Beleggen/investeren/sparen

De beurs is niet te voorspellen uiteindelijk. Dus zou gewoon lekker nu direct inleggen, of een bedrag verspreid over een paar weken inleggen!

1 like

Kijk, nu ik dit lees merk ik dat ik wel wist wat ik ging doen, maar dat er even bevestiging nodig was. Dankjewel!

1 like

Ik vind het echt cool dat jij “echt” belegt, echt aankoopt en verkoopt zelf. Ik stop iets in een fonds, doe m’n ogen dicht en hoop dat het goedkomt haha.

Ik beleg in een mixfonds, doen anderen dat hier ook? Ik heb nu steeds voor één fonds gekozen met het gemiddelde risico. Maar kan natuurlijk ook inleggen in eentje met minder en eentje met meer risico. Hoe doen jullie dit? Alles op één fonds of ook verspreid inleggen? Ik merk dat ik het heel lastig vind om uberhaupt te beleggen en nu ik gestart ben wil ik eigenlijk gewoon automatisch maandelijks gaan inleggen zodat ik er niet meer naar hoef te kijken.

1 like

Ik heb een paar maanden geleden Signify gekocht (van Philips) en daar heb ik 35% rendement op hahaha. Voel me echt een pro :joy: Echt jammer dat ik er maar 200 euro in heb gestopt ipv 2000. Ik had eerst alleen ETF’s maar deze aandelen waren als test. Gaat tot nu toe dus goed! Maar weet niet of ik er nog meer wil kopen, is toch ook wel tricky

2 likes

Ja, ik hou sowieso een buffer op mijn spaarrekening, maar door een meevaller werd die buffer groter dan nodig was en wilde ik de rest dus weer gaan beleggen.

Ik heb eigenlijk geen vaste maandelijkse inleg. Mijn plan was om ‘extra’ geld dat ik had te gaan beleggen, dus op sommige momenten meer en op andere momenten niet. Er gaat nu wel maandelijks een bedrag naar mijn spaarrekening. Zou je aanraden om maandelijks een beetje te beleggen ipv af en toe meteen een hele som?

Dat laatste hangt af van hoe je wil beleggen. Beleg je in aandelen of eerder fondsen/ ETF’s? Spreek je van een groot bedrag of eerder klein?
Geraak je met je investering uit je kosten(makelaarsloon)en taksen?

Bij aandelen zou ik niet vast maandelijks extra investeren omdat je echt kijkt naar een interessant koopmoment. De beurs verandert constant en de ene dag is beter dan de andere.

2 likes

Ik raad zeker aan om naar holdings te kijken voor wie in aandelen wil investeren met zo min mogelijk risico.

2 likes

Wat leuk dat dit topic wat actiever wordt!
Ik heb vooral Northern Trust beleggingsfondsen: world, emerging markets en sinds kort small caps. Daarnaast nog een paar losse aandelen voor de fun. Shell heb ik gekocht toen ze laag stonden (rond de 14), maar inmiddels zijn ze nog verder gezakt. Flow traders heb ik laatst ook een aantal van gekocht en die zijn al een paar procent gestegen. Twijfel ook of ik galapagos wil kopen of dat het nu al te laat is, ze zijn alweer iets aan het stijgen.

Wat is het doel waarmee jullie beleggen? Ik wil eigenlijk graag met vervroegd pensioen en financieel onafhankelijk worden, maar als ik al die tools gebruik om het uit te rekenen dan betwijfel ik of ik dat ooit ga redden haha

Mijn vader zegt altijd: als je de beurs kon voorspellen, dan waren we nu allemaal rijk.

Ik denk dat je wel enigszins kan inschatten dat er weer een dip aan komt (omdat Corona zo’n grote wereldwijde gebeurtenis is), maar je hebt alsnog geen idee hoe/wat/wanneer. Dus ik denk ook dat je beter gewoon nu kan kopen en dan gewoon kijken wat er gebeurt. Misschien dat het niet helemaal uitpakt zoals je had gehoopt, maar dat risico hoort er wel weer bij! Als je het geld kan missen, lekker doen dus.

Ik doe zelf een vaste maandelijkse inleg en dat betekent dus dat ik sommige shares op een gunstig moment heb gekocht, en sommige niet. Dat levelt zich vanzelf een beetje op die manier.

2 likes

Een holding is een bedrijf dat een participatie heeft in een of meerdere bedrijven en zij gaan daarin actief investeren. Dat is voor een belegger interessant omdat je aan de hand van een aandeel met serieuze korting ( décote) toegang krijgt tot meerdere bedrijven, private equity of niet-beursgenoteerde bedrijven.

Ik citeer even De Tijd: Wanneer u aandelen koopt van een gediversifieerde holding - een investeringsmaatschappij die belegt in verschillende bedrijven - doet u dat wellicht om uw risico’s te spreiden. De kans dat één bedrijf de bocht mist of zelfs failliet gaat, is immers realistisch. Maar de kans dat tientallen bedrijven tegelijk volledig onderuit gaan, is veel kleiner. Tegelijk profiteert u mee van de kennis en ervaring van de holdingbonzen, die al bewezen hebben dat ze op lange termijn waarde kunnen creëren voor hun aandeelhouders.

Heineken Holding investeert in Heineken als monoholding. Ackermans en Van Haaren is actief in CFE en DEME. Ik ken de Nederlandse markt niet maar in België zijn er heel wat spelers die ook dit jaar beter presteerden dan de index.

4 likes

Ik vroeg me trouwens nog af of er hier ook mensen zijn met obligaties. Ze zeggen dat je meer obligaties moet toevoegen naar mate je het einde van je beleggingshorizon nadert, dus ik heb ze nu nog niet toegevoegd. Alleen snap ik dus echt niet hoe het aankopen van obligaties werkt. Ik snap wel redelijk wat het is, maar het is niet zo gemakkelijk als het kopen van aandelen zo te zien. Heeft iemand misschien een goede uitleg of tips waar ik een goede uitleg kan vinden?

Ja, ik zie dat ze beursgenoteerd zijn en participaties hebben in verschillende bedrijven. Heineken Holding is ook een Nederlandse holding.

1 like

Ik ben net begonnen met beleggen via Degiro. Eerst deed ik het via Robeco. Voordeel: hier hoeft je niets voor te doen, maar op de lange termijn ben je super veel geld kwijt aan kosten om je portefeuille te beheren. Ik heb nu mijn eerste EFT’s gekocht van Vanguard.

Er is een podcast Jong Beleggen waarin super goed uit wordt gelegd wat beleggen inhoudt (groeiaandeel, EFT’s, dividend etc) en hoe je een strategie kan toepassen. Het wordt opgenomen door 20’ers (wellicht 30’s?) en is daardoor ook goed te volgen. Geen suffe termen, maar voor mij een duidelijk verhaal. Zeker een aanrader!

5 likes

Ik beleg vooral in ETF’s met een redelijk klein bedrag. Ik heb wel een paar aandelen om het uit te proberen, maar dat is maar een klein deel. De reden dat ik vooral in ETF’s beleg is omdat de kosten daarvan relatief laag zijn

Ja ik ben hier ook benieuwd naar! Ik heb ook braaf het advies gevolgd van ‘je leeftijd in procenten in obligaties’, dus ongeveer 25-30% van m’n portefeuille. In een ETF met alleen obligaties trouwens. Maar tot nu toe staat m’n rendement daarvan op -5% haha.

Ik ben dus wel benieuwd wie dit goed en een beetje jip & janneke kan uitleggen hoe het precies werkt met waarom obligaties een soort van tegengesteld patroon lopen dan de aandelenbeurs. Ik snap dat het veiliger is (een land kan immers niet zo snel failliet, een bedrijf wel) en dat je minder risico loopt hoe ouder je wordt (dus hoe dichter bij je uitstap-datum) maar waarom blijft ie dan alleen maar dalen?

2 likes

Ik zag dat op de website van DEGIRO veel info staat over beginnen met beleggen en wat alles nu precies is. Als ik die info lees/bekijk en goed doorneem, heb ik dan de basics wel in de smiezen of kan ik mn info beter ergens anders vandaan halen?

Op de website van PorteRenee kun je ook veel vinden!

1 like

Ik beleg via DeGiro maar heb nu ook Coinbase gedownload omdat ik hier wat in wil gaan investeren. Vind ik alleen nog wel moeilijk om iets uit te zoeken, welke strategie e.d.

Wij willen in januari ook gaan beleggen (als we onze spaarpot buffer weer op ons minimale bedrag hebben). Dan kan er weer iets minder naar de spaarrekening en de rest beleggen.

We twijfelen over Meesman, Brand New Day of DeGiro. Ik vind DeGiro best ingewikkeld? Mijn vriend komt daar wel uit. We willen beginnen met een maandelijkse inleg a €200. Ben benieuwd waar jullie ooit zijn begonnen?

Ik beleg via Degiro in indexfondsen (specifiek één). Dat vind ik in ieder geval heel makkelijk! Ik leg in dat fonds standaard 150euro per maand in en doe dit voor de lange termijn.