Belastingen

Wij moesten voor het eerst samen aangifte doen. Krijgen samen 2000 euro terug! 1 Maart is hier ook ieder jaar een feestdag in huis :nerd_face:

2 likes

Het voelt toch altijd weer een beetje alsof je een eindejaarslot hebt gekocht :'D

12 likes

Ben je ondernemer? Kleine administratie/boekhoud kantoortjes doen vaak wel aangiftes voor kleine ondernemers en particulierenā€¦

Wie is uw fiscale partner?

Of u een fiscale partner hebt, hangt af van uw situatie:

Je kan hem aanpassen online!

1 like

Ik ben wel benieuwd want ik dacht dat je fiscaal partner bent of niet maar ik wist niet dat je hiervoor kon kiezen. Je kunt wel kiezen hoe je bepaalde dingen verdeelt als je eenmaal fiscaal partner bent. Maar goed ik weet zeker niet alles dus vandaar mijn bericht. Weet iemand hier meer over?

(Ik vul IB in voor overleden mensen dus misschien kan ik verder wel nuttig zijn in dit topic.)

Volgens mij weten veel mensen dit al maar mocht iemand hier in de afgelopen drie jaar zijn begonnen met werken na een studie of een periode van minder/geen werk kijk dan eens naar middelen.

@Luzarl Ik heb nog eens gekeken, het klopt niet helemaal wat ik zei, er staat ā€™ U kunt met X fiscale partners zijn voor heel 2018. Wilt u met X fiscale partners zijn voor heel 2018? ja/neeā€™.

Dus dan ben ik (denk ik) als ik nee kies een deel van 2018 fiscale partner met hem (?), maar dat komt verder nergens terug later in de aangifte.

Ik vul het nu eerst maar met beide opties in (zonder ondertekenen en versturen), en dan kijken wat het gunstigst blijkt te zijn.

1 like

Weet iemand hoe het zit met teruggave van belastingaangifte en studieschuld? Wordt het bedrag wat je terug krijgt door de belasting van de schuld afgetrokken of krijg je het gewoon op je rekening?

Je krijgt het gewoon op je rekening!

1 like

Heeft iemand hier wel eens gebruik gemaakt van middeling?

Nou kom maar door! Net aangifte gedaan en het maakt me blij :smirk:.

Wel een erg dure steeds dan :sob:

1 like

Ik heb dit vorig jaar ook moeten doen, idd echt een boekwerk inclusief boekwerk met uitleg. Vond het heel makkelijk though, heel veel van die vragen gaan toch over zaken die voor mij nvt zijn zoals vermogenskwesties en kinderen. Hoefde uiteindelijk maar 3 of 4 blz in te vullen. Wel op iedere blz je BSN. Denk dat je er echt wel uit komt hoor!

Ik weet je exacte situatie niet(getrouwd/samenlevingscontract/geregistreerde partners), maar fiscaal partnerschap vervalt vanaf het moment dat je een verzoek tot ontbinding hebt ingediend en niet meer op hetzelfde woonadres staat ingeschreven. Als je geregistreerde partners bent, dan vervalt het vanaf het moment dat je niet op hetzelfde adres staat ingeschreven + allebei de beeindigingsovereenkomst hebt getekend. De datum dat je aan allebei de eisen voldaan hebt moet je aanhouden denk ik

Edit: sorry spuit 11

ā‚¬497 :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: (2 werkgevers van bijbanen gehad en tussendoor 3 maanden werkloos, denk daarom. Vorig jaar moest ik ā‚¬14 ā€˜betalenā€™

Maar mijn moeder begon ineens over invullen van wat je krijgt aan zorgtoeslag? Heb dat zelf echt nooit gezien en nooit gedaan, dus heb niet het idee dat het waar is wat ze zegt.
Zou dit eigenlijk moeten weten vanwege mn studie but I donā€™t

1 like

Heb je toeslagen ontvangen? Dan wordt je vastgestelde inkomen vanuit je aangifte automatisch gebruikt om te berekenen of de ontvangen toeslagen kloppen. Dan kan je dus nog extra ontvangen dan wel terug moeten betalen.

Als je geen toeslagen krijgt, bedoelt je moeder wellicht dat je er misschien recht op hebt en het alsnog moet aanvragen? Je kunt een proefberekening maken op de website van de belastingdienst en indien je over 2018 recht had, de toeslagen alsnog aanvragen.

2 likes

Over toeslagen hoef je geen belasting te betalen. Je kunt het ook nergens invullen al zou je willen.

2 likes

Niet voor mezelf maar wel voor anderen. Je moet het voor je persoonlijke situatie misschien even zelf narekenen maar ze nemen dan het gemiddelde over 3 jaar. Meestal kun je het het beste doen als je in je in je eerste of tweede ā€˜volleā€™ jaar werk zit. Dus stel jaar 1 had je nog een bijbaan, jaar twee begon je in september met je ā€˜echte baanā€™, jaar drie had je het hele jaar die baan. Dan kun je het het beste pas toepassen voor de belastingaangifte in je eerste of tweede volle jaar.

1 like

Yes heb het gisteren ingevuld en krijg een enorm bedrag terug! Denk dat het komt omdat ik in de loop van het jaar afgestudeerd ben en dus ook toen veel meer ben gaan verdienen. Komt in ieder geval super goed uit :slight_smile:

En het middelen kan pas over 2016-2018 als alle aanslagen definitief zijn toch?