Belastingen

Heb je hier wat aan?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/wat-aftrekken-met-nieuwbouwdepot

1 like

Dank je wel! Ik ga er even naar kijken en mā€™n vader gaat het nog even bij een kennis navragen

Daar moeten we dit weekend eens voor gaan zitten.
Maar sinds ik fulltime werk en we samen een huis hebben gekocht, is het bijbetalen geweest (haha oke dat was alleen vorig jaar).
Dus ik ben benieuwd wat de schade dit jaar is.

zo, ik heb het even opnieuw gedaan omdat ik eerst had ingevuld van studiekosten, maar ik had wel DUO lening dus had er dan geen recht op. scheelt 400 euro op wat ik terug krijg.
ga dit jaar wel een cursus doen die me 800 euro kost dus kan die volgend jaar wel opgeven.

misschien is er trouwens iemand die dit weet, ben ooit in 2011 begonnen aan de uni, toen viel ik dus in oude stelsel, altijd blijven studeren en uiteindelijk in 2018 (dont ask) een diploma gehaald: whoohoo goed gedaan yzile.
nu ben ik een half jaartje aan het werk, en wil een master gaan doen. Val ik dan ā€œin het nieuwe stelselā€ en wat houdt dat in?

Ik krijg 1600 euro terug door mijn studiekosten van vorig jaaršŸ˜ƒ ik had niet zoveel verwacht

3 likes

Soms krijg je eerst een voorlopige en daarna een definitieve. Soms alleen een definitieve. Ik weet niet precies waar dat aan ligt.

1 like

Ik krijg bijna ā‚¬2700 terug :star_struck:

3 likes

Vrienden van ons hebben vorig jaar een baby gekregen. Nu zeggen zij dat ze een eenmalig bedrag krijgen van de Belastingdienst omdat zij na de bevalling weer is gaan werken? Soort stimulans ofzo? Iemand enig idee wat dit is of hoe dit heet?

Ja ik hoorde dus dat wij hierdoor ook meer terug kregen dan we hadden verwacht! Maar ik heb ook geen idee hoe t heet want mā€™n vriend had het er met een collega over die bracht dit ter sprake.

@HvO @Unquestionable ja ik ben pas in 2019 gaan werken dus als het bestaat is het voor ons volgend jaar pas. Maar wil wel graag weten of het echt zo is en wat de voorwaarden dan zijn. Die vrienden wisten het ook niet zo goed.

Wauww ik krijg bijna 1000 euro terug. Ik vraag me wel af of ik hem wel goed heb ingevuld. Vorig jaar kreeg ik ook ongeveer zoiets terwijl ik toen 2x zoveel had verdiend in dat jaar als nu. :woman_shrugging: Vaag hoe dat werkt zeg. Ik vrees het jaar dat ik ooit moet gaan betalen maar dit is wel lekker :D.

Is dit niet de inkomensafhankelijke combinatiekorting? Zoals @HvO eerder al zei?
Die krijg je geloof ik niet als je niet werkt, dus mocht je blijven werken dan ontvangt de minstverdienende partner deze korting (en je moet meer verdienen dan een bepaald bedrag). Maar dit krijg je (pin me een niet op vast) niet eenmaling maar zolang je kind niet ouder is dan 12.
Het is dan bij deze korting niet echt zo dat je de korting krijgt omdat je blijft werken, maar omdat je Ć¼berhaupt werkt, maar dat kan natuurlijk ook gezien worden als stimulans om te blijven werken. Er klopt niks meer van mā€™n maar hopelijk snap je wat ik bedoel :sweat_smile:

Oh okƩ! Dat zou dan best kunnen dat dat het was. Na een hele hoop gegoogle ben ik ook niets anders tegengekomen.

Ze bouwen hem wel af helaas omdat de regeling over een aantal jaar vervalt. Dus mocht je willen ā€˜profiterenā€™

Haha wachr even let me check, voordat ik hier valse info zit te verspreiden

Edit:

1 like

Nou leuk, mā€™n eerste keer aangifte na een volledig jaar full time werken. 13 euro terug. Whoop. :joy:

3 likes

Mehhh moet 300 betalen. Ik heb ik 2017 studiekosten gemaakt, die ik in 2018 met terugwerkende kracht vergoed kreeg, dus daardoor komt het denk ik. Baal wel, ik werk parttime en zit in box 1, moet ik alsnog dokken.

Middelen?

Dat is me iets te veel moeite denk ik. En ik weet ook niet of dat wel zin heeft, dit is ook gewoon mijn eerste ā€˜echteā€™ baan. Vind het allemaal prima zolang ik niets hoef te betalen eigenlijk.

Wat een schijntje krijg je trouwens terug na de aankoop van een huis. :joy: