Zo fascinerend
Allereerst: ‘Ja jij moet vooral geen kinderen krijgen. Zelf ben ik zo privileged dat ik het toch maar gedaan heb, maar als je echt van je studieschuld af wilt, niet doen!’ HOEZO geef je een advies voor iets wat je zelf al niet naleeft?
Daarnaast: waarom hebben al deze bloggers zo’n onsympathiek verhaal? Ik begrijp namelijk prima wat ze probeert te zeggen; als je echt van je schuld af wilt en een beetje privileged bent (omstandigheden zoals hoge huur, ziekte, geen baan kunnen vinden dus daargelaten) kan je die in enkele jaren aflossen door in je eerste werkjaren zuinig aan te doen. Vooral als je met een partner leeft en dus lasten split is dat echt geen rocket science. Maar waarom zou je het zo verwoorden? Bouw lekker geen pensioen op, bouw geen vermogen op en stel je kinderwens uit? WHY?
Edit 1: Vind bovendien dat ze financieel echt onverstandige tips geeft. Een van haar tips is: spaar duizend euro voor noodgevallen (alles erboven los je denk ik af). Als je echt bewust met geld omgaat hoop ik dat je wel iets meer dan duizend euro voor noodgevallen achter de hand hebt. Ik zou in ieder geval als je het kan, een groter potje aanhouden.
Edit 2: oh wauw. Ze verdient 2650 netto en heeft een “duur” appartement van 950 euro. Sorry maar zo “krap” vind ik het bij haar niet om zoveel af te lossen. Het is nog steeds knap dat het lukt, want ze spaart dus om en nabij 1000 euro per maand. Dat is zeker discipline, maar niet bepaalt een salaris waarmee je de gemiddelde persoon moet gaan adviseren hoe hij/zij zoals jou kan zijn. Al helemaal als je weet dat je met twee jaar schuldenvrij bent.