Hoe gaan jullie om met afgeleid worden door je eigen gedachten?
Ik moet voor studie elke week een podcast luisteren. Thuis raak ik afgeleid door alles om mee heen dus daar doe ik het sowieso niet. Ik probeer nu om er tijdens een wandeling buiten naar te luisteren maar het werkt voor geen meter. De eerste 3 minuten ben ik nog wel gefocust maar daarna dwaal ik af. Het gaat dan ongeveer zo:
Spreker: I live in Sydney, Australia, and …
Ik: Hee wat tof daar wil ik heel graag nog een keer heen denkt aan een toekomstdroom waarin ik mijn phd in Sydney ga doen en daar ga wonen en hoe leuk ik het daar ga hebben en hoe ga ik het mijn ouders vertellen? Kan je eigenlijk wel vrij krijgen om te reizen bij een phd? Ik wil namelijk wel the great ocean road zien. M’n vriend heeft die al gedaan maar hopelijk wil hij nog een keer met me mee? Hmm misschien moet ik trouwens een bijbaantje op de uni zoeken als ik grotere kans wil maken om in een phd te kunnen starten, oh dat doet me er aan denken ik moet nog even wat printen op werk morgen en…. - ohja, podcast
Dan luister ik voor 1 minuut en dan is er wel weer iets nieuws waar ik me 10 minuten in verlies voor ik me herinner dat ik eigenlijk moet luisteren. Dat herhaalt zich dan en op het einde heb ik 30 minuten geluisterd en heb ik geen idee wat er nou eigenlijk allemaal is gezegd.
Wat ik normaal doe als ik afgeleid raak is alle externe stimuli zoveel mogelijk uitzetten, maarja, hoe zet je je eigen hoofd uit… Ik slik trouwens al heel lang dexamfetamine en dat helpt me heel erg met dagelijkse dingen uitvoeren maar hiermee helaas niet echt.
Om deze reden luister ik bijna geen podcasts want het werkt toch niet voor mij, maar nu moet ik wel. Help? Iemand gaf al de tip dat zij het wel kan tijdens het autorijden, maar ik heb geen rijbewijs dus dat valt af.