Boekenclub: All Fours - Miranda July

Hmm niet echt, ik kan niet echt meer zeggen zonder dat het een spoiler is maar Davey/seks blijft wel tot het einde.

1 like

Ik ben gestopt! Het veranderde gewoon niet en het kon me daardoor niet meer echt interesseren.

Samenvatting

Het punt is ook wel dat ik door een break-up ga en daardoor sommige thema’s, zoals omgaan met relaties, seks en moederschap, niet per se leuke thema’s zijn voor me om over te lezen/luisteren. Dus ik denk dat mijn eigen emoties ook meespelen in het stoppen met lezen.

1 like

Ik heb 10 hoofdstukken gelezen en kan me totaal niet identificeren met de hoofdpersoon. Wel heb ik al meerdere keren gelachen/geglimlacht en vind ik het af en toe wel heel goed geschreven. Maar overall is het vooral alleen maar seks. Ik lees wel tussen de regels door dat ze aan het onderdrukken is wat ze nou werkelijk voelt.

Ik zal dit weekend even wat stukjes/zinnen opzoeken die ik erg goed vond.

1 like

Wat interessant dat zo veel het eigenlijk niet zo goed/leuk lijken te vinden? Ik vond het echt heel goed. Zal later ook even nadenken over en opschrijven waarom precies

2 likes

Ik had het boek bij de bieb gereserveerd in het Engels en Nederlands maar ik dacht dat duurt nog een eeuwigheid ik heb de Nederlandse binnen dus kan hem toch nog lezen! Ik ben heel benieuwd of het wat is want de meningen hier zijn nogal verschillend.

2 likes

Ik heb mijn boek aan een vriend uitgeleend en hij appte gister:

Woooo all fours
Wtf ouwe
Een van de beste boeken ever
is een geniale roman over angst en verlangen, toch
Niets is nog hetzelfde he nadat je dit boek uit hebt
Alles is anders nu

hahaha ik denk dat hij een tikkie aan het overdrijven is maar ik snap het wel, ik verbaas mij best over de reacties dat het alleen om seks gaat :sweat_smile: maar goed ik heb nog steeds niet de tijd genomen om even op te schrijven wat ik er wel van vind dus dat komt nog

2 likes

Wat een bijzonder perspectief vanuit een man hahaaa

1 like

Moet wel zeggen dat je reactie me wel weer aan het denken heeft gezet over wat ik zelf van het boek vind. Kan me in de reacties vinden dat het een raar, beetje vies en (te) seksueel boek is zonder doel, dat was ook mijn eerste reactie nadat ik het had uitgelezen (en deels geluisterd). Maar het is ook meer dat dat; het is ook mooi en kwetsbaar (zoekend naar betekenis en er mogen zijn/ er toe doen denk ik) en hoe daar vorm aan te geven. En ten koste van wat dan ook weer, waar queer thema’s en tijdsgeest in passen
(andere relatie vormen dan het hetronormatieve happily ever after). Het is ook fin geschreven, met mooie metaforen voor gevoelens, zonder al te plat of zweverig te worden. Het is echt niet m’n nieuwe lievelingsboek, maar na wat bezinken waardeer ik het meer.

2 likes

Het is echt geen boek voor mij maar juist leuk dat ik het dan toch heb gelezen door de boekenclub

Ik vond het begin leuk en wilde ook steeds verder lezen omdat ik benieuwd was naar de rest.

met de make-over van de motelkamer.

Het tweede deel voelde als een opgave en heb ik als luisterboek ‘uitgelezen’

de hoofdpersoon stond zo ver van me af en wat spannend/opwindend moest zijn kon ik niet begrijpen. Het deel met de tampon en de sex met de oudere vrouw. Jeetje…
En die arme hond! Ik haatte de hoofdpersoon en haar man nog meer hierom. Het was voor hun een bonding moment maar ik voelde vooral medelijden

Ik dacht dat het naar een einde zou toewerken maar dat viel me wat tegen. Ik bleef een beetje achter met het gevoel van was dit het nu :woman_shrugging:

Edit: Ik vond het trouwens wel echt goed geschreven! Het verhaal was helaas alleen niet voor mij

2 likes

Ik heb een paar stukjes geciteerd die ik heel goed vond. Overigens heb ik de Nederlandse vertaling van Gerda Baardman en Lydia Meeder gelezen.

Het alledaagse en tegelijkertijd de humor spraken me erg aan.

Blz 58

“Het plotseling wegvallen van verantwoordelijkheden gaf me een zweverige, bruisende, bijna hallucinogene gewichtloosheid. Niemand om ontbijt voor te maken, een vijfvakslunchtrommel voor te vullen, Trek je schoenen aan! Poets je tanden! tegen te roepen (vriendelijk maar streng, keer op keer, niet zeurderig maar ook niet te toegeeflijk en voortdurend rekening houdend met de toekomstige volwassene die hier werd gevormd). Waarom heb je je schoenen nog niet aan? Waar zijn ze dan? Hier. Dat is de verkeerde voet.

Blz 108

“Om te voorkomen dat ik bezweet raakte of een luchtstroom creëerde waarvan mijn haar in de war zou raken, liep ik heel langzaam om het blok heen.”

Blz 179

“Ik draaide me abrupt om naar de achterbank en er gebeurde iets met mijn nek: die verkrampte opeens pijnlijk. Mooi. Dat kwam goed uit. Ik heb last van mijn nek, zou ik zeggen als ik binnenkwam. Dat zou alles verklaren. Mensen reageerden altijd verkeerd als er iets met hun nekwervels was.”

1 like

Ik krijg gewoon zin om het nog eens te lezen. Dat stuk met die tampon vond ik ook juist heel goed! Dat heb ik later ook nog teruggezocht en opnieuw geluisterd. Ik ben alleen niet zo goed in het verwoorden waarom ik het nou precies zo’n goed boek vond.

2 likes

Leuk dat de meningen zo verschillen :joy: Ik ben 'm aan het luisteren en de eerste vier, vijf hoofdstukken vond ik matig, maar toen kwam die metafoor over het breien van een trui en die vond ik zo goed en herkenbaar haha, dus nu zit ik er helemaal in.

Poeh, heb ‘m ook net uit. Na het eerste deel vond ik het even saai, had ook het gevoel dat het ergens naartoe werkte en toen ineens inkakte. Dacht met die hotelkamer echt - wtf is ze aan het doen? Die obsessie met die jongen en dat dansen? Ergerde me af en toe dood aan die vrouw.

Als je de gekte (en seks) omarmt dan is het een mooi verhaal over vrijheid in een relatie en verlangens. Goed geschreven iig.

Ik vond die anekdotes van vriendinnen over wat het fijnste is om uit de menopauze te zijn heel mooi, bvb ‘ De hormonen waardoor ik benaderbaar wilde overkomen om me te kunnen voortplanten zijn verdwenen en vervangen door hormonen die mijn autonomie en vrijheid fel verdedigen.’

3 likes

Joe Speedboot ligt nu in de bibliotheken en kan je gratis ophalen! Dus we zouden nu ook met dat boek kunnen starten, dan lopen er twee door elkaar maar dat kan wel dacht ik?

Ehm ik weet niet waarom de foto op de kop is.

Edit: je hoeft trouwens geen abonnement te hebben om dit boek op te halen. Het gaat om de Nederlandse bibliotheken.

6 likes

Ah ik was in de volle overtuiging dat ik dit

Hier had gepost maar blijkbaar niet. Ik ben op een derde ongeveer, vind het tof!

2 likes

Goed bezig! Ik heb All fours nog niet uit ik ben blijven steken op pagina 140 en ik kan me er niet echt toe zetten om verder te lezen. Heel raar want het boek begon heel goed en het las super makkelijk weg maar het kakt nu wat in/er gebeurt weinig ik weet niet. Ik ga het nog wel proberen maar ik weet niet of ik het boek uit ga krijgen en anders begin ik toch maar in Joe Speedboot.

1 like

Ik vond het goed!!

1 like

Joe speedboot is voor m’n gevoel m’n introductie naar echt literatuur geweest toen ik 11 was. Heb er toen een recensie over geschreven voor Nederlands en herinner mij nog heel goed dat er geen slechte recensies te vinden waren.

Het is ook het boek dat ik altijd aanraad aan mensen die willen beginnen met lezen zeg maar, zoals m’n ex toentertijd en het valt altijd goed in de smaak.

Wel leuk om het te herlezen misschien! 20 jaar later :flushed: maar qua boekenclub is het mij nog steeds niet gelukt wat over all fours op te schrijven haha dus ik doe denk ik wel mee maar weet niet hoe goed ik wat kan bijdragen

2 likes

Ik was best enthousiast begonnen aan Joe Speedboot maar kan me nu (blz 80) toch niet helemaal meer boeien. Het hangt van metaforen aan elkaar, om de zin is een metafoor. Ik ga nog het later nog eens oppakken maar voor nu eerst maar even iets anders tussendoor denk ik!

Ik vind dat in deze recensie het stuk dat zich specifiek op Joe Speedboot richt, een aantal dingen wel enorm uitvergroot en groot gemaakt worden en niet in de bredere context van het boek worden geplaatst.

Tegelijkertijd is het wel een terechte vraag waarom Joe Speedboot, als boek dat duidelijk in een andere tijdsgeest is geschreven, nog zo wordt aanbevolen zonder kritische noot. Zeker met een brede heruitgave en verspreiding onder scholen zoals nu in het kader van Nederland Leest is gebeurd, kan je best iets met een meer kritische reflectie in bijvoorbeeld een nawoord. Lijkt me echt niet raar na 20 jaar. Of gewoon een moderner boek kiezen als je mensen kennis wil laten maken met literatuur. Sowieso gemiste kans van Nederland Leest om achterin het boek niet iets van lees- of discussievragen te zetten.

Verder vond ik de eerste 100 pagina’s echt hard werken maar vloog ik door de laatste 100 pagina’s heen. Door alle metaforen in het begin zou ik het niet per see een toegankelijk boek noemen. Maar in de tweede helft wordt er precies genoeg aan de verbeelding van de lezer overgelaten en komen toch alle plotten snel samen met een prima spanningsboog, wat het wel heel leesbaar maakt en ook interessant houdt tot het einde.

Zeker niet het beste boek dat ik ooit gelezen heb en zou het ook niet snel aanraden, tenzij je echt per see iets van 20 jaar oud voor je literatuurlijst moet lezen.

Edit - er is kennelijk wel lesmateriaal voor de bovenbouw met o.a. discussievragen over het taalgebruik en hoe de hoofdpersoon tegen de vrouwelijke bijpersoon aankijkt Lesmateriaal Heel Nederland Leest - Hebban in de Klas

4 likes