Belastingen

Staat het hele bedrag onder die post? Dan klopt het want het is nu defenitief een schuld en die kosten vallen dan in het jaar van datum omzetting. Je kan alleen niet ieder jaar de volledige kosten aftrekken natuurlijk. Dus als nu het hele bedrag er staat, trek je het in 1x af. Volgend jaar zou er dan niks moeten staan (behalve evt nieuwe studiekosten)

Edit; linkje met meer uitleg: https://www.nationaleonderwijsgids.nl/hbo/nieuws/42845-1-maart-belastingaangifte-hoe-zit-dat-met-je-studieschuld.html

Wij zijn net bezig met de belastingaangifte. Er mist een extra geopende rekening op de aangifte. Kan gewoon niet vinden waar ik deze kan toevoegen.
Iemand een idee?

Bestond deze rekening al op 1 januari 2018? Anders is het sowieso niet relevant bij de belastingaangifte.

Zucht, nee. Vriend bleef met volle overtuiging beweren dat hij al bestond. Na jouw bericht gevraagd of ik de jaaropgve mocht bekijken. En ja hoor. Bestond dus niet :sweat_smile:

Dan ontstaat nu het probleem dat een saldo van 1 rekening niet klopt. Dacht dat ik dat ook niet kon aanpassen maar niet zo heel goed gezocht. Laptop is inmiddels uit frustratie uitgezet. Haha!

1 like

Woohoo na 1 jaar voor meerdere werkgevers werken en dus meer loonheffing betalen (?) krijg ik nu een bedrag van 4 cijfers terug! Maakt het toch weer een beetje minder pijnlijk dan dat loonstrookje wat ik elke maand ontvang bij 1 van de twee

4 likes

Haha ik heb hierom heffingskorting niet meer aangevraagd bij mijn bijbaan zodat ik een soort van spaar en het dan terugkrijg. Anders zou ik alles uitgeven :sweat:

Jeeej ik krijg echt ruim 1000 euro terug, zo blij met deze meevaller. Dacht altijd dat ik niets terug hoorde te krijgen, en vulde het in voor de loonheffing van m’n stage, en toen bleek dat ik blijkbaar teveel belasting bij m’n bijbaan betaal waarvan ik recht heb om het terug te krijgen.

2 likes

Is wel een goeie ja! Ik denk alleen dat ik het zelf niet zou redden om de korting bij mijn andere werk ook uit te zetten

Oh joh maar nu krijg je al aardig wat terug, dus dat is al mooi. Bedoelde meer dat het chill is om wat terug te krijgen, maar snap dat dat niet altijd ideaal is om zoveel af te staan :blush:

Let wel op bij meerdere werkgevers! Als je flink gaat verdienen (meer dan 20.000 bruto per jaar van alle werkgevers samen) dan kan het juist bijbetalen betekenen! Omdat het verschil in 2019 tussen het tarief in de eerste (36,65%) en tweede (38,10%) wel kleiner is geworden dan afgelopen jaren, is het gelukkig wel minder wat je dan moet terugbetalen.

Maar meerdere werkgevers betekent dus niet altijd feest bij de aangifte!

Goeie! “Gelukkig” zit ik daar nog een paar 1000 onder

Je houdt wel iets over maar zal een klein bedrag aan belasting moeten bijbetalen, omdat je met baan 1 wel in de tweede of derde box belasting betaalt en met baan 2 in de eerste. In totaal kom je echter wel op de tweede of derde box uit dus moet je extra belasting betalen over je tweede baantje. Je kan berekenen of het echt zoveel uitmaakt, onder de streep houd je nog steeds meer over dan als je alleen baan 1 hebt.

Schijf Belastbaar inkomen Percentage
1 t/m € 20.384 36,65%
2 Vanaf € 20.385 t/m € 34.300 38,10%
3 Vanaf € 34.301 t/m € 68.507 38,10%
4 Vanaf € 68.508 51,75%
1 like

Ik heb een familie lening (dus geld uitgeleend aan een familielid met contract en alles). Hoe en waar moet ik dit invullen? Moet ik de resterende schuld van 1 jan of 31 dec invullen? Ik heb echt geeeen idee

Je tweede werkgever (die van de 500€ per maand), daarbij zet je de loonheffingskorting uit als het goed is uit. Desondanks zullen zij 36,65% belasting inhouden ipv 38,10%, dus 1,45% te veel. Bij 6.000 per jaar is dat €87 terugbetalen.

Daarnaast zijn je heffingskortingen minder naarmate je meer verdient. Je eerste werkgever verrekent de heffingskorting, maar houdt geen rekening met de vermindering van de heffingskorting door je tweede inkomen. Dat is bij de algemene heffingskorting nog eens een impact van €300 terugbetalen en bij de arbeidskorting ook €360. Dus dan kom je in totaal wel op bijna€750.

1 like

Jij hebt geld uitgeleend toch? Dan is het voor jou een vordering, dat is vermogen in box 3. Komt je totale vermogen (spaargeld, beleggingen, de lening aan je familie) boven de heffingsvrije grens van 30.000?

Ja ik heb het uitgeleend! Nee zit niet boven de 30.000. Moet ik het dan wel aangeven en zo ja waar?

Ik weet niet precies welke tekst in de aangifte staat, maar in elk geval in box 3 waar je ook de banksaldi van je bankrekeningen aangeeft. Gezien je per saldo niet boven de 30.000 uitkomt zal het niet uitmaken uiteindelijk voor het te betalen bedrag.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/overige_vorderingen_zoals_uitgeleend_geld_en_contant_geld

Iemand enig idee wat de grens is van terugbetalen van de bijdrage zvw? Of moet je gewoon iedere euro terugbetalen? Ik dacht dat er een grens was, maar ik kan het niet meer vinden.

Volgens mij heb ik dit altijd helemaal moeten betalen, bestaat geen heffingskorting oid voor

Ah oke, ik dacht dat er een grens was net zoals met vanaf een bepaald bedrag betaald de belastingdienst pas uit, maar dan vergis ik me dus.