Belastingen

Maar sta je dan ingeschreven bij de kvk als zelfstandige? Of bestaat er nog iets anders tussen loondienst en zelfstandige in? (Heb werkelijk geen idee)

Er bestaat wel iets tussenin. Ik weet niet helemaal hoe precies, maar ik werk op freelancebasis voor Ć©Ć©n werkgever en volgens de belastingdienst was ik dan geen ondernemer voor de belastingdienst en hoefde ik me ook niet in te schrijven bij de kvk

Ah oke! Weer iets nieuws geleerd :grimacing:

Dit is wel een risico op een verkapt dienstverband. Dat wil zeggen een constructie waarin jouw opdrachtgever jou inhuurt als freelancer, maar de omstandigheden eigenlijk gewoon een arbeidsrelatie zijn. Alleen dan zonder de verplichtingen voor de werkgever (doorbetalen bij ziekte, ontslagregels, etc). Daar is de belastingdienst geen fan van, die kan dan alsnog de loonheffingen bij de werkgever gaan verhalen. Vroeger had je dan een VAR om duidelijkheid te scheppen, maar dat bestaat niet meer.

@minou Ken niet je hele situatie maar als je wel in aanmerking komt voor een kvk inschrijving of werk als zzper kom je in aanmerking voor de kleine ondernemingsregeling waardoor je je omzetbelasting in ieder geval niet hoeft te betalen.

Dank iedereen voor de input! Ik ben blij dat ik als excuus hiervoor kan aanvoeren dat ik echt niks doe met arbeidsrecht en daarom maar net kan doen alsof het okĆ© is dat ik niet weet wat mijn positie is. Weet in ieder geval zeker dat ik geen zzpā€™er oid ben hoor. Soort oproepkracht en lees in vacatures dat er bij buitengriffiers geen sprake is van een dienstverband. Dus dat is denk ik het vage gebied tussen loondienst en zelfstandige. Als voorbeeld bij ā€˜inkomsten uit overig werkā€™ (niet zijnde loondienst) plaatst de belastingdienst zelf onder andere inkomsten uit een krantenwijk.
Gelukkig nog een paar dagen tot 1 mei, dus ik ga nog een paar van mijn collegaā€™s benaderen dan maar en bedenken hoe ik dit ga aanpakken. Het gaat idd alleen om bijbetalen voor de zorgverzekeringswet, maar alsnog 120 euro dus wel even het navragen waard dacht ik!

Heb ook al bericht gehad, met dagtekening 30 april!

3 likes

Ik ook! Eindelijk eens snel bericht :grin:

Ik ook! Super fijn, voorgaande jaren duurde het altijd veel langer

1 like

Haha precies dit. En het is elk jaar weer hetzelfde gezeur.

Vorige week al bericht gehad. Kom maar door met die moneyzzz.

Dit dus. Zie trouwens nu dat mn partner wel al een brief heeft met dagtekening 30 april, ik niet. Maar we hebben samen aangifte gedaanšŸ¤”

Wellicht een hele domme vraag, maar: mijn vriend en ik hebben in 2018 een huis gekocht. We zijn (nog) geen fiscaal partner, omdat we nog niet op hetzelfde adres wonen. Wel hebben we sinds de koop een samenlevingscontract. Nu willen we beiden de betaalde notariskosten aftrekken in aangifte IB. Moeten we dan de kosten door de helft doen en beiden het halve bedrag invullen?

Edit: we zijn beiden voor 50% eigenaar.

Wanneer wordt het eigenlijk uitbetaald? Ik heb meteen de eerste dag dat het kon mijn aangifte gedaan.

Ik heb dus pas vandaag aangifte gedaan omdat ik tijdens de eerste keer invullen (in maart) zag dat ik flink moest terugbetalen. Dus ik dacht ik verstuur de aangifte pas zo laat mogelijk dan kan ik mijn vakantiegeld gebruiken voor het terugbetalen.
Vul ik dus vandaag opnieuw de aangifte in kom ik opeens op een verdubbeling van het bedrag wat ik terug moet betalen dus ik schrik, ik had namelijk dingen aangepast naar aanleiding van mijn jaaropgaven. Dus ik verwijder de boel, vul voor de derde keer mijn aangifte in en laat alles staan zo als het ingevuld is door dr BD en nu krijg ik opeens geld terug. Serieus ik snap er niks van :thinking::thinking:

Als de bedragen op je jaaropgave hoger zijn als dat er bij de belastingdienst bekend is, dan is het wel logisch dat je moet bijbetalen.

Ja dat is inderdaad logisch. Wat het lastig maakt is dat ik via een detacheringsbureau werk en op een of andere manier heeft de belastingdienst elk project wat ik heb gedaan gesplitst ingevuld terwijl dat op mijn jaaropgave allemaal bij elkaar op is geteld. Maar wanneer ik de gesplitste bedragen optel dan komt het overeen met mijn jaaropgave maar als ik ze als een bedrag invul bij de bd dan moet ik heel veel bij betalen. Daarom is het zo vreemd. Ik heb het maar laten staan zoals de bd het heeft ingevuld.

Denk toch dat je dan iets verkeerd in vult bij het optellen, want dat moet niks uitmaken. Mijn werk en opleiding zijn gerelateerd aan belastingen, dus als je wilt dat iemand even meekijkt dan laat maar weten.

Thanks voor het aanbod maar het is opgelost. Althans ik heb mijn financieel adviseur/belastingmannetje gemaild en die heeft het nu ingevuld voor me dus nu moet het goed gaan.

1 like

Verstandig! En hoe is het kwartje nu gevallen?