Bloggers voor bloggers

Ik ga denk ik ook weer beginnen met bloggen, maar heb alleen ervaring met blogspot rn web-log enzo van vroeger. Dit gaat nog een uitdaging worden…

Heb je een los domein gekocht en daar wordpress of geïnstalleerd of via wordpress iets gekocht? Want in het eerste geval kost alleen het domein (+hosting enz) je geld en is wordpress gratis en kun je ermee doen wat je wilt.

Ik had Patreon maar vond het stom om ‘exclusieve content’ te maken, dus heb nu een ko-fi pagina. Is ook laagdrempeler omdat je niet aan een abonnement vast zit. Vind het heel fijn dat het met Paypal werkt!

2 likes

Ik ben de afgelopen paar maanden flink bezig geweest met een blog over duurzaamheid en wetenschappelijk onderbouwde artikelen. Echter ben ik écht een totale noob met betrekking tot SEO of digital marketing. Heeft iemand misschien een link naar artikelen voor dummies? Of algemene tips?

Ik heb al een hele tijd een blog in het Engels. Het is niet een goed bezochte blog oid, maar ik vond het vooral heel leuk om het zelf terug te lezen. Dat vind ik nog steeds wel, maar ik merk dat ik het soms ook wel mis om bij andere bloggers te ‘horen’. Ik snap dat ik dat deels zou kunnen doen door meer actief te reageren/promoten/whatever, maar ik vraag me soms ook af of het makkelijker is om aansluiting te vinden als ik in het Nederlands zou bloggen. Ik vind het soms ook wel een leuker idee om in het Nederlands te bloggen, maar ik heb mijn blog inmiddels al een jaar of zes (?), en al die tijd is hij al in het Engels.

Bloggen jullie in Nederland of Engels? Merken jullie een soort ‘community’ gevoel?

Het is al een tijdje geleden dat ik geblogd heb, maar destijds had ik niet echt een communitygevoel. Mensen reageerden alleen op elkaar om bezoekers te trekken. Had m’n blog in het Nederlands trouwens.

Met Engelse tekst kun je wel een breder publiek aansnijden, dat lijkt me wel een voordeel.

Klopt, maar Engels is ook weer heel erg breed en groot. Ik heb het idee (de illusie?) dat je makkelijker contact maakt als je in het Nederlands blogt, juist omdat er dan een minder groot aanbod is. Maar er is natuurlijk nog steeds wel veel aanbod.

Ik blog ook in het Nederlands, en inderdaad, geen community gevoel. Soms wel leuke reacties van andere Bloggers, maar die lijken nooit op mijn blog te blijven hangen. Dus daardoor soms ook het idee dat ze alleen maar eenmalig reageren om traffic naar hun eigen site te krijgen.

@Insouciance anders doe je heel november ‘Nederlandmaand’ waarin je in het Nederlands post?

1 like

Het is een best breed onderwerp om tips over te geven, maar dit zijn misschien wat dingen waar je verder mee komt:

  • Installeer de Wordpress plugin Yoast. Yoast is een seo plugin, die heel duidelijk laat zien hoe je je artikel op seo-gebied kan verbeteren. Het helpt bijvoorbeeld om je zoekwoord op bepaalde plaatsen te noemen (in de titel, in de tekst, als alt-tekst achter een afbeelding). De plugin helpt je daar stapsgewijs doorheen.
  • Meld je aan bij Google Analytics om de statistieken van je site te zien. Via Google Search Console krijg je nog meer inzicht in hoe mensen je site vinden.
  • Wat betreft Google, op hun helppagina’s staat veel info en ze hebben ook cursussen. Heb ze zelf niet gebruikt, dus geen ervaring, maar misschien heb je er iets aan: https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats
  • Volg sites die over de onderwerpen schrijven (bijvoorbeeld Frankwatching).
  • Ga gewoon aan de slag, al doende leer je. Het hoeft allemaal niet meteen perfect te gaan.

Vraagje: van wat ik begrijp is een goede ‘trust-flow’ belangrijk voor bloggers; dat er veel goede links naar hun website worden geplaatst.

Maar hoe kom je daar dan aan? Wie gaat er in hemelsnaam zomaar een link naar mijn blog op z’n website zetten?

Of is dit de reden dat ik zo vaak oproepjes zie voor gastblogs?

Zijn er nog mensen die bloggen hier? Ik vind vooruit schrijven vaak heel saai. Want als ik net klaar ben, wil ik het meteen online gooien. Als ik ermee wacht, zijn er altijd dingen die ik weer verander.

Dat ken ik wel ja. Toch schrijf ik wel eens vooruit. Maar mijn blog is mijn hobby, dus ik ‘moet’ niet. Afgelopen maand kreeg ik maar weinig uit mijn vingers, heel gek. Ideeën genoeg, maar het kwam er moeilijk uit.

Haha ja heel herkenbaar. Doe het dus ook eigenlijk niet. Of als ik meerdere ideeën heb, dan werk ik 1 idee uit, en maak ik van de rest kladversies die ik dan later uitwerk.

Gek genoeg heb ik bijna een jaar amper iets met mijn blog gedaan en vind ik het nu wel weer leuk. Vooral omdat ik nog steeds wel reacties krijg en nieuwe volgers. Hoewel dat een paar jaar geleden wel meer was.

@anon65426728 kladversies vind ik dus ook stom. Ik kijk er dan vervolgens nooit meer naar :smile:

1 like

Ben sinds kort een beetje aan het bloggen (hiervoor ook een tijdje, dat werd best goed gelezen) maar ben nu een totaaaale andere weg ingeslagen. Vind het nu wel lastig om lezers te “krijgen”.

Over vooruit schrijven: dat herken ik wel ja! Dan wil ik het liefste meteen publiceren.

Vind ik ook. Helemaal nu bloggen ‘dood’ is. Toch maar inhoudelijk reageren bij anderen en via Bloglovin’, denk ik.

1 like

Hoe komt dat dan?

Waar ik overigens moeite mee heb is het belang van beeldmateriaal op social media, en dan nog het liefst waar je zelf opstaat. Gisteren poste ik een foto waar ik opstond en kreeg ik dik 2x zoveel likes dan normaal.

Dat is aan de ene kant leuk en vleiend, aan de andere kant wil ik heel hard roepen:

“Ik heb heel veel makeup op en zo zie ik er echt niet uit als ik uit bed kom!”

En:

“Waarom liken jullie mijn blogs - waar ik zo mijn best op doe - niet net zo hard, terwijl jullie ze - aan de statistieken te zien - wel gewoon graag lezen?!”

Klinkt misschien ondankbaar en hoop dat ik het goed geformuleerd heb. Ben heel benieuwd of jullie dit herkennen!

Andere bloggers, hebben jullie dat ook, dat wanneer je niet binnen korte termijn enthousiaste reacties hebt op een nieuwe blog, dat je dan ineens denkt:

“Shit, misschien dit eigenlijk helemaal niet boeiend, waarom hou ik m’n verhalen niet gewoon voor mezelf?”

Terwijl je weet dat er gewoon heel veel mensen het lekker vinden om te lurken enzo… Ik sta uiteraard achter alles wat online komt, maar vraag me soms af ‘waarom the fuck’ ik toch altijd de behoefte heb alles met de buitenwereld te willen delen.

@anon65426728 ik heb je bericht verplaatst naar het juiste topic. Het blog-tip-topic is voor het delen van updates. Zodat alles overzichtelijk blijft.

Ah, excuses, dankjewel voor het regelen!