voor je bevlogen pleidooi midden in de nacht. Helemaal eens ook met je opmerkingen over âachterstandâ. In het VO is er ook wel wat inspraak voor docenten, maar doordat het grotere organisaties zijn, wordt daar denk ik soms wel iets meer van bovenaf opgelegd. Zo kozen veel schoolleidingen dit jaar bijvoorbeeld voor het inschakelen van commerciĂ«le bureautjes, die van alles beweren en doen, terwijl docenten alsnog de verantwoordelijkheid dragen en op resultaten afgerekend worden. Gelukkig dat de Tweede Kamer wil dat dat met de NPO-gelden niet zomaar kan.
Dat er extra geld komt, lijkt me ook wel hard nodig. De dubbele lockdown (verspreid over nu 2 leerjaren) heeft er in het VO wel echt ingehakt. Niet alleen qua leerontwikkeling, maar vooral ook op mentaal vlak. Zeker bij leerlingen die net in zoân overgangsfase zitten: van PO naar VO of van onderbouw naar bovenbouw. Daar zit zoveel angst, stress en paniek. Met 16 leerlingen in een klas kan ik nu goed individuele aandacht geven, maar met 32 is dat in een uur nauwelijks te doen. Voor juist die kwetsbare groep veroorzaakt weer zoân verandering zo veel onnodige onrust.
Punt is alleen dat scholen natuurlijk wel verantwoordelijk worden gehouden voor de kwaliteit van hun onderwijs. Als je als school niet volledig opengaat of docenten dit zelf laat beslissen, dan word je daar in elk geval door de onderwijsinspectie op afgerekend. Een school mag daarom volgens mij alleen dicht wanneer dat in opdracht van de GGD gebeurt. En het verschilt erg per GGD hoe die daar tegenaan kijken. Bij mij is nog nooit een klas of jaarlaag in quarantaine gegaan, terwijl er vaak wel 3 soms 5 en ook wel een keer 10 actieve besmettingsgevallen in één klas zaten. Dan wordt namelijk gezegd dat het niet aangetoond kan worden dat ze elkaar besmet hebben, maar dat ze het ook ergens anders hebben kunnen oplopen. Daarvoor zullen nu wel die sneltesten zijn, maar dan moet je maar hopen of dat echt en goed gebeurt. Genoeg moederharten die dat niet aankunnen.