Ik heb het boek ook gelezen en het helpt je om je ‘beleggers strategie’ te bepalen. Ik weet niet of je een Kobo abonnement hebt maar daar is hij gratis te lezen. De podcast ‘Jong Beleggen’ vind ik ook leerzaam (wel bij aflevering 1 beginnen).
Wat ik doe is als ik een aandeel koop voor bijv 10 euro, is dat ik vaststel dat ik het minimaal voor €15 wil verkopen. Stél het is binnen 2 weken bij €15 kun je dan nogmaals bedenken: hoe groot is de kans dat het binnen korte tijd nog meer stijgt? Of is de kans groter dat het rond de €15 blijft schommelen of zelfs weer daalt? Dan kan je op basis daarvan besluiten om je aandeel te verkopen of te behouden. Dit is wel een korte termijn strategie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen volledige analyses maak of die €15 realistisch zou zijn en/of welk bedrag wel. Ik zoek dan meestal op de naam van het aandeel en dan ‘kopen houden verkopen’. Dan zie je wat grote banken/fondsen als koersdoel aanhouden en dat gebruik ik om mijn conclusies uit te trekken.
Je kunt ook aandelen kopen in een bedrijf of etf die gemiddeld elk jaar een paar % rendement behaalt met als doel daar over 20-30 jaar je geld weer uit te halen.
Ik ben verder absoluut geen expert. Ik doe ook maar wat maar het is absoluut leerzaam om dat boek of die podcast te luisteren.