Baktopic (Deel 1)

Ik kom toevallig net van de supermarkt met de ingrediënten voor dit recept. Morgen ga ik aan de slag! :grin:

2 likes

Dankjewel voor de tip ik ga het op die manier proberen :blush:

1 like

Sodabrood is zo lekker! Echt een geslaagd recept!

Folie erover doen?

Inmiddels heb ik ze gemaakt en ze zijn top geworden dus dankjewel nogmaars voor de tips!

1 like

Mooi, en graag gedaan!

1 like

Ik heb een vraagje. Elke keer als ik zelf karamel maken (suiker, water, boter, slagroom) dan wordt de karamel een kwartiertje nadat hij van het vuur is gehaald heel fudge achtig. Niet keihard maar hij is niet meer vloeibaar. Bij de recepten van de karamel zie je altijd dat mensen de karamel in kannetjes kunnen bewaren. Wie weet hoe dit komt?

Te lang laten doorkoken misschien? Heb je al eens een andere pan geprobeerd? Waar zet je hem neer als je hem van het vuur haalt? Te zeer afkoelen kan daar ook voor zorgen, maar dan kun je hem normaal gezien gewoon weer wat opwarmen, zodat hij wat vloeibaarder wordt.


Bananenbrood gemaakt deze middag, met cashewnoten en rozijnen :grin:

9 likes

Heb je een specifiek recept gebruikt? Ik wil het ook weer een keer maken, ik kan het recept van die ene keer dat ik het gemaakt heb niet meer vinden helaas.

https://antonio-carluccio.co.uk/recipes/tiramisu/

Dit is mijn favoriet. Simpel, zoals het hoort.
Wel met rauw ei, maar dat is ook wel hoe het hoort.

1 like

Als je hem als een soort saus wil bewaren moet je er boter en slagroom doorheen doen! Karamel blijft vloeibaar zolang het warm is, maar bij afkoelen wordt hij inderdaad hard. Dat ligt verder niet aan jou!
Je zou de karamel ook in een kan kunnen bewaren en hem voor gebruik au bain marie kunnen opwarmen, maar dat is wel wat meer gedoe!

Ze doet er toch ook boter en slagroom doorheen?

Oh dom zeg! Ik dacht dat ze alleen suiker met water gebruikte. Haha ik ga nog eens goed lezen.

1 like

Ik heb onderstaand recept gebruikt. Het is een recept zonder eieren, want die had ik niet meer in huis :grin: Ik heb wel een klein scheutje melk gebruikt, en de chocolade heb ik vervangen door rozijnen.

2 likes

@sweetener welke verhoudingen/recept gebruik je? Ik denk dat je te weinig slagroom gebruikt eigenlijk.

Ik gebruik per 100 gram mascarpone 1 ei en 1 eetlepel suiker. Voor een grote schaal gebruik ik 500g marscapone, voor een kleine 250g (en dan 3 kleine of 2 grote eieren).

Eieren splitsen, eigeel kloppen met suiker tot het licht van kleur wordt, marscapone erdoorheen mengen. Aan de kant zetten en in een andere kom de eiwitten stijfkloppen, en voorzichtig door het marscaponemengsel scheppen. Espresso zetten, af laten koelen en mengen met Disaronno. In een schaal laagjes maken met lange vingers in de koffie gedoopt en het marscaponemengsel, bovenop een beetje cacao en dan een paar uur op laten stijven in de koelkast.

1 like

Is dit wat je bedoelt?

Als basisrecept is het recept van Cees Holtkamp goed (http://eetplezierenmeer.nl/wp/madeleines-naar-recept-van-cees-holtkamp/)

Het recept van Ottolenghi is een leuke variatie, met sinaasappel, safraan en pistache: https://thealldaykitchen.com/nl/2018/01/10/madeleines-met-sinaasappel-uit-ottolenghis-sweet/

Deze week heb ik een hartige bake-off op kantoor. Ik ben al gaan zoeken op Pinterest, maar er staat zo veel op! Wie heeft er een recept dat het altijd goed doet?