Belastingen

Wat een schijntje krijg je trouwens terug na de aankoop van een huis. :joy:

Ligt eraan hoeveel kosten je gemaakt hebt :smiley: je belastingtarief (bv ong 40% x de aankoopkosten en hypotheekrente). Was bij ons een lekker bedrag maar we hadden ook nogal hoge aankoopkosten :confused:

Ik heb vorig jaar het hele jaar 2 baantjes gehad (4 dagen per week en 1 dag per week) en dacht dat ik wel wat zou terug krijgen omdat er veel werd ingehouden bij het tweede baantje, maar ik moet 250 euro bijbetalen :disappointed_relieved: snap er niks van.

Waarschijnlijk is je jaarinkomen boven de 20.000ā‚¬? In dat geval heeft je tweede baantje te weinig ingehouden, namelijk het tarief van de eerste schijf ipv de tweede. Zij weten namelijk niet hoeveel je bij de andere job verdient er houden daar dus geen rekening mee.

Samengevat: je totale jaarinkomen valt gedeeltelijk in de tweede schijf met een hoger tarief, maar de afzonderlijke verdiensten bij beide baantjes niet waardoor er te weinig is ingehouden.

3 likes

Dat zou het moeten zijn dan. Wat zuur zeg, dan verdiende dat baantje nog minder dan dat ik al dacht :slightly_frowning_face:

Ik snap er niks vanā€‹:sob: ik kreeg altijd geld terug en als ik de aangifte alleen invul (en nog geen rekening hou met aftrekposten) krijg ik 360 euro terug. Nu woon ik samen en zijn Mn vriend en ik fiscaal partner en hebben we koophuis. We hebben net alles samen ingevuld en nu moet er bijna 1000 euro worden terugbetaald. Vind zo stom, snap ook niet hoe t kan. Ik geef Mn vriend de schuld en vind ook dat hij t moet betalen, maar vraag me af of dat wel terecht is :yum:. (Ik verdien overigens wel meer, maar verhoudingsgewijs draag ik over Mn loon elke maand ook echt veel meer belasting af dan hij).

Als je het samen invult, kun je aan het eind de bedragen per persoon zien. Dus je kunt eventueel herleiden of je hem terecht de schuld geeft :wink:

2 likes

Aan het einde kun je ook over partner verdeling maken, als je dat beetje uitprobeert kan het totale bedrag nog wijzigen of heb je dat al gedaan?

1 like

Ja ben ik mee aan t testen geweest, kom niet lager dan 800 euro. Baal dan echt dat ik gewoon weinig van zulke dingen snap. Ga denk ik vandaag belasting maar even bellen.

Maar even hier een vraag aangezien er hier veel mensen zitten die er verstand van hebben: voor zorg- en huurtoeslag heb ik mijn inkomen hier gezet dan het in 2018 geweest is. Nu zie ik in mijntoeslagen dat ze zelf het bedrag ingevuld hebben wat ik verdiend heb in 2018. Moet ik nu zelf nog iets aanpassen of aanvragen om geld terug te krijgen?

Het bedrag van je definitieve aangifte inkomstenbelasting wordt automatisch doorgegeven. Kan wel even duren allemaal.

Top dankjewel! Had al wel verwacht dat het lang zou duren maar wist niet zeker of ik er zelf iets voor moest doen!

Vraagje! Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht, koopcontract is al getekend. Wij zijn echter nog niet bij de notaris geweest want de bouw begint pas in mei. We betalen dus nog niet voor ons huis. Moet ik hier nu iets mee voor onze belastingaangifte?

Lang verhaal kort. We betalen nog niks aan/voor ons nieuwe huis, maar het koopcontract is al wel getekend.

Als er nog geen bouwdepot is geopend, hoef je er nog niets mee. Pas dan ga je ook hypotheek, rente ed betalen en bouw je vermogen op.

Duidelijk! Thanks!

Het kan helpen om sommige posten anders te verdelen. Je mag veel posten namelijk verdelen zoals je wilt ipv 50/50.

1 like

Oh das nog wel een goeie, zal nog weer eens verder puzzelenšŸ˜‹

Als je je aanslag Inkomstenbelasting hebt gekregen, krijg je binnen een half jaar daarna je definitieve berekening en inderdaad hĆØ hoeft qua inkomen niks door te geven. Gaat automatisch

Nice ik krijg 99 euro terug

Onder het kopje ā€˜Uitgaven voor studie of opleidingā€™ zijn de gegevens van mijn studieschuld aangeleverd door DUO (prestatiebeurs definitief niet omgezet in gift, gestopt met mā€™n studie en in 2008 begonnen, de tien jaar zijn dus verstreken).

Weet iemand of ik er vanuit kan gaan dat dit klopt? Het zou namelijk betekenen dat ik hierdoor volgens mij best een flink bedrag terug krijg.