No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb de laatste tijd echt met weinig geld moeten leven (er kwam wel een groot bedrag binnen aan het begin van de zomer maar dat heb ik meteen op mijn spaarrekening gezet, dus het is een strikt budget dat ik mezelf heb opgelegd) en nu merk ik pas dat mijn ideeën over geld echt veranderd zijn. Waar 10 euro even geleden echt niets was, zie ik nu precies de waarde van elke euro in? Dat helpt wel echt mee met niets uitgeven, want ineens vind ik veel dingen zooo duur. Mijn vrienden gaan het mij het komende academiejaar vermoedelijk niet in dank afnemen :joy:

6 likes

Ik ben net bezweken voor een paar Timberland enkellaarsjes (de Glancy’s) :frowning: Ik wou ze al een tijdje, heb ze al tig keer in de winkel gepast, dus wat dat betreft is het geen impulsaankoop. En toen ik ze gisteren op UW zag voor € 85 ipv 140, was ik helemaal verkocht. Heb er nog een nachtje over geslapen, en ze dus daarnet gekocht. Ik vind het wel een beetje jammer want ik was zo goed bezig, maar van zodra ik ze binnen heb ga ik er outfitjes mee samen stellen zodat ze zeker niet in m’n kast verstoffen!

2 likes

M’n epilator is begin vorige week stuk gegaan en ik heb eerst geprobeerd hem te maken, maar hij is echt stuk. Ik wilde eerst wachten tot de zes weken voorbij zijn, toen tot er weer geld op m’n rekening wordt gestort en nu heb ik hem in m’n online shoppingbag…

Ik vind het lastig om hem te kopen tijdens deze periode, maar ik erger me wel echt al ruim anderhalf week aan m’n snelgroeiende haartjes. Scheren is echt niets voor mij. Ik heb het weer een paar keer gedaan, maar pfff wat een gedoe :sweat_smile:

Door het wachten heb ik wel gemerkt dat ik m’n spullen meer waardeer (of moet waarderen) en beter nadenk over waar ik m’n geld aan uit wil geven.

1 like

Ik ga vandaag geen enkele cent uitgeven. Love it. Gek hoe zoiets ook zoveel rust kan geven.

2 likes

Waar staat psl voor?

1 like

Pumpkin spice latte, een herfstdrankje bij de starbucks

1 like

Ja dit is zo’n chill gevoel. Ik kwam er achter dat ik tussen 3 en 9 september niks had uitgegeven. Unicum.

Wow zoveel dagen! Knap! Tel je dan boodschappen of andere dingen ook niet mee? Ik doe eigenlijk wel bijna iedere dag kleine boodschappen voor mijn dagelijkse maaltijden. (Mijn streven is om dan geen snacks of nutteloze dingen te kopen)

Nee ik had dus ook geen boodschappen gedaan! Had alles al in huis dus was niet nodig. Oh en ik heb een vriend die af en toe avondeten verzorgd scheelt ook haha!

Ohhh ik wil heel graag kleren kopen want ik heb niks leuks!!!
Misschien een lijstje maken met dingen die ik wil, en dan over een paar weken kijken wat ik nog steeds graag wil hebben

1 like

Dat doe ik ook altijd. Eerst maak ik een lijstje met dingen die ik echt nodig heb. Een tijd later heb ik echt iets nodig, schrijf dat op het lijstje, lees het lijstje door en denk bij 75% wat is dat, waarom had ik dat nodig en waarom staat het op het lijstje?

Alhoewel ik vandaag weer een mooie kimono zag staan die ik bijna vergeten was. Die was van 80, naar 42, naar 33, naar uitverkocht gegaan. Kan hem op een andere site nog wel voor de volle pond krijgen. Nou vind ik t super kut dat ik m niet gewoon voor 33 gekocht heb en vraag ik mij af hoe hard ik die zwarte kimono nou echt nodig heb. Ik hou van zwart, hou van kimono’s en vond het vorige zomer de hele zomer kut dat ik geen zwarte kimono had. Volgens mij heb ik m wel nodig :grimacing:

Shit die je vergeten bent en je je ineens weer kan herinneren, dat is het nadeel van een lijstje.

1 like

Oh ik hou van kimono’s, ik snap je frustratie! Je kunt ze wel ook heel goed vintage shoppen, misschien een idee voor na de challenge - als ie dan nog op je lijstje staat

1 like

Ik heb een voorliefde voor de westerse zomer kimono’s. niet de traditionele Japanse. Heb last van zonneallergie en draag die dingen de hele zomer door. De traditionele kimono’s zijn meestal niet luchtig genoeg. Doe trouwens niet mee aan de challenge. Had letterlijk niet genoeg kleding meer na mijn verhuizing en wist van te voren al dat ik zou gaan falen. Aan de andere kant ben ik nou bijna voorzien. Volgens mij waren er ook mensen die het volgende maand wilden gaan doen, denk wel dat ik dan mee ga doen.

1 like

Enige wat ik heb gekocht is een ebook en een koffiekaart op werk. Helaas is wel Mn telefoon gesneuveld enkele weken geleden, dus zal binnenkort wel een nieuwe moeten kopen :sob:
Verder gaat het tot nu toe dus redelijk goed met de no buy

Het gaat eigenlijk best goed.

Ik heb wel twee keer eten besteld. Eén keer omdat ik aan huis gekluisterd was en één keer omdat ik mezelf zielig vond omdat ik aan huis gekluisterd was hehe.

Maar verder geen kleren, onnodige make-up, onnodige verzorgingsproducten, onnodige prullen, niet naar de kringloop geweest, etc. Best trots op mezelf. Normaal was ik uit medelijden en me kut voelen gaan shoppen en nu heb ik het weerstaan. Kijk nog steeds wel op webshops en gooi dingen in mijn mandje, maar ik bestel niks haha.

Moet ook wel echt gaan sparen want ik draag vanaf november de huur alleen plus mijn eigen vaste lasten = niet veel geld per maand meer over.

1 like

Ik heb de afgelopen weken geen spullen gekocht, maar helaas wel alsnog heel veel geld uitgegeven aan dingen als treinreizen, festivalkaartjes (helaas al afgesproken voordat ik hieraan begon), een AirBnb en een cursus. En natuurlijk die stomme kapotte fiets. Allemaal leuk en ‘nodig’, maar wel jammer dat ik dus helemaal geen geld bespaard heb eigenlijk (al heb ik wel wat meer gespaard deze maand dan de vorige, maar dat is door die cursus er ook weer afgegaan). Maar wel veel meer nagedacht over wat ik allemaal kocht dan eerder, en dat is ook wat waard.

2 likes

Ik ben wel gefaald haha doordat ik dat meubeltjes heb gekocht. Maar alsnog nog minder uitgegeven dan ik normaal zou doen als ik ook nog heel veel geld aan kleding en andere prullaria zou uitgegeven hebben!

1 like

Ik vind 6 weken echt lang en vind het echt best moeilijk, niet dat ik honderden euro’s wil uitgeven maar wil bv eigk nieuwe schoenen want ze zitten niet zo lekker meer. Maar mss ligt het aan mn steunzolen of veel staan

Helpt misschien niet helemaal met het ‘‘niet kopen’’ plan, maar mocht je graag een Moleskine willen kopen zou ik eens kijken op Bookdepository. Heb daar meerdere keren Moleskines gekocht voor veel minder dan wat je hier in de winkel ervoor betaalt.

4 likes

Ik wilde vanochtend zeggen dat het super goed ging. Eigenlijk geen onzin/impuls dingen gekocht of kleding. Maar net wel sneakers gekocht… ik wil ze al wel een aantal maanden dus in ieder geval geen impuls. Ik had eerst bedacht dat is ze wel na deze 6 weken zou halen, maar nu had ik een kortingscode en die is geldig tot eind sept. Dus dat zou nergens op slaan, de schoenen later kopen, zonder korting, toch? (Ik praat het voor mezelf goed merk ik)

2 likes