Boekenclub: Het lichaam is een kooi - Nicky Runge

Goed bezig! Ik heb All fours nog niet uit ik ben blijven steken op pagina 140 en ik kan me er niet echt toe zetten om verder te lezen. Heel raar want het boek begon heel goed en het las super makkelijk weg maar het kakt nu wat in/er gebeurt weinig ik weet niet. Ik ga het nog wel proberen maar ik weet niet of ik het boek uit ga krijgen en anders begin ik toch maar in Joe Speedboot.

1 like

Ik vond het goed!!

1 like

Joe speedboot is voor m’n gevoel m’n introductie naar echt literatuur geweest toen ik 11 was. Heb er toen een recensie over geschreven voor Nederlands en herinner mij nog heel goed dat er geen slechte recensies te vinden waren.

Het is ook het boek dat ik altijd aanraad aan mensen die willen beginnen met lezen zeg maar, zoals m’n ex toentertijd en het valt altijd goed in de smaak.

Wel leuk om het te herlezen misschien! 20 jaar later :flushed: maar qua boekenclub is het mij nog steeds niet gelukt wat over all fours op te schrijven haha dus ik doe denk ik wel mee maar weet niet hoe goed ik wat kan bijdragen

2 likes

Ik was best enthousiast begonnen aan Joe Speedboot maar kan me nu (blz 80) toch niet helemaal meer boeien. Het hangt van metaforen aan elkaar, om de zin is een metafoor. Ik ga nog het later nog eens oppakken maar voor nu eerst maar even iets anders tussendoor denk ik!

Ik vind dat in deze recensie het stuk dat zich specifiek op Joe Speedboot richt, een aantal dingen wel enorm uitvergroot en groot gemaakt worden en niet in de bredere context van het boek worden geplaatst.

Tegelijkertijd is het wel een terechte vraag waarom Joe Speedboot, als boek dat duidelijk in een andere tijdsgeest is geschreven, nog zo wordt aanbevolen zonder kritische noot. Zeker met een brede heruitgave en verspreiding onder scholen zoals nu in het kader van Nederland Leest is gebeurd, kan je best iets met een meer kritische reflectie in bijvoorbeeld een nawoord. Lijkt me echt niet raar na 20 jaar. Of gewoon een moderner boek kiezen als je mensen kennis wil laten maken met literatuur. Sowieso gemiste kans van Nederland Leest om achterin het boek niet iets van lees- of discussievragen te zetten.

Verder vond ik de eerste 100 pagina’s echt hard werken maar vloog ik door de laatste 100 pagina’s heen. Door alle metaforen in het begin zou ik het niet per see een toegankelijk boek noemen. Maar in de tweede helft wordt er precies genoeg aan de verbeelding van de lezer overgelaten en komen toch alle plotten snel samen met een prima spanningsboog, wat het wel heel leesbaar maakt en ook interessant houdt tot het einde.

Zeker niet het beste boek dat ik ooit gelezen heb en zou het ook niet snel aanraden, tenzij je echt per see iets van 20 jaar oud voor je literatuurlijst moet lezen.

Edit - er is kennelijk wel lesmateriaal voor de bovenbouw met o.a. discussievragen over het taalgebruik en hoe de hoofdpersoon tegen de vrouwelijke bijpersoon aankijkt Lesmateriaal Heel Nederland Leest - Hebban in de Klas

5 likes

Het is al een tijdje stil hier, maar ik begon de zomervakantie te ruiken en dacht ineens: zou het niet fijn zijn om weer een boek samen te lezen?
Hebben jullie zin om de draad weer op te pakken? Suggesties zijn welkom, en ik denk graag mee!

• Ja leuk!
  • Meh geen zin

0 stemmers

2 likes

Leuk! Hier mijn suggesties:

Alleen in het Engels beschikbaar.

Samenvatting

For fans of Sally Rooney and Torrey Peters, a stunning debut that follows a vibrant multi-generational cast of characters through a London heatwave as their simmering tensions and secrets come to a head over a feverish, life-changing weekend.

Summer in London stops for no one. Not the half-naked drunks and stoners, the bachelorette parties glugging from bejewelled bottles, the drag queens puffing on hurried cigarettes. It’s June 2019, and everyone has converged on the city’s parks, beer gardens, and street corners to revel in the collective joys of being alive.

Everyone but Maggie. She’s 30, pregnant, and broke. Faced with moving back to the town she fought to escape, she’s wondering if having a baby with boyfriend Ed will be the last spontaneous act of her life. Ed, meanwhile, is trying to run from his past with Maggie’s best friend Phil and harboring secret dreams of his own.

Phil hates his office job and is living for the weekend, while falling for his housemate, Keith. But there’s a problem: Keith has a boyfriend and there might not be room for three people in the relationship. Then there’s Rosaleen, Phil’s mother, who’s tired of feeling like a side character in her own life. She’s just been diagnosed with cancer and is travelling to London to tell Phil, if she can ever get hold of him.

As Saturday night approaches, all their lives are set to change forever. Temperatures are soaring and the weekend is about to begin

Strikingly heartfelt, sexually charged, and disarmingly comic, Oisín McKenna’s debut is a mesmerizing dive into the soul of a city and a searing look at what it takes to build a life there.

Vertaling door Gerda Baardman

Samenvatting

Succession meets Downton Abbey in een meesterlijke roman over familie en nalatenschap met als setting een klassiek Engels landhuis.

In deze grootse familiesaga komt de familie Brooke bijeen in hun achttiende-eeuwse landhuis in Sussex, Engeland voor de begrafenis van de pater familias, Philip: vader, grootvader, echtgenoot, landeigenaar, voormalig hippie, filantroop, en het middelpunt om wie alle andere familieleden heen cirkelden. Zijn oudste dochter, Frannie, droomt ervan het landgoed te laten verwilderen en aan de natuur terug te geven - een laatste poging iets tegen de klimaatverandering te doen. Milo wil het landgoed ombouwen tot een luxueus verblijf voor de allerrijksten. Beiden geloven dat hun eigen plan is goedgekeurd door hun vader en dat leidt tot spanningen. Isa, de jongste dochter, heeft haar vader altijd een egoĂŻst gevonden en is alleen teruggekeerd om te ontdekken of haar huwelijk barsten vertoont vanwege een oude liefde op het landgoed. Weduwe Grace vraagt zich af of ze na een liefdeloos huwelijk van vijftig jaar eindelijk voor zichzelf kan gaan kiezen. En dan is er Clara, net aangekomen uit Amerika, die een geheim heeft dat al hun dromen dreigt te vernietigen.

Vertaling door Carolien Metaal.

Samenvatting

Marnie is vastgelopen: ze is eenzaam, woont in een klein appartement van waaruit ze ook werkt, en het voelt alsof het leven aan haar voorbijgaat. Michaels leven werd op zijn kop gezet toen zijn vrouw hem verliet. Hij trekt zich steeds meer terug en zoekt zijn toevlucht in lange wandelingen door het Engelse landschap. Wanneer een vast­houdende gezamenlijke vriendin hen samenbrengt, en het zeer Engelse weer de plannen nog wat spannender maakt, worden de twee gedwongen elkaar beter te leren kennen op een van de mooiste wandeltochten door Engeland – van de westkust naar de oostkust. Er ontstaat een voorzichtige vriendschap, maar die komt al snel onder druk te staan door de uitdagingen van de reis.

6 likes

Je bent hier lijkt mij heel mooi!!

5 likes

Ik heb hem de afgelopen dagen al gelezen, maar het lijkt me erg leuk om het nieuwe boek van onze eigen @d12baby te bespreken! Het lichaam is een kooi van Nicky Runge, dus. :blush:

7 likes

Ja mij ook! Ik weet alleen niet of die al in de boekwinkels ligt?

2 likes

@Kwal Lijkt me echt heel erg leuk!! En ik kan zeker vragen beantwoorden indien die er zijn/achtergrondinformatie en context geven aangezien het boek gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en ik voor ik begon met schrijven best wat onderzoek heb gedaan in Japan :smiling_face: Het boek is inderdaad al beschikbaar en ligt in de winkels. Maar ik begrijp het ook zeker als anderen iets anders willen lezen.

4 likes

Heb even gecheckt; zag dat ik hem bij bijvoorbeeld Paagman kan bestellen, dus denk wel! Zijn er nog andere suggesties voor het kies-lijstje?

• Nee ik wil een van bovenstaande boeken lezen
  • Nee, ik wil “het lichaam is een kooi” stemmen
  • Ja namelijk:

0 stemmers

3 likes

Goed idee, ik ben er nu net in begonnen!

Ook leuk interview in het Parool trouwens @d12baby

1 like

Speciaal als antwoord op deze vraag vandaag deze foto gemaakt :joy: Broese in Utrecht!

@d12baby

21 likes

Wat gaaf!!! Heel erg bedankt voor deze foto :heartbeat: Ik was maar drie dagen in Nederland net toen het boek uit was, dus het voelt surreëel om het zo in de winkel te zien liggen :sob:

En @crazyvibes dankjewel!!

7 likes

Ah wat fijn! Had verwacht dat je deze al in honderdvoud had, maar echt leuk dat je er blij mee bent :grin:

3 likes

Ja ben ik zeker, dankjewel!! Op mijn laatste dag heb ik een foto gemaakt bij De Vries & Stokkum in Den Haag, toen lag hij net voorin bij de nieuwe titels. Het boek moet als het goed is inderdaad in alle grote boekwinkels liggen nu :smile:

3 likes

Helloo, omdat 69% van de mensen op “Het lichaam is een kooi” van @d12baby hebben gestemd, lijkt het me een goed die te gaan lezen!
De vorige keer hebben we het steeds tussendoor besproken, dat lijkt me nu wel weer goed toch?

@moderators mag de titel van het topic aangepast naar “het lichaam is een kooi van Nicky Runge”?

4 likes

Ik heb toevallig het boek gisteren uitgelezen en wil deze week nog een review schrijven. Heel benieuwd naar jullie bevindingen, ook tussendoor tijdens het lezen. Ik zal even kijken hoe ik dat hier zal doen ivm spoilers. @Kwal jij was ook al klaar met lezen toch? Ook benieuwd naar jouw inbreng!

5 likes

Ik heb hem ook net uit!

1 like