Beleggen/investeren

Dit klinkt too good to be true en dat is het ook. Je noemt nergens het risico dat je (al je) geld kunt verliezen. Ook goed om over na te denken dat je na 30 jaar ook 0 euro kunt heb en ipv 37.000. We hebben het er niet graag over, maar het is een reëel risico.

5 likes

Dankje. Ik wil zeker ook de risico’s weten voordat ik er aan begin!

1 like

Investeer alleen wat je bereid bent te verliezen en kunt missen, daar komt het eigenlijk op neer. Mijn schoonouders kunnen nu nog overstuur raken als ze worden herinnerd aan de keer dat ze 12k hadden belegd en binnen 2 jaar was alles weg.

Ik ben niet antibeleggen hoor (ik investeer zelf ook), maar het beeld wat geschetst werd is niet volledig.

5 likes

Ik beleg ook in een heel erg breed fonds. Dit volgt inderdaad de economie zoals hierboven ook is gezegd.

Alleen ik doe het wel heel bewust via DeGiro (goedkoopste Nederlandse broker). De kosten die beheerd beleggen maakt voor je gaat natuurlijk allemaal af van je rendement! Dus kan over 30 jaar echt enorm oplopen.

Ik maak gewoon elke maand wat over naar DeGiro (automatisch) en dat beleg ik dan gelijk.
Ik heb al mijn info van mr FOB (https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/beleggen-voor-beginners/) en lees nu een boek van John Bogle over zijn methode (is alles zelf doen en in indexen beleggen om kosten te drukken).

Zie hieronder een voorbeeld in verschil in rendement:

Komt van de blog hierboven.

3 likes

Dankje! Ik ga straks eens lezen.

1 like

Ik heb geen pensioen bij mijn werkgever en denk eraan om zelf wat te gaan sparen. Ik hou iedere maand ~300 euro over als ik zuinig ben, en wil misschien de helft daarvan beleggen/sparen? Doen jullie dit?

Ik wil hier ook iets mee gaan doen. Heb nu via een Duitse broker die nieuw is in Nederland een beleggersrekening geopend waarbij ik 100euro gekregen heb.
Ben nu aan het kijken hoe het allemaal werkt. Ben benieuwd wat jullie ‘tactiek’ is en welke aandelen jullie hebben bv.

Heb je 100 euro cash of makelaarsloon gekregen?

Is op mijn nieuwe beleggersrekening gestort bij hun, maar kan ik nu eventueel overmaken naar mijn eigen betaalrekening. Mijn vriend heeft dit gedaan. Gewoon eigenlijk ‘gratis geld’. Al moet je wel 1x een aandeel kopen via hun, maar dat kunnen heel goedkope zijn.

Ik wilde sowieso ergens gaan beleggen, en deze broker is ook wel interessant. Dus win win :grin:.
Actie geldt volgens mij nog tm 30september.

Wat grappig. Wij hebben hetzelfde gedaan afgelopen weekend. Moet haast wel dezelfde zijn. Ik zat wel te twijfelen welk aandeel ik moestn
kopen. Ga je voor de goedkoopste want dan hou je meer geld over van die 100 euro of ga je voor een duurder aandeel en hoop je meer winst te maken. Gelukkig hebben mijn vriend en zwager er meer verstand van… :woman_facepalming:t2:

1 like

Ik werk zelf voor een broker en gratis cash wordt minder gegeven, makelaarsloon is meer de norm.

Geen idee wat makelaarsloon is btw, maar in dit geval dus echt cash. Ze zijn nieuw in Nederland, op deze manier bouwen ze snel naam en klantenbestand op denk ik.

Makelaarsloon zijn transactiekosten. Elke keer als je een beursgenoteerd product koopt of verkoopt betaal je kosten. Het bedrag hangt af van het volume en de markt waarop je kosten. En daar moet je dan nog btw bij betalen.

Ik ga dit topic ook volgen! Misschien kunnen we er weer een beetje nieuw leven in blazen?

Ik heb een beleggingsrekening waarvan de eerste (eenmalige geloof ik) inleg tientallen jaren geleden is gedaan en inmiddels is de waarde van die rekening ongeveer weer terug op de inleg. Ietsje minder nog. Dus om alles nu te verkopen dan zou ik (mijn ouders) geld kwijt zijn.

Maar in de posts hierboven hebben jullie het ook over maandelijks een bedrag inleggen enzo. Moet je dat doen om de waarde van je beleggingen sneller te laten toenemen?

Het liefst wil ik denk ik zorgen dat het volledige bedrag van de inleg weer terug in de pot zit zodat ik dan over kan gaan op duurzame beleggingen.

Maar eerlijk, ik heb er 0,0 verstand van.

1 like

ik ken de Nederlandse markt niet zo goed maar wat had je graag geweten?
Als het is over specifieke tips dan mag ik je niet helpen want dat is advies geven :wink:

Mijn vriend ‘belegt’ in een ETF. Dat komt er op neer dat je je geld op een rekening zet en dat dat voor je in ongeveer 6000 bedrijven wordt belegd, waardoor het niet zo risicovol is en je ongeveer de marktrente krijgt. (Nu ongeveer tussen de 3 en 4%.)
Ik denk dat ik binnenkort ga meedoen. Iets risicovollers/tijdrovenders is echt niks voor mij.

2 likes

Ik beleg maandelijks een bedrag via Profiel beleggen. Je kiest dan een risicoprofiel (zeer defensief tot zeer offensief) waarmee je bepaalt hoeveel risico je wil lopen. Rendement is uiteraard ook lager bij minder risico maar ik had afgelopen jaar ruim 9% met een defensief profiel.

Het is ongetwijfeld een dure manier van beleggen maar ik heb er geen omkijken naar en kan heel makkelijk extra inleggen of bijv alles tegelijk verkopen.

ik ga je een Dm sturen

Je moet kijken hoelang dat gratis tegoed geldig is want is eigenlijk om jou meer geld te doen uitgeven. Geldt dat tegoed alleen voor aankopen of ook verkopen?

Zijn er mensen die speciaal voor duurzaam beleggen gaan? :blush: