Armenië

Hoi,

Absoluut geen doorsnee vakantie, maar mijn oma wil graag 1 keer in haar leven naar het land waar haar vader vandaan komt, Armenie dus. Ik ga met haar mee om deze wens in vervulling te laten gaan. Waarschijnlijk gaan we rond eind september/begin oktober.
Heeft iemand ervaring met het reizen naar dit land? Heeft iemand tips qua bijzondere dingen om te zien of te doen?
Het wordt ook een familie bezoek, bij familie waarmee mijn oma sinds een aantal maanden contact heeft. Denk dat het wel een hele vermoeiende en indrukwekkende reis zal worden. We gaan niet bij familie slapen maar nemen een hotel in Jerevan.

Als iemand ervaring heeft met het land hoor ik het graag!! :smiley:

4 likes

Jaloers! Lijkt me echt een leuke ervaring. Een vriend van me is er onlangs alleen gaan rondreizen. Ik zie hem dit weekend, zal wat tips vragen!

1 like

Oh wow wat gaaf van die vriend! Ben benieuwd naar zijn verhalen en tips!

Ik heb geen ervaringen of tips maar wat leuk/lief dat je dit met je oma gaat doen. :heart:

3 likes

Jaa vind het onwijs leuk om zo’n ervaring met haar op te doen. Heb dan voor altijd een mooie herinnering aan en met haar. En ik gun het mijn oma gewoon heel erg om die reis te maken, ze is nog super zelfstandig en vitaal, maar heeft wel wat meer steun nodig om zoiets te kunnen doen. Zeker omdat ze niet mega goed Engels spreekt en wat sneller vermoeid raakt.

Hoe jong/oud is ze als ik mag vragen? Beetje offtopic dit sorry, vind het gewoon erg leuk. :slight_smile: Veel plezier alvast toegewenst!

Hahaha maakt niet uit! Ze is 73 jaar :blush:

1 like

Helaas geen tips, maar wat een feelgood verhaal! Veel plezier alvast!

1 like

Oh, wat bijzonder! Ik was vorig jaar een week in Armenië.

De meeste bezienswaardigheden zijn oude kloosters of kerken op prachtige natuurplekken, bv. Geghard-klooster (vaak gecombineerd met Garni-tempel), Noravank-klooster, Khor Virap, Sevan-klooster (Sevanavank) en -meer, Tatev (met de Wings of Tatev, de langste kabelbaan ter wereld). Ik heb alles met daguitstappen gedaan vanuit Yerevan, maar bijvoorbeeld Tatev is best wel een eind, dus afhankelijk van hoe goed je oma fysiek nog is, zal je moeten zien hoe haalbaar dat is.

In Yerevan is er het museum over de Armeense genocide en de Tsitsernakaberd (het genocidemonument met eeuwige vlam) (museum en monument horen bij elkaar trouwens). Er zijn daar ook bomen geplant door belangrijke (politieke) personen en landen die de genocide erkennen (de genocide wordt internationaal nog steeds niet volledig erkend). Ik vond het een heel duidelijk en aangrijpend museum, zeker de moeite waard. Ik ken natuurlijk jullie familiegeschiedenis niet, maar ik vermoed dat dit wel erg emotioneel kan/zal zijn voor je oma.

1 like

Wat super leuk! Dankjewel voor je tips.
Heb je trouwens een visum nodig voor Armenie? Ik lees op internet verschillende verhalen.

Nee, EU-burgers hebben geen visum nodig. Ik kwam over land via Georgië van Azerbeidzjan en dat zorgde wel voor extra vragen (er is nog steeds een conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan over de Nagorno-Karabakh-regio), maar ik denk niet dat het een moeilijke grenscontrole is als je gewoon van Nederland komt.

1 like

Ja dat is waar, kan me voorstellen dat er wel extra gedoe was toen!
Hoe kwam je erop om naar Armenië (en de omliggende landen) te gaan? :blush:

Ik wilde heel graag naar Iran en naar Georgië, omdat ik daar erg positieve verhalen over gehoord had van andere reizigers (als in dat beide landen meermaals als beste/mooiste bezochte land werden genoemd door verschillende mensen) en ik geïntrigeerd was, ik hou heel erg van reizen in/naar minder populaire regio’s, dus ik besliste om over land te gaan en Armenië en Azerbeidzjan er bij te nemen, aangezien ik dan toch in de buurt was en de tijd had :stuck_out_tongue:.

1 like

Het is bijna zover! Ik ga zondagnacht met mijn oma vertrekken. We vliegen naar Moskou om daar over te stappen op het vliegtuig naar Armenië. We hebben een hotel in Jerevan genomen, mijn oma heeft het allemaal geregeld via een reisbureau omdat zij zich daar fijner bij voelt.

Ik heb nog nooit met een overstap gevlogen, dus ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. Mijn oma is mega zenuwachtig over de reis, ze overziet het allemaal niet zo goed denk ik.

Ik ben heel benieuwd naar het land, de familie en wat ik daar mee ga maken. We gaan een weekje, en ik hoop dat we voldoende gelegenheid hebben om samen ook wat te ondernemen daar. Niet dat die familie op onze nek springt en we alleen maar daar mee bezig zijn haha.

4 likes

Heel veel plezier! Vind het echt zo’n leuk en lief plan

1 like