No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb getwijfeld mee te doen maar weet nu dal dat ik mezelf ga teleurstellen omdat ik dit ècht niet kan. Vooral omdat het seizoen verandert en ik sowieso kleren ga kopen

Ik ben er ook klaar voor! Ik heb heel mijn kast uitgemest waardoor ik nu weer veel ‘oudere’ kledingstukken terug heb ontdekt. Dus ik hoop dat dit me wat tegenhoudt om nieuwe dingen te kopen.

1 like

Misschien helpt het om voor jezelf regels op te stellen? Bijvoorbeeld geen make-up of badproducten, en max 2 nieuwe kledingstukken? Dus geen strenge No buy, maar een haalbare low buy waar je doordachte keuzes maakt. Uiteindelijk zijn het “maar” 6 weken, halfweg oktober kan je je herfstgardarobe uitbreiden mocht dat nog nodig zijn :slight_smile:

1 like

Ja ik weet dat dit heel goed zou zijn om te doen. Maar ik wil mn koopverslaving niet facen dus ik steek liever mn kop in het zand. Zo erg

Misschien is het wat om op een andere manier bezig te zijn met kledij? Je kast grondig opruimen, Pinterest inspo-outfits namaken, schoenen eens een poetsbeurt geven, een kledingswap organiseren met vriendinnen, een spreadsheet opstellen zodat je “the hard way” geconfronteerd wordt met hoeveel je écht hebt,… Ik snap dat ook een low buy een grote stap is, maar je mag mij altijd pm’en mocht je hulp nodig hebben :slight_smile: de subreddit ‘closetrehab’ is ook erg behulpzaam/inspirerend

1 like

Goede tips inderdaad! Laatst mn hele kledingkast opgeruimd en heeel veel weggedasm dus dat was al een goede confrontatie. Die spreadsheet ga ik misschien ook doen inderdaad. En misschien een lijstje maken met items die ik echt wil en dat ik dan alleen die mag kopen dit seizoen

1 like

@Egel dit topic!

2 likes

Ik ben al begonnen want ik doe één maand (tussen twee salarissen in).

Wel paar keer alsnog iets op het station gekocht van eten als ik thuis geen ontbijt had. Maarr verder nog geen onnodige dingen (in de vorm van kleren, accessoires, spullen voor in mijn haar die ik niet nodig heb, andere prul). Kost me wel moeite (liep vandaag ook even in de stad, thug) maar de eerste week heb ik al overleefd hahah.

2 likes

Goed bezig!

Ik heb voor mezelf gesteld dat ik in de 6 weken 4 x uit eten mag of afhaal mag eten, dat ik verjaardagskados mag kopen als dat nodig is en ervaringen wel mag kopen (bedoel ik doe dingen als sauna of museum mee). Ik hoop stiekem ook goed te sparen, ik heb nu 2000 euro op mijn spaarrekening en ik hoop 24 oktober 6000 gespaard te hebben (ik verwacht 1500 euro aan financiële meevallers hoor naast salaris)

4 likes

Wat goed! Ik mag van mezelf ook nog wel af en toe uit eten (vandaag nog met mijn zus geluncht). Heb alleen geen limiet gesteld dat is misschien wel slim. Verjaardagscadeaus zijn ook nodig want veel jarigen haha

Oh ik mag trouwens de bakjes van de ah ook kopen want ik ga al die kaarten nooit voor a.s. Zaterdag volkrijgen en wil de bakjes wel. Maar die betaal ik ws van de gezamenlijke rekening.

Ik heb deze maand een no buy gehouden en wat dingen via marktplaats verkocht. Doe komende tijd niet mee, want dan moet ik teveel uitzonderingen maken. Ik ga namelijk op vakantie, verhuizen, ben jarig, vriend is jarig, twee vriendinnen zijn jarig, 1 vriendin gaat bevallen, moet een auto kopen voor mijn werk, etc. En dat allemaal binnen een maand tijd :sweat_smile:

Maar ik vind het wel leuk om te blijven meelezen. Heel veel succes allemaal!

2 likes

Ik zou het niet doen, want je hebt het niet nodig. Als je ze na de no-buy maand nog steeds heel graag wilt kun je ze misschien wel als beloning voor jezelf kopen?

Ik mag alleen een cadeautje kopen voor mijn vriend die deze maand jarig is. Hoop dat mn sportkleding snel binnen is zodat ik kan retouren en betalen vóór 1 sep. En ik ga mezelf qua eten kopen geen restricties opleggen denk ik.

1 like

oh wat een goed idee! Ik doe ook mee! Ga wel verhuizen in die 6 weken en moet daarvoor nog wel echt veel dingen kopen, maar wil verder even geen onnodige aankopen doen.

Ben de afgelopen weken al ontzettend aan het opruimen en ik heb (had) zoveel spullen die ik niet gebruik. Boeken die ik een keer lees, 20 lipsticks terwijl ik alleen mascara draag, spullen voor in mn haar terwijl het toch altijd los hangt, 3 tandpastas die ik koop in de aanbieding en dan vergeet dat ik ze heb… En ik heb echt nog meer dan genoeg kleding, make-up en schoenen etc over

ik ga trouwens deze zaterdag naar de dm. misschien is het dan toch nog wel een laatste dagje augustus :roll_eyes:

2 likes

Ik moet hier van mezelf aan mee doen. De laatste tijd zo achterlijk veel gekocht…

Alleen rond mijn verjaardag (eind oktober) mag ik een outfit/deel van een outfit kopen. Erna gewoon weer door!

1 like

Hmm moeilijk idd. Krijg je toevallig binnen nu en pakweg kerst geld van iemand (bv ik krijg standaard 25 euro cash voor mijn verjaardag van mijn stiefmoeder), of een werkpremie ofzo? Dan zou ik dat afwachten, en dan op dat moment de schoenen kopen. Zo heb je de “korting” ook, want ‘gekregen’ geld (zo zie ik het).

Indien niet, maak dan voor jezelf uit of je er echt gelukkig van wordt (zo ja: doen!) Of als je met een schuldgevoel zal zitten dat je No buy al ‘mislukt’ is noch voor het echt begon (typisch mij, en dan gedemotiveerd waardoor ik helemaal opgeeft).

Als je al tig andere sneakers hebt zou ik het niet doen trouwens, en witte zou ik persoonlijk ook laten liggen want worden toch vies in herfstweer.

1 like

Ik deed hier aan mee, maar het is me nu al niet gelukt, haha. Oeps. Vanaf nu dan maar weer een nieuwe poging. Hopelijk gooien concertkaartjes en bloempotten dit keer geen roet in het eten.

Wat ik niet mag kopen:
Schoenen, kleding, accesoires, boeken, schrijfwaren, planten, huisraad etc, overbodig eten

Wat ik wel mag kopen:
Vakantie boeken (+ uitstapjes die daarbij horen), concertkaartjes, bioscoopkaartje en uiteten als ik afstudeer.

Haha ik begin pas 1 september hoor!

Jongens help ik heb gisteren een super leuke roze rib overgooier gezien bij Primark en zoiets zoek ik al super lang maar mijn maat was overal steeds uitverkocht. Ik mag niks kopen van mezelf maar ik krijg het echt niet uit mijn hoofd want ze hadden gisteren wel mijn maat en wat nou als ik niet meer zoiets ergens zo cheap tegenkom :frowning: Hilfeeee ga ik die 15 euro door de vingers zien als ie perfect zit??

1 like