Belastingen

Ja klopt! Misschien is dat het, dat hij pas later in het jaar in Nederland ingeschreven is? Ik ga er vanmiddag weer even naar kijken.

Oh shit ik heb het verkeerd gedaan. Heb studiekosten opgegeven omdat ik geen stufi ontvang maar wel lening. Krijg wel best veel terug. Misschien onterecht dan?

Ja klopt. Je vraagt het schriftelijk aan. Het is niet iets dat je nu kunt invullen.

@Yzile
Ja zolang je mag lenen (of je hier nu gebruik van maakt of niet) mag je geen studiekosten aftrekken.

Thanks! In de zomer maar aan de slag. Heb vorig jaar 10 maanden fulltime gewerkt, en de twee jaren ervoor nog bijbaan naast mā€™n studie. Dus denk dat 2016-2018 beste periode is om over te middelen.

Nou ja ik studeer bijv. nog en mijn leenjaren zijn al op en er zijn genoeg mensen die op latere leeftijd gaan studeren dus geen recht hebben op stufi/lening. Daar is die aftrekregeling voor bedoelt. Er zijn ook veel mensen die naast hun baan nog aan bijscholing doen.
ā€˜Klassiekeā€™ studenten die na hun middelbare school een paar jaar studeren kunnen inderdaad doorgaans niet van de regeling gebruik maken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/studiekosten-aftrekken-als-je-studiefinanciering-hebt

ā€˜Ook als je er wel recht op hebt maar niet hebt opgevraagd.ā€™ ā€˜Met studiefinanciering bedoelen we niet alleen een beurs of leningā€¦ blabla.ā€™

Weet je toevallig ook hoe het zit als je maar een aantal maanden niet meer kon lenen in 2018? :blush:

Ik zal ze maandag maar even bellen danā€¦

Nee dat dacht ik dus ook al! Maar mn moeder maakte me in de war toen ze er over begon, en had mn aangifte al verzonden dus kon het niet meer extra checken.

@Rebus ja ik heb wel toeslagen ontvangen afgelopen jaar, maar ik dacht zelf inderdaad al dat ik daar niks mee hoefte te doen in mn aangifte, mn moeder zei van wel. Maar is nu inderdaad duidelijk dat je daar niks mee hoeft te doen/uberhaupt kan doen, dus dat is mooi.

Nee eerlijk gezegd niet. Het lijkt me logisch dat je dan de kosten die je die maanden gemaakt hebt wel kunt aftrekken maar dan moet je wel boven de drempel van 250 euro zitten. Ik zou het even aan de belastingtelefoon vragen.

Echt irritant dit. Ik wou gewoon dat iedereen automatisch kreeg waar je recht op had zonder achter allerlei toeslagen aan te gaan en die vervolgens weer terug te moeten betalen maar daar is dan weer een regeling voor etc

2 likes

Bij mij stond ā€˜inkomsten uit overig werkā€™ aangevinkt maar die heb ik uitgevinkt omdat ik echt niet wist waar dat over zou kunnen gaan. Nu achteraf bedacht ik me dat ik online met een app ergens tussen de 10-20 euro heb verdiend. Zou het anders niet weten. Had ik dit daar moeten opgeven? Ik heb mijn aangifte al ingediend.

Ga hem zo invullen ben zo nerveus hartkloppingen alles

1 like

Hoeveel leenjaren heb je eigenlijk? En hoe weet je hoeveel jaren je al gebruikt hebt? Ik ben ook een langstudeerder en heb geen stufi/ov etc meer en ik leen verder ook niet bij dus vraag me af of ik het terug kan vragen.

Ligt er echt aan in welk stelsel je valt maar ik had recht op drie leenjaren. Het beste kun je even met DUO bellen.

1 like

Je kan het nog aanpassen. Ik had vorig jaar iets soortgelijks want ik was mijn WW vergeten op te geven maar heb het later opnieuw in kunnen dienen.

1 like

Ga ik dat doen!

Krijg ā‚¬380 terug ivm deeltijd studie!

He Kak, ik moet 250 euro betalen. Kreeg tot dit jaar altijd geld terug, maar helaas

670 krijg ik terug, maar zag vlak daarvoor dat ik 630 euro aan gemeentelijke belasting moet betalen dus voelt niet echt als een extraatje helaas :sweat_smile:

Thanks! Heel duidelijk. Wel nog een vraagje: ik heb nu in jaar 1 weinig verdiend (0.25 fte) en in jaar 2 en 3 heb ik half fulltime gewerkt (0.5 fte). In jaar 4 ga ik fulltime werken (1.0 fte) wat ik verwacht aan te houden voor de komende jaren. Welke jaren zijn dan handig om te pakken voor middeling?

Of kan ik beter helemaal niet middelen en jaar 3, 4 en 5 straks pakken voor middelen en jaar 1 en 2 laten?