Babynameninspiratie (Deel 1)

Guusje
Steintje
Dirkje
Daantje
Joosje (niet echt een jongensnaam +je)
Gijsje

Vind ik leuk!

1 like

Iemand (vrouw) die ik ken heet Jopie

1 like

Ergens tussen de broers en zussen + aanhang van mijn opa en oma zitten een ome Broer en tante Zus (waren geen stel, maar weet niet precies meer hoe die familieband zat haha). Maar die namen kwamen in die tijd wel vaker voor geloof ik.

3 likes

Mijn tante heet Gatske, dat is een Friese naam.

Teuntje, Stijntje, Daantje, Dirkje, Gijsje, Klaasje, Coosje/Koosje

Sorry dit moest naar @Konijntje

1 like

Een oudere familie leden die Dirkje heet en een ander Zus. Beide zijn vrouwen.

1 like

Mijn oma heette Klaasje maar werd altijd Klasie genoemd en m’n oudtante heette Dien.

1 like

Volgens mij wel unisex hoor, ik ken zowel M als V Jossen.

Mijn oma heet Mini en een zus van mn opa Dini. En ik ken ook een Mijsje!

2 likes

Mijn oma heet Trijntje en mijn moeder IJnskje. Worden overigens gewoon Truus en Ineke genoemd :joy:

1 like

Saakje, Zwaantje, Leentje (deze komt er hoe dan ook. Iemand nog andere leuke variaties hier op zowel m/v ?) sientje, Jannetje, Teuntje, meisje, liesje, lientje

De namen ‘Broer’ en ‘Zus’ werden vroeger vaak gebruikt als een soort eretitel voor de oudste kinderen. Dus die hadden dan officieel andere namen, maar het oudste meisje werd Zus genoemd en de oudste jongen Broer.
Eigenlijk gek, want dan wordt je dus min of meer gedefinieerd aan de hand van je relatie tot de kinderen na je. Maarja, individualisme was nog niet zo’n ding toen😅

2 likes

Hehe Hendrikje

Die van Angela Schijf heet toch ook zusje ofzo? Bloem, mensje en zusje geloof ik.

Edit: Bloem, Mensje en Zus

1 like

Oh wat een verschil toch tussen BelgiĂ« en Nederland op dat vlak! Guusje, Dirkje,
 dat hoor je hier echt nooit. Ik zat vroeger op zwemles in Nederland en daar heette een meisje ‘Vrouwtje’. Vond dat als kind zo een grappige naam

3 likes

Klopt inderdaad. Mijn oma noemen we allemaal ‘Oma zus’

1 like

@Suikerklontje
Ja, zij heeft het inderdaad wel als officiële naam gegeven.

@mores
Maar die kinderen heten dus eigenlijk anders en alleen als er nog meer kinderen volgen, krijgen ze als bijnaam ‘Zus’ of ‘Broer’.
Dus als er geen kinderen meer na komen, worden ze ook niet zo genoemd. Problem solved😉

1 like

Ik denk dat je mij bedoeld IPV @Sanseveria :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja dan zou ik voor Leentje gaan, maar dan wel als doopnaam. Het Is een afkorting van de namen van mijn beide ouders.

Wat mij afvraagt nu we het toch over namen in de familie hebben
 In mijn omgeving heten vaak de moeders van vrienden anders dan hun echte naam (paspoort). Valt dat bij jullie ook op?

Ken iemands moeder met de naam Ineke, maar haar echte naam is Sarah Jasperina
 daar heeft ze zelf toen later Ineke van gemaakt. En veel Maartjes worden Marja. Al is dat dan nog wel af te leiden.

2 likes

Mijne ook :sunglasses: verder heb ik nog wel meer ooms en tantes die Friese namen hebben, maar dat vind ik persoonlijk niet heel gek.

Verder heette mijn oma Jansje en ik heb ook een tante Cor.

1 like