik niet nodig heb (make-up, schilderspullen). Ik doe ook mee aan de weggooi challenge dus lekker bewust de herfst in :grin:

ik heb ook gefaald aangezien de hudsons bay vandaag opheffingsuitverkoop had heb ik iets gekocht. Maar het was wel iets wat ik nodig had, dus ik praat het nog een beetje goed :upside_down_face:

maar ik zag vandaag ook een heel leuk jurkje die ik niet nodig had en dus ook echt niet gekocht heb dus toen was ik erg trots op mezelf :joy:

1 like

OK ik ga vanaf deze week weer beginnen met het niets kopen. Vorige poging was compleet mislukt namelijk. Ik ga ook proberen om minder uit te geven aan eten en wijn, voornamelijk uit eten gaan.

2 likes

Hoe gaan jullie om met de periode rond Black Friday? Ik krijg er toch een FOMO gevoel bij, terwijl ik niets nodig heb.

1 like

Ik heb ook niks nodig dus ook geen gevoel van FOMO. :woman_shrugging:

ik heb eigenlijk alweer iets gekocht wat ik niet echt nodig had maar ik moet ook geen winkels als tkmaxx ingaan. Verder gaat het opzich wel goed met het niets kopen. ik ga black friday gewoon werken en niets bestellen :laughing:

Oké ik heb zojuist mijn schoenen verpest in de wasmachine (ze stonken) dus nu heb ik wel nieuwe schoenen nodig :sob:

Paar video’s op YT tegengekomen waarin meiden reflecteren op hun 2019 als volledig NO BUY YEAR. Heel leuk idee! Wil ik denk ik ook doen maar dan wel met bepaalde regels wat ik wel en niet mag kopen van mezelf. Bijv. dingen eerst opmaken voordat ik nieuwe koop (denk aan make-up en verzorging) en kleding vervangen als het nodig is als het stuk is o.i.d. Je kan ook zelf een restrictie opleggen van max. 1 item per maand kopen als het gaat om kleding of schoenen. En je kunt ook letten op onnodige uitgaves zoals koffie en snacks onderweg.

Benieuwd of er hier meiden zijn die mee willen doen?

Ik ga in ieder geval nadenken op de regels die ik wil hanteren

4 likes

Als je op Reddit zit is de r/nobuy en de r/makeuprehab misschien wel motiverend. Ik deed zelf een replacement only-no buy voor make-up in 2019 en dat beviel goed!

1 like

Dankje voor de tip!

Ik ben nu zelf een lijst aan het opstellen met artikelen die ik niet hoef te kopen, misschien alleen als het nodig is:

  • sokken (ik heb meer dan genoeg paar)
  • ondergoed (ik heb zelfs nog 2 setjes van 3 in de verpakking als back-up)
  • beha’s (ik heb 2 fijne, maar misschien wil ik toch wel 2 nieuwe aanschaffen omdat er slijtage gaatjes in beginnen te ontstaan)
  • shirtjes, truien, vesten (heb ik genoeg van, altijd basic dus nooit uit de mode)
  • spijkerbroeken, korte broeken (ik slijt mijn spijkerbroeken heel snel dus als ik er nog maar 2 heb dan mag ik wel weer nieuwe kopen. ik heb er nu 5 die ik draag.)
  • sportkleding (heb ik meer dan genoeg van)
  • verzorgingsartikelen (alleen als iets op is)
  • make-up (alleen als iets op is)
  • schoenen (ik mag van mezelf nog 1 paar sneakers zoeken om wat af te wisselen, anders draag ik elke dag hetzelfde paar)
5 likes

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Ga dit de eerste 6 weken eens proberen.
Nu koop ik sowieso al niet zo vaak iets nieuws, maar soms doe je aankopen zonder je erbij stil te staan. Ervan bewust zijn kan dus geen kwaad dacht ik zo.

2 likes

Ik ga ook weer een poging wagen. Veel te veel uitgegeven en ik moet sparen :face_with_hand_over_mouth:. Uitzondering is een nieuwe jeans en ondergoed. O, en verzorgingsspullen :slight_smile:

Ik heb bij de notities van mijn planner een overzicht gemaakt van wat ik niet mag kopen in 2020. Geef zoveel geld uit aan onzinnige zooi. En kledingstukken die ik niet nodig heb. Zoals m’n sokken en ondergoed la puilt uit, en toch elke keer als ik bij goedkope winkels als primark kom, koop ik sokken en ondergoed.
Niet meer doen dus. Ook heb ik echt genoeg kaarsen, notitieboekjes. Zelfde geld voor kookboeken, haha.
Ben benieuwd of ik het vol ga houden!

Ik wil dit ook gaan doen! Alleen 1 goede nieuwe bh mag, is hard nodig en had ik eigenlijk al veel eerder willen halen maar steeds geen tijd gehad. En dan verder 6 weken niets. Behalve eventueel vervanging van dingen die ik veel gebruik en op of kapot gaan, denk dat een nieuw wenkbrauwpotlood voor die tijd bijvoorbeeld wel nodig is.

Ik mag dit jaar van mezelf een aantal dingen niet kopen: Kleding, ondergoed, tassen etc. Make-up, tenzij iets op is, nagellak, hobby spullen. Ik heb overal meer dan genoeg van en moet eerst maar eens dingen gaan opmaken. Ik mag 1 boek per maand kopen als ik alle boeken die ik nog ongelezen heb uit zijn.

Ik heb wel bedacht dat ik ook veel wil verkopen, en van dat geld mag ik wat leuks kopen. Dus eigenlijk mag ik bovenstaande niet van mijn salaris kopen, maar wel van het geld wat ik krijg van dingen die ik verkoop. Al word ik wel helemaal gek van de vragen op United Wardrobe tegenwoordig.

Dit vind ik ook wel een goeie voor mijzelf. Wil meer lezen maar heb de neiging vet veel boeken te kopen, terwijl dat ook weer niet nodig is.