ADHD-topic

Ooh gelukkig, ik dacht echt dat ik gek begon te worden!
Heb volgende week sowieso weer een gesprek om de medicatie door te spreken maar ik denk dat ik het nog 1 of 2 dagen gun en haar anders een bericht stuur via het portaal.
Als het minder helpt dan heb ik er ook niet veel aan.
Dankjewel!

2 likes

Ik heb gisteren inderdaad al een draad uit hem moeten trekken (en heb ik na 8 jaar de dradenbende bij m’n tv opgeruimd :smiling_face_with_tear:want ach niemand die het ziet toch). En de voerbak van de katten ging al door het huis dus daar moet ik wel rekening mee houden. Maar wat een geweldige uitvinding. Ook echt typisch dat mijn ene kat het ding constant in de gaten houdt van ‘wat is dit voor rare kat’ en de ander niet weet hoe hard hij weg moet rennen.

2 likes

haha over opruimen gesproken. maandag avond ging mijn vriend naar een vriend van hem. Ik dacht; ga ik even een chill avondje houden en verder met een game.
Drie keer raden wie met de afwas begon en daarna de hele keuken heeft uitgezocht, gesopt en opnieuw ingericht. Nu nog steeds doodmoe er van.

6 likes

Echt hulde voor robotstofzuigers, ik merk dat het nu ook veel motiverender is om mijn huis enigszins opgeruimd te houden omdat ik de vloer vrij moet houden voor Hal.

2 likes

Hebben er hier meiden tips voor zaken rondom een huis kopen.

We hebben vandaag gehoord dat ons bod geaccepteerd is (jeej), maar merk dat mn hoofd nu al overloopt en vind het eigenlijk al stom, haha. Dus tips zijn meer dan welkom

Er is een heel huizentopic!

1 like

I know, maar ik bedoel het nu specifiek rondom adhd. Ik weet namelijk wel wat er moet, maar ik voel me erg overweldigd erdoor.

1 like

Oh sorry ik legde die connectie helemaal niet! Kan me goed voorstellen dat je je zo voelt, er komt vast super veel op je af nu. Ik heb nog nooit een huis gekocht dus geen tips maar veel succes met alles :heart:

1 like

Heb een huis gekocht jaren voor mijn diagnose, dus toen niet op mijn gedrag gelet. Maar een paar dingen die ik wel kan meegeven:

  • Lijstjes, lijstjes, lijstjes. Alles wat in je hoofd opkomt opschrijven, zodat je kunt afwerken wat je nog moet doen/regelen/kopen etc.

  • In ons geval was het nieuwbouw, jouw huis zo te lezen niet, maar waar ik heeel moe van werd toen waren alle keuzes die ik moest maken. Bij een bestaand huis hoef je gelukkig niet aan te geven waar je de stopcontacten wil, maar je zal waarschijnlijk alsnog veel moeten kiezen rondom klussen en inrichten. Dit is meer een heads up, zorg dat je alsnog goed nadenkt bij de belangrijke zaken, en dan vooral die voor lange termijn (welk aanrechtblad wil ik bijv). Je moet er namelijk wel jaren mee doen. (Zo hebben wij boven een vloer gekozen waar we uiteindelijk spijt van kregen en dus na een paar jaar een nieuwe.) Bij minder belangrijke dingen minder energie in steken, later kun je altijd nog van alles anders doen.

  • Als er budget is: laat zoveel mogelijk doen door professionals. Weet niet hoe het met jullie zit, maar na een paar dagen verven en klussen hebben we een potje staan janken. Toen hadden we ook wat minder te besteden, maar het was het zoo waard geweest om minder zelf te doen.

Gefeliciteerd in ieder geval, hele prestatie om een huis te vinden in this economy :grin:
Veel succes met alles!

1 like

Dit had ik laatst ook :’) besloot ineens dat de koelkast leeg MOEST (en vond allemaal dingen met houdbaarheid van 2021 oops) die afwas stond er 2 dagen later nog…

Maar echt dit @Acculader ik heb altijd wel ergens een paar schoenen of twee slingeren, een tas op de grond, de vuilniszak die ik ‘straks echt weg ga brengen’. Veel staat nu ook op een tafel maar er is ook al wel een hoop weg… Ga Henry zo maar weer eens aanzetten voor een ronde.

3 likes

Ik vind een robotstofzuiger echt de beste aankoop van dit jaar totnutoe (al doet mijne op het moment een beetje irritant). Hier heeft 'ie trouwens ook al meerdere keren de kattenbakjes omgereden enzo.


Hier heb ik vanmiddag een gesprek met de psychiater en ik ga denk ik aangeven dat de methylfendidaat voor mijn gevoel minder goed begint te werken. Maar het gesprek is sowieso ook wel om te checken of ik nog steeds oké ben om dexamfetamine uit te gaan proberen en of dat kan nu mijn lijf/hartslag een tijdje geleden zo onrustig was.

1 like

Was @JuneOsborne al zegt: heeeeel veel lijstjes.
Toen wij ons huis kochten heb ik een hele tijdslijn opgezet in excel van het aantal weken tot de verhuizing, met wat er moest gebeuren, wie dat ging doen, wie er kwamen helpen, wat er gekocht moest worden.

En voor meer inrichting/ontwerp technische dingen kan ik Milanote aanraden. Als ik nu een project in huis heb gebruik ik dat omdat je daar moodboards kunt maken, maar ook lijstjes en planningen en links in kan zetten.

Ik gebruik nu trouwens de app TickTick voor takenlijsten, maar kan me voorstellen dat dat voor een verhuizing ook heel prettig kan werken.

1 like

Ik heb dat idee bij methylfenidaat dus ook…ik ging op een gegeven moment zelf een beetje dokteren maar mijn behandelaar gooit het nu op ‘blijf op die lagere dosis want anders treedt er alleen maar sneller gewenning op’… JA maar waarom was het eerst zo fijn? :smiling_face_with_tear:

Nu weet ik dat zij afwezig is de komende tijd en zit er erg aan te denken met haar vervanger een afspraak te maken. Zij maakte ook wat opmerkingen over mijn gewicht en ze wilt ook dat ik elke 3 maanden mijn bloeddruk laat checken omdat ik dik ben (terwijl ik geregeld in het ziekenhuis kom en mijn bloeddruk is perfect maar okay). En vaker opmerkingen dat ik dacht ‘jaja nu weet ik het wel heb zelf ook een spiegel’. Heb ik al eens de folder dik bij de dokter naar haar toegestuurd… misschien…

3 likes

voel me met dit antwoord echt een incompetente partner maar ik heb eigenlijk toen met mijn man afgesproken dat ik alleen zou meedenken over dingen waar ik iets mee kon doen
ik heb bv. 0 cijfermatiginzicht in hypotheken of rentepercentages (of uberhaupt eigenlijk) dus ik kan me daar wel mee gaan bemoeien maar dat levert alleen stress en irritatie op omdat ik daar niks vanaf weet. hij zei dan wel na een hoop uitzoekwerk ‘nou ik wil dit kiezen, dat kost zoveel, vind je dat ok?’
heb me dus meer gefocussed op dingen die mij meer liggen (zoals een bank uitzoeken, hem 2 keuzes geven en dan die bestellen en regelen dat het bezorgd wordt)

had zelf iig heel erg het gevoel dat ik allesssssss moest weten en doen maar dat bleek niet zo te zijn
lang verhaal kort: maak een goede taakverdeling!

3 likes

Ik vind dit helemaal niet incompetent klinken, maar juist heel goed. Volgens mij is dat ook een goede ADHD tip voor alle (stressvolle) situaties: weet waar je talenten liggen en waar niet. Bespaart inderdaad juist stress en irritaties. Vooral handig als je partner net in andere dingen goed is.

Zo gaan wij graag op roadtrips in de VS, en dan plan ik altijd in wat we gaan doen en hoe lang we ergens moeten blijven, en mijn man boekt vluchten en zoekt accommodaties. Ik zou gek worden als ik alle tijden en prijzen moet vergelijken. Ieder z’n kracht!

4 likes

ja voor thuis is dat inderdaad zo, maar als het op een verjaardag gaat over ‘hoeveel rente betalen jullie, wat voor hypotheek is het’ zit ik altijd : ) ik kan niet eens uitleggen wat hypotheekrente-aftrek is (en of we dat hebben? ik denk het?)

vraagt ook wel een zekere mate van vertrouwen natuurlijk, ik weet dat mijn partner capabel genoeg is om dat uit te zoeken en dat hij geen ondoordachte keuzes zou maken zonder het eerst met mij te checken

@Mrs.Fraser hoop dat je wat aan de tips hebt hier!

Daar ligt ook een ding, mijn vriend denkt over heel veel al heel snel ah dat komt wel goed en ik wil iets geregeld hebben, want dan kan het uit mijn hoofd zeg maar. Mijn vriend is wat lakser en snapt nog minder dan ik van al die zaken rondom hypotheken enzo, dus voelt het voor mij alsof ik dan het voortouw moet nemen. Terwijl mijn talent hierin idd op andere vlakken liggen. Gelukkig heeft mijn vriend wel geleerd van de vorige verhuizing (naar een huurhuis) en merk ik wel dat hij nu al meer initiatief toont zeg maar en dat is wel fijn.

En ik heb zeker wat aan de tips. Ik ga even naar die apps kijken die @leverworst noemt en lijstjes maken voor het leven, haha.

Het zijn ook de dingen als waar vind je een goede stucadoor, waar gaan we de vloer kopen, waar de badkamer etc etc. Omdat er zoveel keuzes zijn in wat te doen en waar/doe wie raak ik echt overdonderd/overprikkeld en wil ik het liefst in een hoekje gaan huilen.

Mijn moeder zei het ook mooi: Een olifant eet je ook hapje voor hapje. Dus ga me daar aan vast proberen te houden. En als het teveel wordt, ga ik maar nadenken over de inrichting en welke kleuren ik op de muren wil, haha.

3 likes

Heel begrijpelijk hoor dat je je overweldig voelt. Is er iemand in jullie omgeving die je vriend zou kunnen helpen met uitleggen van de zaken die hij niet goed begrijpt? Zodat de verantwoordelijkheden niet grotendeels bij jou komen te liggen.

1 like

We hebben maandag een afspraak met de hypotheekadviseur en ik hoop dat die het goed kan leggen en we hebben fijne aankoopmakelaar, dat scheelt ook al enorm.

1 like

Oke ik zit nu een paar maanden aan dexamfetamine, 2x daags 5mg en ik merk dat het wel wat werkt, al is het niet heel veel. Maar die behoefte heb ik ook niet, dus dat komt ook wel goed uit. Het is allemaal net even iets helderder, ofzo. Ik heb alleen wel dat mijn hartslag hoger zit. Soms ook wel boven 100bpm. Dat is altijd wel zo maar ik voel hem nu ook echt meer kloppen. De psychiater zei dat ik daarop moest letten dus nu ga ik me gelijk zorgen maken :smiling_face_with_tear:

Hier ook een ADHD huishouden met de een die overprikkeld raakt van rommel (ik) en de ander die rommel niet ziet en niks op de vaste plek teruglegt (hij) :joy: