No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb gefaald. Maar kon wel ook een cadeaubon inzetten dus het scheelde wel genoeg geld :see_no_evil:
Er staat een Fitbit op de planning in oktober, wil verder proberen zo min mogelijk uit te geven. Het creeert wel bewustwording gelukkig

Ik heb dus echt niet het gevoel dat ik bewuster denk, ik vermijd de winkels gewoon :see_no_evil:

1 like

Niets gekocht :smiley: Ik heb wel heel evenJadons van Dr Martens overwogen, maar heb het geld eigenlijk niet, dus dan houdt het op.

3 likes

Ik deed niet mee omdat ik met glamourday ‘los’ wilde gaan. Heb uiteindelijk vooral spijkerbroeken gekocht bij een winkel zonder korting en een compleet overbodige maar fantastische jas :pensive: Merk wel dat ik genoeg spullen heb en als ik iets mis kan ik gelijk niet zonder. Als mijn ene concealer of mijn ene mascara op zijn kan ik die vervangen. Als ik een paar schoenen verslijt heb ik nog 30 die ik af kan dragen.

Met kerst komt er een geweldige make-up collectie uit en omdat ik meer geloof in skippers remorse dan buyers regret wil ik daarvan ook gewoon kunnen kopen wat ik leuk vind. Dingen zoals uit eten gaan, concerten, limited edition make-up en fluwelen kerstkleding doen niet mee aan mijn no buy maar verder gaat de rem wel op overbodige uitgaven.

1 like

Dag 1 overleefd (iets met blij zijn met kleine dingen)!! Best stom eigenlijk hoe onbewust je geld uit kan geven. Ik was bijna langs de kruidvat gefietst op de terugweg en dan was het gegarandeerd misgegaan


Bij mij gaat het verrassend goed. Eind augustus heb ik voor het laatst kleding gekocht. Ik zag erg op tegen glamourday, omdat ik alle andere jaren helemaal los ging, maar dit x dus niet. Ik kijk wel nog dagelijks op kleding sites, maar heb een lijstje gemaakt met dingen die ik echt nodig heb voor de winter. (6 items die ik eind oktober wil aanschaffen.) Ik ben kieskeuriger geworden en ben daar echt blij mee omdat ik normaal gesproken al 4 leopard print en 5 slangenprint kleding stukken gekocht zou hebben.

4 likes

Ok ik heb het verpest. Door die stomme 25% actie bij douglas. Ik heb serieus 23:55u iets besteld. Had het de hele dag in m’n mandje en was maar aan het twijfelen. Het stomme is dat ik niet eens weet of ik het echt nodig heb. Of dat het meer het gevoel was dat ik de korting zou missen wat me deed overhalen. :pensive: baal van mezelf nu

1 like

Kan je het retourneren? Als dat niet kan, dan probeer ik altijd het item zo snel mogelijk (vaak) te gebruiken, zodat het niet verdwijnt in m’n stash en dus geen miskoop wordt.

1 like

Het is een setje met pincet en wimperkruller van tweezerman. Dus wel dingetjes die lang mee gaan
 Nu praat ik het dus goed :unamused:

Ik heb gefaald. Had al schoenen besteld maar dat vond ik wel oke. Maar heb ook nog een jurk besteld en gehouden en net het spel dobble gekocht want die wou ik heel lang en was nu maar 7 euro ipv 15 euro.

Hier ook gefaald
nouja ik twijfel. Ik ben nooit echt een tassenmens geweest en doe al jaren met een paar gekregen tassen.

Al maanden ben ik op zoek naar een mooie leren tas en had er eindelijk eentje gevonden vorige week. Dezelfde dag vond ik precies die tas op marktplaats voor 120 euro goedkoper. Dus toen heb ik direct nog maar een andere erbij gekocht :sweat_smile:. Uiteindelijk nog steeds 80 euro goedkoper uit, maar toch.

Je hebt er de hele dag over getwijfeld en toch gekocht. Je bent het nou inderdaad aan het goedpraten maar het zijn inderdaad dingen die lang mee gaan. Stoppen met shoppen gaat gewoon niet over Ă©Ă©n nacht ijs. Je hebt er ook niets aan om een tijd niets te kopen en daarna compleet los te gaan. Voor deze zes weken had je waarschijnlijk zonder nadenken het setje gekocht. Nou heb je er over nagedacht en het toch gekocht. Daarna kwam je er achter dat de spullen je toch minder blij maakten dan je eerst dacht. Ook al dacht je dat je ze nodig had. Dat is ook best waardevol.

Ben zelf al weken aan het twijfelen over een trui. Een trui die ik niet nodig heb maar wel wil. Hij is best goedkoop, precies wat ik wil maar ik heb geen trui nodig. Aan de ene kant is het super oppervlakkig om hier over na te denken maar aan de andere kant voelt het beter om hier over na te denken dan om maar gewoon klakkeloos te blijven kopen.

5 likes

Ik denk dat dit op de lange termijn toch precies is waar we heen willen? De 6 weken zijn toch vooral een afkick-/bewustwordingsperiode, waarna je op een andere manier tegen shoppen en kopen aan wil kijken. Ik denk dat het juist heel goed is dat je stilstaat bij de evt aankoop van die trui, waarmee je doelloos koopgedrag aanpakt. Supergoed dus vind ik!

2 likes

Toen een vriendin laatst zei dat ik “echt al heel erg lang bezig ben met bewust kopen” vond ik dat het roer om moest. Ben mij behoorlijk bewust van alles, heb super vaak goede deals maar ben nou op een punt waarop ik zelf gewoon echt moest stoppen met kopen. Zelfs one in one out werkt niet meer. Het is nou dingen afdragen en opmaken totdat alles wat er op lijkt ook af en op is en daarna mag ik iets nieuws. Heb laatst twee spijkerbroeken versleten maar hoe vaak verslijt je nou een tas of schoenen? Neemt niet weg dat het voor anderen wel goed kan zijn om bewustwording te creĂ«ren. Denk zelf dat ik al best lang bezig was met bewust zijn en excuses bleef verzinnen. Nou zie ik eindelijk onder ogen hoe lame mijn excuses eigenlijk waren en heb ik gewoon een hardcore stop
behalve misschien nog wat make-up voor kerst. Het leven moet wel een beetje leuk blijven

1 like

Ik ben net begonnen. Het hielp wel toen gisteren een vriendin vroeg waarom ik het over tassen had terwijl ik zou stoppen met shoppen. Verder wil ik nog steeds heel graag die ene trui maar ben ik er nog steeds over na aan het denken. Dat geeft eigenlijk ook wel aan dat ik hem niet echt nodig heb. Merk wel dat ik nog niet echt bewust in mijn hoofd heb dat ik eigenlijk niets uit zou geven want toen ik vandaag concealer haalde (die ik echt wel nodig heb omdat mijn oude op was) heb ik er zonder nadenken ook een borstel bij gehaald. Niet helemaal zonder nadenken, omdat de kapper zei dat ik echt van de goedkope borstels af moest blijven. Heb misschien wel een betere borstel nodig maar ik had geen borstel nodig. Ga mij even in een hoekje schamen

Ik meld me hier ook. Weet iemand nog een app waarin je het aantal dagen kan bijhouden dat je niets hebt gekocht? Werkt voor mij altijd wel goed om te zien hoe het gaat

Dankje! :slight_smile:

Bij mij is het uiteindelijk ook redelijk goed gegaan!
No buy ging bij mij voor kleding/onnodige dingen. Eten, leuke dingen doen en tandpasta etc gewoon gekocht, deed niet mee in de no buy voor mij.
Alleen sneakers gekocht die ik niet per se nodig heb, maar wel al heel lang wilde. Alleen nu laat de zool los van de schoen, dus ik mag ze terug sturen en krijg het geld terug

1 like

Ik heb me laten gaan door black friday. Ik wil proberen om in december en januari niets te kopen. (Behalve 4 cadeautjes en een paar laarsjes)
Ik hoop dat er meer mensen zijn die mee willen doen, voor een beetje motivatie.

3 likes

Ik doe ook weer mee! Door Black Friday heb ik me een beetje laten gaan. In december heb ik nog wel een aantal verjaardagen en ik wil nog een nieuwe kattenbak kopen, maar geen kleding/make-up/decoratie etc de komende 6 weken

1 like