Beleggen/investeren

Omdat ik toch veel meiden zag kiezen dat zij beleggen in de poll van @Banananana en ik nog geen topic vond.

Ik wil graag beleggen, al wat video’s over gekeken maar ik mis nog hoe ik nu de stap kan maken. Ik ben vooral op zoek naar tips en tricks zoals handige manieren om te beleggen, boeken, video’s en persoonlijke ervaringen!

Mijn situatie: ik heb veel doelloos spaargeld opgebouwd en zou graag met €1000 willen gaan starten met beleggen. Maar hoe ik die stap ga maken etc kom ik niet helemaal uit. Op welke manier beleggen jullie?

1 like

Ik heb al mn aandelen en beleggingen gekregen dus ik heb eigenlijk geen idee. Ik weet alleen hoe ik ze moet verkopen :see_no_evil:

Heb je al een broker of bank waar je je geld wilt beleggen?

Ik beleg bij DeGiro! Is de goedkoopste volgens mij.

Ze hebben een selectie van aandelen/obligaties/ETFs waar je 1x in de maand gratis van kan kopen.

Ik beleg niet in individuele aandelen/bedrijven omdat ik dan teveel alles in de gaten moet houden. Bv de kwartaalcijfers enzo. Tegen de tijd dat je iets in het nieuws hoort, ben je al te laat.

Ik beleg voor de toekomst in hele brede ETFs die eigenlijk vaak de markt volgen. Een ETF is een verzameling van aandelen in bedrijven, hier koop ik elke maand wat van. Het idee is dat over >10 jaar de markt sowieso gegroeid is vanaf nu (dus ook weer eventuele recessies heeft overkomen) en het rente op rente effect speelt natuurlijk ook mee.

Maar ik moet zeggen, ik ben geen expert en doe eigenlijk gewoon deze gast na:

1 like

Ik doe eigenlijk hetzelfde als jij!
Ben ook totaal geen expert en sommige aspecten snap ik nog niet heel goed, maar al doende leert men zeggen te toch :joy:

1 like

Ja dat zit mij ook niet zo lekker. Ik heb me daar nog niet genoeg in verdiept.

Lees nu net wel deze blog:


Misschien heb je er wat aan? Ik ga de fondsen die genoemd worden wat beter bekijken.

Interessante redenatie wel om niet duurzaam te beleggen maar om je opbrengsten duurzaam te besteden… klinkt alsnog beetje tegenstrijdig vind ik. Maar wel beter dan beiden niet te doen natuurlijk.

1 like

Ik wil me gaan verdiepen in ‘geld voor je laten werken’. Sparen, beleggen, investeren, ga maar door. Ik zou heel graag meer financiële vrijheid willen creëeren.

Wie heeft tips? Welke boeken moet ik lezen? Wie belegt wel eens en wil hier iets over kwijt? Ik ben benieuwd!

Ik doe sinds kort aan beheerd beleggen, nadat ik ook het gevoel had dat het zonde is je geld stil te laten staan!

Veel mensen die ik ken doen het, en nu ik me er inmiddels in heb verdiept vind ik het ook haast dom om het niet te doen. Bij beheerd beleggen beleg je in een aandelen fonds met een portefeuille die erg divers is (verschillende soorten bedrijven, industrieën etc.). Het idee erachter is eigenlijk dat de economie áltijd groeit. Natuurlijk heb je hoog- en laag conjunctuur, maar uiteindelijk is er altijd een lineaire lijn omhoog te vinden in de economie, de economie wordt altijd groter. Dus de vraag is: geloof jij er in dat in X aantal jaar de economie weer groter zal zijn dan nu? Zelf lijkt het me van wel, dus dan kun je eigenlijk niet ‘verliezen’ met zo’n aandelen fonds. Dit omdat t erg divers is en daardoor de economie representeert! Natuurlijk zal er een tijd zijn dat je investering fors naar beneden gaat en je echt schrikt, maar als je het er maar laat staan en vertrouwen hebt dat het zoals altijd weer omhoog gaat maak je na een tijd weer winst.

Veel grote banken hebben een rendement van zon 7-8%, dus als je maandelijks wat geld op zo’n rekening apart zet heb je over 20/30 jaar een leuk zakcentje verdient door eigenlijk helemaal niets te doen. Fijne vond ik zelf dat je elk moment je geld terug kan halen voor als je het nodig hebt.

Haha sorry lang verhaal, maar ben echt geïntrigeerd hoe makkelijk je eigenlijk al meer geld kan verdienen door niets te doen dus vind het interessant :see_no_evil:

6 likes

Thanks! Het klinkt alsof je er veel verstand van hebt. Heb je ervaring in de financiële sector of weet je er zo veel van dankzij de belegging?

Nee ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt totaal geen verstand van heb (in de zin van een achtergrond hierin hebben). Ben zelf dus ook echt pas twee maanden terug begonnen, maar heb spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan. Heb het er met mensen over gehad die dit al jaren doen, en ben me online gaan inlezen. In mijn ogen zit er echt nauwelijks risico aan en snap ik niet waarom niet heel NL het doet. Ik zal wel altijd zorgen dat je nog een bepaald bedrag op je spaarrekening zelf hebt, voor het geval dat de economie dus slecht gaat en je beleggingen laag staan dat je niet precies net dan het geld nodig hebt.

Met zelf beleggen kun je volgens mij nog meer verdienen, maar daar wil ik niet aan beginnen haha. Dat draagt ook meer risico en dan moet je er echt mee bezig zijn. Dit is letterlijk slapend geld verdienen

Waar doen jullie dat beheerd beleggen? Klinkt super interessant!

Mijn vriend zit in de crypto en een vriend van hem heeft daar al heel veel geld mee verdiend, echt knap. Nu wil hij dat ook graag doen!

1 like

Het klinkt echt heel goed. Ik vraag me dan wel meteen af wat de risico’s zijn. Maar goed, ik begin bij 0 dus moet me nog inlezen.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Ja ik hoor er steeds meer mensen over. Het lijkt me zo fijn om iets achter de hand te hebben! Dat beheerd beleggen klinkt wel echt goed. Mag ik vragen waar je dit doet?

Ik ben ook wel benieuwd! Beleggen was altijd mijn minst favoriete deel van economie en m&o op de middelbare dus nooit verder ingedoken maar als ik nu m’n rente zie op m’n spaarrekening is het misschien toch wel tijd haha!

Is beheerd beleggen niet erg duur? Dan bedoel ik dat je veel geld moet beleggen zodat je een beetje de kosten eruit kan halen? Ik weet niet aan wat voor bedragen ik moet denken bij jullie verhalen. Wel erg interessant en ik ga me er ook in verdiepen, vooral nu de spaarrente belachelijk is. Ben ook wel benieuwd waar jij dit doet, als je dat zou willen vertellen

1 like

Kun je mij ook een pb sturen?

Ik heb hier ook wel interesse in als je het niet erg vind? :see_no_evil:

1 like

Ik doe het bij Robeco. Mijn rendement is 15%, tikt lekker aan!

1 like

Een dergelijk topic bestaat al. Dus dit topic wordt samengevoegd. Goed om de volgende keer even de zoekfunctie te gebruiken voordat je een nieuw topic opent.

1 like

Ah! Ik had al gezocht op het Geld topic, maar niet gevonden. Bedankt voor het samenvoegen!