Belastingen

Iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten? Ik heb in 2018 vijf maanden als zzp’er gewerkt, drie maanden in loondienst. Allebei bij hetzelfde bedrijf, geen andere opdrachtgevers. Daardoor ziet de belastingdienst mij niet als ondernemer. Ik begrijp dan dat ik het verdiende bedrag in moet vullen bij extra inkomen. Als ik dat allemaal invul, op de manier die ik denk dat goed is, moet ik iets van €500 betalen. Maar ik heb echt een veelvoud daarvan opzij gezet, omdat ik over die zzp-inkomsten nog helemaal niks aan inkomensbelasting betaald heb. Dan kan dat bedrag toch nooit zo laag zijn?

Ik denk dat het dit jaar toch slim is om uit te besteden… Ben zo bang iets verkeerd te doen.

Hoeveel heb je met de ZZP inkomsten verdiend? Vanuit je baan in loondienst zou je waarschijnlijk een hoop terug hebben gekregen omdat je niet het hele jaar in dienst bent. Dus een en ander kan elkaar goed gedeeltelijk compenseren…

Je mag me wel een pb sturen voor een berekening eventueel, als je verder geen partner en huis etc hebt, is het redelijk straightforward.

1 like

Jaar 1,2,3 middelen heeft waarschijnlijk weinig zin. 2,3,4 zou zinvol kunnen zijn, 3,4,5 ook. Het ligt heel erg aan je salaris wat wijsheid is.

1 like

Ja dit zou ik ook zeggen!

Ik zit beetje in hetzelfde schuitje. Ik moet overigens 208 euro betalen, bijna de helft van wat ik verdiend heb. Weet niet helemaal of dat klopt :sweat_smile:

@Flamoes thanks beiden! Als het salaris precies de verhouding is als het aantal fte (dus jaar 1: 5k, jaar 2/3: 10k en jaar 4/5: 20k, bij wijze van spreken). Is het dan nog steeds verstandig?

Dat ligt nog steeds aan de hoogte van het salaris. Bij 5, 10 en 20k levert het niet veel op. Al deze bedragen vallen in de eerste belastingschijf. Het levert pas wat op wanneer je jaarsalaris het ene jaar fors boven de 20k was en dr andere jaren behoorlijk veel lager.

Voorbeeld schijven 2018:

Add images

2 likes

aah ok, thanks! Ja ik verwacht inderdaad pas vanaf jaar 4 boven de 20k uit te komen. Jaren 1 t/m 3 zaten allemaal onder de 20k.
Dus dan ga ik jaar 2,3,4 middelen of 3,4,5. Even een check: is het dan voordeliger als het gemiddelde bedrag over die drie jaren hoger of lager ligt dan het bedrag waar ik belasting over heb betaald, lager toch? Dan kan ik namelijk proefberekenen of ik 2/3/4 of 3/4/5 ga doen…

Het meest voordelige is het wanneer je één jaar flink boven die 20k zit en de andere jaren zo laag mogelijk.

1 like

Ik snap dat jullie Google niet zijn, maar hoe werkt middeling? Ik begrijp in essentie wel waarom je het zou doen, maar is het veel werk? Ik ben in 2016 en 2017 student geweest en in 2018 heb ik een fulltime baan gekregen, zou ik daarover ook kunnen middelen of telt student daarin niet mee?

Is er iemand die mij meer kan vertellen over een nieuwbouwdepot? Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en moet ik dan het nieuwbouwdepot meerekenen in mijn vermogen in box 3?

Ik hoorde dat het het meest oplevert als je middel in het tweede jaar van je fulltime baan. Maar goed, het kan nog met terugwerkende kracht, (volgensmij 5 jaar na je laaste middeljaar) dus je kan nog een jaar wachten en dan uitrekenen wat het meeste oplevert

1 like

Ik krijg 500 euro terug. Ik moet al jaren een klein bedrag betalen of rond de 60 euro terug dus dit is leuk :smiley:

Misschien hoort dit niet helemaal in dit topic kwijt maar weet iemand wel het antwoord, ik heb in maart afgelopen jaar mijn zorgtoeslag stopgezet omdat ik bang was te veel te gaan verdienen. Nu blijkt dat ik nog wel recht heb gehad maar als ik dit aanpas krijg ik dit alleen over januari en februari en dus niet het totale bedrag maar het maandbedrag. Had ik het eigenlijk niet stop moeten zetten en heb ik er nu geen recht meer op? Kan er niet veel over vinden, anders ga ik morgen gewoon even bellen.

Dan kan je het gewoon aanvragen opnieuw per 1 maart 2018 en moet je het daarna weer stopzetten per 1 januari 2019. Dan ga je het ook nog krijgen voor die overige maanden. Als je het niet eeer stopzet, wordt het ook berekend voor 2019. Mocht je meer willen weten schiet me aan. XOXO belastingtelefoon toeslagen medewerker😇

6 likes

Oké ik doe een proefberekening wat middelen zou opleveren, maar volgens die berekening moet ik nog 10.000 aan belasting betalen? Ik hoop dat ik wat fout doe

Oké ik reken hem nog een keer uit en ik zou met de teruggaafdrempel eraf 195 euro terugkrijgen. Hmm, lekker bedrag, maar had stiekem gehoopt dat het iets meer zou lonen

Super bedankt! Het is gelukt en meteen stopgezet. Betaal al jaren terug zowel toeslagen als inkomstenbelasting, nu krijg ik een keer een flink bedrag terug. Het komt nog ooit goed met me financieel :money_mouth_face:

2 likes

Ha nee mijn laptop staat nog op mijn werk dus ik zit hier oprecht met pen, papier en een rekenmachine te rekenen

Ik zie nu wel dat de rekentool van knab overeen komt met mijn berekening, was wellicht makkelijker geweest

1 like

Ik krijg waarschijnlijk tussen de €2000-2500 terug. Ik weet niet of ik alles goed heb ingevuld (ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en een bouwdepot), dus ik laat het nog even controleren deze week.

Je kunt een brief sturen zodra je je definitieve aanslag hebt over de jaren die je wilt middelen.

1 like