Beleggen/investeren/sparen

Ik heb het boek ook gelezen en het helpt je om je ‘beleggers strategie’ te bepalen. Ik weet niet of je een Kobo abonnement hebt maar daar is hij gratis te lezen. De podcast ‘Jong Beleggen’ vind ik ook leerzaam (wel bij aflevering 1 beginnen).

Wat ik doe is als ik een aandeel koop voor bijv 10 euro, is dat ik vaststel dat ik het minimaal voor €15 wil verkopen. Stél het is binnen 2 weken bij €15 kun je dan nogmaals bedenken: hoe groot is de kans dat het binnen korte tijd nog meer stijgt? Of is de kans groter dat het rond de €15 blijft schommelen of zelfs weer daalt? Dan kan je op basis daarvan besluiten om je aandeel te verkopen of te behouden. Dit is wel een korte termijn strategie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen volledige analyses maak of die €15 realistisch zou zijn en/of welk bedrag wel. Ik zoek dan meestal op de naam van het aandeel en dan ‘kopen houden verkopen’. Dan zie je wat grote banken/fondsen als koersdoel aanhouden en dat gebruik ik om mijn conclusies uit te trekken.

Je kunt ook aandelen kopen in een bedrijf of etf die gemiddeld elk jaar een paar % rendement behaalt met als doel daar over 20-30 jaar je geld weer uit te halen.

Ik ben verder absoluut geen expert. Ik doe ook maar wat maar het is absoluut leerzaam om dat boek of die podcast te luisteren.

1 like

Ik ben gisteren begonnen met beleggen! Was al een paar jaar bekend met crypto, maar nu toch een account aangemaakt bij De Giro. Vraagje: hoe voeg je in de App dingen toe aan je favorieten? Op de laptop lukt het wel, maar ik kan het in de App gewoon niet vinden? :sweat_smile:

Als je iets open hebt, een aandeel oid, staat er rechts naast de naam van het betreffende product een sterretje waar je op kunt klikken.

1 like

Thanks! Blijkbaar valt het sterretje weg als je telefoon op donkere modus staat. In de normale modus kan ik hem wel zien, dus gelukt!

Super, good to know!

Jaa echt!! Ik ben dus crypto gewend en dat gaat 24 uur per dag door. Op zich wel weer chill dat je niks mist als je ligt te slapen :joy:

1 like

Wat een bizarre beursdag vandaag. De pond gaat hard onderuit en Tesla is toegetreden tot de S&P met de hoogste evaluatie ooit. Ik ben heel benieuwd of 2020 nog gaat eindigen met een nieuwe dip. Het beste is toch vaak om alles te laten staan? Ik word veel te zenuwachtig van dit soort nieuws haha.

Ja klopt. De meeste beleggers verkopen volgens mij nog hun slechte aandelen tegen het einde van het jaar. Er komt dus sowieso nog een kleine dip.

Alleen we hebben ook wat in Europese indexfondsen zitten en ik ben daar nu wat bang voor. Brexit is ook al over een aantal dagen (maar dan nu echt haha) en nu ligt ook nog de import en export helemaal stil.

Waarschijnlijk gewoon maar in laten zitten en geen economisch nieuws meer lezen haha.

1 like

Aan het einde van het jaar wordt er sowieso minder gehandeld (wel met name tussen kerst en oudjaar) en dan zijn de beurzen volatieler omdat als een grote handelaar wat koopt of verkoopt dat meer gewicht in de schaal brengt. En Brexit en het uitblijven van een overeenkomst geeft sowieso onrust. Als je het geld niet nodig hebt, zou ik het gewoon laten staan. Vaak zijn oudejaar-dipjes na een paar maanden weer voorbij.

Ik had trouwens ook nooit gedacht na de dip aan het begin van corona dat de aandelen weer hoger zouden staan dit jaar. Ik sta momenteel op ruim 10% rendement, mijn een na beste beleggingsjaar sinds 2013… :flushed: (beste was vorig jaar).

6 likes

Door die Galapagos aandelen moest ik denken aan de Skere Student, die 50% van haar portfolio heeft in die aandelen en maximaal leent om te beleggen. Arm kind, dure les.

3 likes

Ik zit op 15% met mijn duurzame beleggingen, heb toen op het juiste moment ingestapt en de rest op 3%, maar als vandaag doorzet weet ik niet of dat zo blijft :sob:

Daarom is het wel een goede reminder @TanteBetje en @anon43983847 om gewoon aan te houden maar word er wel onrustig van. Maar goed, we blijven geduldig afwachten.

2 likes

Ik heb 220% t.ov. vorig jaar (heb een aantal cryptocoins en bitcoin)

7 likes

Ik heb mijn galapagos van de week ook verkocht. Wou dat ik het eerder had gedaan, wat een zenuwslopende zakkingen de afgelopen periode! Voorlopig blijf ik lekker in de EFT’s, heb m’n ‘lesje’ wel weer even geleerd.

1 like

Nou, volgens mij zijn het niet beurspartijen van naam, maar snelle jongens die van het dipje gebruik maken.
Geen directe literatuur, maar ik heb bij een bureau voor financiele communicatie gewerkt en de mannen daar zaten iedere dag over beleggingen te praten en te schrijven. Daar kwam ook af en toe Royce Tostrams langs, en hij heeft mij wel eens wat uitgelegd hoe hij naar beursgrafieken kijkt, met lijnen van stijgen en dalen en zogenaamde “weerstandslijnen”, een soort voorspelling waar de stijging of daling zou moeten stagneren. Hij was ook voorstander van om tussen eind mei en eind september niet te handelen, want dan was de handel (op de AEX, moet ik wel zeggen) te makkelijk beïnvloedbaar door hoe de wind die dag waait. En dat zelfde tussen half december en half januari.

Zijn teksten zijn overigens altijd onbegrijpelijk. (helaas moest ik ze af en toe redigeren…)

1 like

GLPG en andere biotech zijn ook niet de minst risicovolle aandelen :joy:. You’re in for a rollercoaster. Argenx heeft het dit jaar dan wel goed gedaan maar zij zijn ook niet normaal meer

1 like

Ja nogal. Zou echt niet kunnen slapen met zo’n portfolio.

Ik heb 14,4% over dit jaar met passief beleggen :tada::tada:

5 likes

Misschien is dit een gekke vraag, maar ‘hoe’ beleg jij passief?

Naast een ISA waar t langzamer gaat ben ik net een paar weken geleden begonnen met zo’n aandelen app, met £250 om te proberen. En nu 13% rendement, heb een aantal duurzame aandelen, klein en groot en verspreidt over een paar landen. Ook laatst een beetje Airbnb gekocht. Vind t heel leuk maar nog steeds geen idee wat nu tactisch is qua kopen en verkopen. Verkopen jullie vaak?

1 like

Via Meesman wordt er automatisch 150 euro per maand afgeschreven en dat gaat naar het wereldwijd totaal aandelen fonds. Dat is een MSCI indexfonds en duurzaam. Soms maak ik handmatig wat extra’s over en in 2021 gaat de maandelijkse inleg iets omhoog. Voor buy en hold schijnt Meesman een van de goedkoopste te zijn en ik ben niet van plan het binnenkort te verkopen :slight_smile:

1 like

Ik heb dit jaar 1 Galapagos aandeel gekocht, omdat ik voor de lol 1 aandeel wilde hebben :woman_facepalming:t3::joy: verder doe ik alles heel saai in etfs, maar dat is tot nu ongeveer +2%.