Ah leuk dat jullie het ook een goed boek vonden!
@kleinmaargroot @anon55799045
Over het boek
Ik vind het dus ook een echte pageturner. Wat jij zegt over de onzekere hoofdpersoon herken ik wel @kleinmaargroot , dat bedoelde ik met dat ik sommige stukken zo ongemakkelijk vond. Maar als je het vanuit die tijdsperiode bekijkt vond ik dat een stuk beter te snappen: zij heeft een heel andere achtergrond/sociale klasse dan de positie waarin ze terecht komt, en dat speelde toen allemaal nog veel meer mee dan nu. Dat baantje dat ze had bij Mrs. van Hopper was een van de weinige manieren waarop vrouwen zonder te trouwen in hun eigen bestaan konden voorzien.
Mrs. Danvers is voor die tijd ook een vrij duidelijk lesbisch personage: dat kon natuurlijk niet letterlijk zo geschreven worden maar haar devotie aan Rebecca en de manier waarop ze haar bontjassen streelt en ondergoed aanraakt zijn daar hints naar.
Wat ook erg bizar is, is dat de hoofdpersoon dus blij is dat Maxim Rebecca heeft doodgeschoten, omdat dat betekent dat hij niet van haar hield. Dat hij dus een moordenaar is (hoe verschrikkelijk de situatie ook was) vindt ze helemaal niet erg, daar denkt ze niet eens over na.
Scheiden was toen ook zoân schandaal dat dat echt geen optie was: Maxim schiet Rebecca natuurlijk dood als âoplossingâ, maar ook de hoofdpersoon pleegt bijna zelfmoord (die scene waarbij ze bijna uit het raam springt) wanneer ze denkt dat haar huwelijk faalt.
Ik vind het ook interessant om te bedenken dat wij alles alleen via de hoofdpersoon horen, en zij alles aanneemt wat Maxim zegt. Hoe de situatie daadwerkelijk in elkaar zat is dus ook nog te betwijfelen, was Rebecca echt een sociopaat? Heeft ze haar eigen moord echt moedwillig uitgelokt?
Ik denk van wel, maar het is wel interessant dat ons dat verteld wordt door de personages voor wie dat ook de situatie is die voor hen het beste uitkomt.
over de netflix film
Ik heb de Netflix film ook gekeken en dat vond ik echt een ontzettende draak, ondanks dat ik de acteurs die erin speelden doorgaans heel goed vind
(sorry voor mensen die het wel een goede film vonden). Het is zoân andere sfeer dan in het boek, ik miste de suspense echt helemaal. En al die kleuren
Ik vond Armie Hammer een hele rare Maxim, (slaapwandelend in zijn hemd?? waar kwam dat vandaan) en Lily James in haar fashionable outfits en licht geblondeerde haar ook totaal niet geloofwaardig als de âmuizigeâ hoofdpersoon.
Ook hele vreemde keuzes in scenes die afweken van het boek. Waarom zit er een seksscene tussen de hoofdpersoon en Maxim op het strand van Monte Carlo? Dat geeft die opmerking âhave you been doing things you shouldnât have?â toch een compleet andere context.
Waarom geeft de hoofdpersoon zoveel tegengas tegen Mrs Danvers? Dat past helemaal niet in het verhaal.
Waarom is het ambigue einde vervangen voor een happy end waarin we de hoofdpersoon en Maxim als twee tortelduifjes samen zien?

) positief zijn, maar dat anderen er juist helemaal niet doorheen kwamen. Echt hate it or love it blijkbaar!

Dus poll gaat om als er geen vertaling is van EN-NL of NL-EN