Boekenclub: Yellowface - R.F. Kuang

Ja inderdaad grappig! Ik kan me ook wel voorstellen dat dit je ding moet zijn en dat sommigen het misschien helemaal niets vinden. Ik hou zelf wel heel erg van sfeerverhalen en dat spooky sfeertje gedurende het hele boek vond ik echt zo goed gedaan. Echt zo’n onderbuikgevoel van ‘het klopt niet helemaal’, zonder dat het gelijk een voorspelbaar verhaal was.

Ik vind het ook altijd wel bijzonder hoe goed Engelstalige boeken nog te lezen zijn, ookal zijn ze lang geleden geschreven. Ik heb toch het idee dat Nederlands uit 1938 veel ouder aandoet dat het Engels uit die tijd.

1 like

Ja dat vind ik ook altijd bijzonder!

1 like

Ik heb het boek niet kunnen uitlezen omdat ik mijn zicht kwijt was. Inmiddels geopereerd en zware medicatie enzo, maar ik kan weer lezen (getuige dit bericht haha). Ben nog wel van plan om Rebecca uit te lezen. Na een wat moeizaam begin kwam ik er best lekker in!

1 like

Ah wat rot om te lezen. Gelukkig is je zicht nu weer een stuk beter!

Ja ik herken wat je zei, in het begin kwam ik er moeilijk doorheen en toen op een gegeven moment vond ik het heel spannend/intrigerend! Veel plezier!

1 like

Hebben ze bij de bibliotheek nu wel de Nederlandse vertaling van Rebecca. Ga ik die binnenkort wel lezen want ben nu wel heel nieuwsgierig geworden.

Zullen we weer een nieuwe boekenclub doen of liever iets later weer?

3 likes

Ik heb er nu wel weer zin in!

Meer gegadigden? En weet iemand een leuk boek voor de club?

4 likes

Leuk, ik kan wel een boekenuitdaging gebruiken want ik lees niets meer en dat vind ik zo jammer!

Ik weet dat er op het forum wel veel Taylor Jenkins Reid fans zijn, maar haar nieuwste Malibu Rising is alleen nog maar in het Engels geloof ik. Dat zal niet iedereen aanspreken denk ik?

1 like

Jaa, leuk idee :slight_smile:

1 like

Wil ook wel eens meedoen als het boek me aanspreekt. Malibu Rising lijkt me wel leuk, of iets anders van de Goodreads Awards?

2 likes

Ja, ik wil ook meedoen! Mag alleen geen nieuwe boeken kopen van mezelf dus dat wordt een uitdaginkje haha.

2 likes

Jaa leuk! Misschien is het een optie om een wat ouder boek te kiezen dat bijv. ook in de bibliotheek geleend kan worden? Iets van Goodreads Awards is ook wel leuk! En Engels spreekt mij niet zo aan, maar er zijn er genoeg hier die wel veel Engels lezen dus dat kan best wel.

Zullen we allemaal tot en met vrijdag 10 december 2021 één boekentitel insturen en dan zaterdag + zondag stemmen? Bijv. tot en met zondagavond 21:00u. En dan het boek uitlezen voor 31 januari 2022 of iets?

5 likes

Polletje om mee te beginnen? :wink:

Voorkeur voor een boek voor de FF boekenclub in:

  • Engels
  • Nederlands
  • Maakt niet uit

0 stemmers

Edit - bedenk net dat veel boeken natuurlijk ook vertaald zijn :relaxed: Dus poll gaat om als er geen vertaling is van EN-NL of NL-EN

2 likes

Goed idee!

1 like

Ja goed idee! Ik ga ook nadenken over een titel. En dan maken we idd volgend weekend een poll aan met alle inzendingen

Edit Zo te zien wil 1/3e toch graag een Nederlandse original of vertaling lezen, dus misschien handig om dat ook mee te nemen in de selectie

1 like

Ik speel meteen vals met twee titels:

Open Water - Caleb Azumah Nelson (EN + NL, ca 190 pagina's en net uit dus misschien wat lastiger te krijgen via kobo plus/bibliotheek etc

Twee jonge mensen ontmoeten elkaar in een pub in Zuidoost-Londen. Allebei zijn ze Zwart, allebei hebben ze beurzen gewonnen voor privéscholen waar ze zich niet thuis voelden, allebei proberen ze hun stempel te drukken op een stad die hen zowel viert als afwijst, hij als fotograaf, zij als danseres. Aarzelend en teder worden ze verliefd op elkaar. Maar ook mensen die voor elkaar voorbestemd lijken kunnen elkaar kwijtraken door angst en geweld.
Open water is een schrijnend liefdesverhaal en een indrukwekkende blik op ras en mannelijkheid. Wat betekent het om mens te zijn in een wereld die jou alleen als een Zwart lichaam ziet, om kwetsbaar te zijn als je alleen gerespecteerd wordt om je kracht, om veiligheid te vinden in de liefde, alleen om die kwijt te raken?

Kruispunt -, Jonathan Franzen EN + NL 576 pagina's

Het is 23 december 1971, het weerbericht belooft een witte kerst en ieder lid van de familie Hildebrandt staat op een kruispunt. Vader Russ, hulpprediker van een progressieve kerk in een voorstadje van Chicago, wil zich bevrijden uit zijn liefdeloze huwelijk – zonder te weten dat zijn labiele vrouw Marion met dezelfde gedachte speelt. Hun oudste zoon Clem komt voor de feestdagen naar huis met een beslissing die zijn vader zal verbijsteren. Clems zusje Becky, vanouds de populairste cheerleader op haar school, is onder de bekoring geraakt van de hippiecultuur, en hun puberbroer Perry is het beu om als drugsdealer het geld bijeen te sprokkelen voor zijn eigen verslaving.
Iedere Hildebrandt is op zoek naar een beter leven en ziet zich daarin door de anderen gedwarsboomd.

6 likes

Ik speel dan ook vals

A Thousand Splendid Suns - Khaled Hosseini (2007)

Samenvatting

Mariam is only fifteen when she is sent to Kabul to marry Rasheed. Nearly two decades later, a friendship grows between Mariam and a local teenager, Laila, as strong as the ties between mother and daughter. When the Taliban take over, life becomes a desperate struggle against starvation, brutality and fear. Yet love can move a person to act in unexpected ways, and lead them to overcome the most daunting obstacles with a startling heroism.

Valse Getuige - Karin Slaughter (2021)

Samenvatting

Leigh Collier heeft een goede baan als advocaat, een dochter die het goed doet op school en zelfs haar scheiding is relatief rustig verlopen; haar leven is net zo onopvallend als ze altijd had gehoopt dat het zou zijn. Maar Leighs schijnbaar normale leven verhult een jeugd die verre van gewoon was.

Dan belandt er een nieuwe zaak op haar bureau: de verdediging van een rijke man die beschuldigd wordt van verkrachting. Het is een zaak die haar carrière zou kunnen maken als ze wint. Maar als ze de man ontmoet, beseft ze dat het geen toeval is dat hij haar als zijn advocaat heeft gekozen. Ze kent hem. En hij kent haar. Sterker nog, hij weet wat er twintig jaar geleden is gebeurd.

De enige die haar kan helpen, is haar jongere zus Callie, de laatste persoon die Leigh ooit om hulp zou willen vragen. Ze heeft echter geen keuze

3 likes
Rebecca

Oooh ik moet nog even reageren omdat ik ‘Rebecca’ in de titel zag staan. Er is ook een musical gemaakt (heb ooit Mrs. Danvers mogen spelen in een soort semi-prof productie ervan en dat was echt zo ontzettend awesome om te doen) en er zit echt prachtige muziek tussen. Ten minste, als je van musical houdt. ‘Manderley in Flammen’ is de grootste aanrader.

5 likes

Ik stuur Beautiful World, Where Are You van Sally Rooney in :smiling_face_with_three_hearts: Deze is ook in het Nederlands vertaald.

Samenvatting

Alice, a novelist, meets Felix, who works in a warehouse, and asks him if he’d like to travel to Rome with her. In Dublin, her best friend, Eileen, is getting over a break-up and slips back into flirting with Simon, a man she has known since childhood. Alice, Felix, Eileen, and Simon are still young—but life is catching up with them. They desire each other, they delude each other, they get together, they break apart. They have sex, they worry about sex, they worry about their friendships and the world they live in. Are they standing in the last lighted room before the darkness, bearing witness to something? Will they find a way to believe in a beautiful world?

6 likes

Deze is prachtig!

Ik heb 'm op mijn lijstje gezet, ga deze sowieso eens lezen!


Zijn er nog meer suggesties voor de boekenclub?