Boekenclub: Yellowface - R.F. Kuang

Ik sta nog in dubio of ik nu de complete werken van Austen aanschaf, enkel Emma of dat-ie nog bij de bieb is. Hoe dan ook, ik verheug me. Ik heb de BBC-serie gezien (Jonny Lee Miller!) en ik geneer me een beetje dat ik kennelijk zo’n persoon ben ‘die wel voor de filmversie gaat’. Ben de laatste tijd wel veel meer aan het lezen, en met de herfst op komst is dit perfecte timing.

1 like

Ooh, ik wil graag meedoen maar ik heb nog zoooooveel ongelezen boeken in huis liggen dat ik de aankoop van nog een nieuw boek niet kan verantwoorden. In de bieb is ie er niet en ik heb geen e-reader/lees niet graag op een scherm. Misschien morgen nog eens langs de tweedehandsboekenwinkel…

Ik heb ‘m ook in de bieb gereserveerd! Ik lees eigenlijk vrijwel nooit klassiekers, maar ik vind het lastig typeren wat ik dan wél lees. Vaak een beetje fantasy-achtig denk ik

Ik heb ook nog nooit eerder in een boekenclub gezeten en net als een paar anderen vraag ik me wel af wat we gaan bespreken. Zelf zou ik niet zo gauw denken ‘oh dit wil ik zeggen’, dus ik verwacht ook wel vrij stil te zijn in de discussie, maar ik ga m’n best doen om bij te dragen

4 likes

1. Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
Engels want ik lees graag in de originele taal.
2. Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op?
Ik heb tijdens mijn vakantie net Persuation van Jane Austen gelezen, dus daar baseer ik mijn verwachtingen een beetje op: romantisch verhaal, eigengereide vrouwen en typisch Engelse setting.
3. Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
Ik heb dit jaar echt buitensporig veel klassiekers gelezen voor mijn doen, maar ik heb de smaak te pakken dus ben nog niet van plan te stoppen. Ultieme favoriet tot nu toe is Jane Eyre!
4. Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking?
Ik ga notities maken en plakkertjes gebruiken.
5. Zie je ergens tegen op of heb je juist goede tips? Laat het ons weten. Zo helpen we elkaar.
Ik lees altijd standaard in de ochtend. Ik vind dat echt heerlijk, om iets eerder dan normaal op te staan en dan lekker een uurtje te lezen met een theetje en een bakje havermout!

Twijfel of ik mee doe. Lijkt me niet echt een boek voor mij

1 like
  • Ik koop het boek nieuw
  • Ik koop het boek tweedehands
  • Ik heb het boek al
  • Ik leen het boek van de bieb
  • Ik leen het boek van iemand anders
  • Ik koop het boek digitaal
  • Ik download het boek gratis (legaal)

0 stemmers

Ga je Emma in het Nederlands of Engels lezen (of luisteren)? Ik ga gewoon voor de Nederlandse versie, dat vind ik zoveel fijner lezen, maar als ik al die posts hierboven zie heb ik het idee dat ik een van de weinigen ben.

  • Nederlands
  • Engels
  • Andere taal

0 stemmers

Hoewel ik twijfel want het gratis ebook is ook aantrekkelijk.

Ik heb het boek zowel in het Engels als in het Nederlands, maar ik begin met Engels. Als dat me te lang gaat duren, switch ik naar Nederlands.

1 like

Het Engelse ebook is gratis en ik lees sowieso veel in het Engels dus dan is de keuze snel gemaakt.

Ik had een luisterboek gevonden op Google Podcasts, maar wat werd dat verschrikkelijk irritant voorgelezen. Denk dat ik toch maar gewoon het normale eBook ga downloaden.

1. Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
Ik ga voor de Engelse versie, omdat ik altijd in het Engels lees.

2. Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op?
Geen idee, nooit eerder iets van Jane Austen gelezen, dus ik ben benieuwd.

3. Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
Ik lees nooit klassiekers, dit valt ver buiten mijn normale leesgenre (Epic) fantasy, maar dit is één van J. K. Rowling’s favoriete boeken, dus ik ga het maar proberen :rofl:

4. Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking?
Ik maak eigenlijk nooit notities als ik lees, maar ik ben wel benieuwd naar hoe anderen dit doen.

Nooo, ik heb Pride and Prejudice in deze uitgave. Als ik had geweten dat ik Emma ook in die uitgave had kunnen krijgen had ik die gewild :frown:

1 like

Kun je je huidige editie niet terugbrengen en deze bestellen? Of heb je een ebook gekocht?

EDIT: Ik heb hem net besteld via Amazon (goedkoopste optie). Misschien dat je hem met deze prijs nog wel aan jezelf kan verantwoorden:

3 likes

1. Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
Ik ga voor Engels, omdat het de originele taal is.

2. Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op?
Ik verwacht me lekker te ergeren aan Emma en hoop op een goede ontwikkeling van de personages en een wervelwind van emoties. :tornado:

3. Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
Ik heb redelijk veel klassiekers gelezen. Jane Austen heb ik altijd links laten liggen (op Pride and Prejudice na), dus Emma wordt een goede aanvulling op mijn leesbagage.

4. Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking?
Ik heb geen idee!!! Aangezien we redelijk korte stukken lezen denk ik niet dat ik notities zal maken ofzo, maar mocht ik geniale ingevingen krijgen of erg onder de indruk zijn van bepaalde passages, zal ik ongetwijfeld foto’s met mijn telefoon maken of dingen bespreken in de whatsappconversatie met mezelf.

1 like

Yes, als het goed is, komt mijn boek donderdag binnen!

1 like

Zo’n leuk idee dit! Ik heb het stemmen een beetje aan me voorbij laten gaan, ik ben overal voor in.

Heb ook die mooie versie met linnen kaft besteld. Ik stel me zo voor dat ze in het Bol.com distributiecentrum wel een piek gemerkt hebben haha.

Ik ga er trouwens lekker blanco in, ik heb Emma nog nooit eerder gelezen of overwogen.

4 likes

Super bedankt voor het uitzoeken van alle weken @Booklover. Ik was in de beginpost aan het kijken om alle data in mijn agenda te zetten. Kan het kloppen dat bij deze week: ‘Week 2: Hoofdstuk 8 tot en met 13; (14 t/m 21 september, bespreking 21.09 na 12:00)’ Het 20 september moet zijn ipv 21 september?

1 like
  1. Ga je voor de Nederlandse versie of de Engelse? En waarom?
    Engels. Ik zei eerst Nederlands omdat ik dacht dat ik die had, maar ik had toch de Engelse versie haha. Maar ik lees veel in het Engels, en volgens mij is Engels (qua spelling) minder onderhevig aan verandering dan het Nederlands, dus ik voorzie geen problemen.

  2. Wat voor verwachtingen heb bij het boek. Waar hoop je op en waar juist niet op?
    Ik ben ooit begonnen in Sense & Sensibility en daar kwam ik echt niet doorheen :sweat_smile:. Dus ik twijfel, mogelijk leest deze lekkerder weg. Ik hoop het. Wel vind ik het altijd jammer dat Austen voornamelijk schrijft over de aanloop naar een romance. Ik wil juist ook weten wat er na de inlossing van de spanning gebeurt!

  3. Lees je vaker klassiekers of valt dit echt buiten je normale leesgenre?
    Voor mijn studie Nederlands veel klassiekers in eigen taal gelezen, maar ook in het Engels wel het een en ander. De laatste tijd wat minder, en meer modern gelezen.

  4. Hoe ga jij aan de slag? Ga je notities maken of juist plakkertjes gebruiken of alles vanuit je hoofd bij de bespreking?
    Ik lees op e-reader, dus ik markeer in het boek met de tool de dingen die ik wil onthouden/die me aanspreken. Misschien dat ik nog wel wat notities maak, maar denk niet veel.

  5. Zie je ergens tegen op of heb je juist goede tips? Laat het ons weten. Zo helpen we elkaar.
    Weet ik niet :smiley:

1 like

Ik doe ook mee en hoop enorm dat ik ondanks de drukte bij kan blijven. Heb net via Kobo The Complete Works aangeschaft, maar er is its misgegaan. :roll_eyes::roll_eyes:

1 like