De wet van Murphy

Welke voorbeelden van de wet van Murphy (als iets fout kan gaan, zal het ook fout gaan) kom jij tegen in je dagelijks leven?

• Altijd in de langste rij gaan staan bij de kassa
  • altijd schone kleertjes mee voor m’n zoontje en nooit nodig, en als hij dan een keertje spuugt of doorlekt niks bij me hebben
  • trein heeft altijd vertraging op een moment dat het echt niet kan (bijv vliegtuig moeten halen)
1 like

Ik denk dat dit eerder voorbeelden zijn van de availability bias. Deze bias is heel menselijk en houdt in dat je denkt dat dingen waar je snel aan terug kunt denken/sneller beschikbaar zijn in je geheugen, ook veel vaker voorkomen dan eigenlijk het geval is. Misschien sta je net zo vaak aan een snelle kassa als aan een langzame kassa, maar de momenten dat je aan een snelle kassa stond vergeet je snel weer. Als je wel lang moet wachten ga je je ergeren en onthoud je dat veel beter. Daarom lijkt het alsof je veel vaker aan een langzame kassa staat.

The availability bias is the human tendency to think that examples of things that come readily to mind are more representative than is actually the case.

6 likes

Goh ik vind dit best interessant

1 like

Sowieso dat de pakketbezorger pas aan het einde van het opgegeven tijdvak komt (of zelfs erna of niet) als je ervoor thuis blijft en als je tussendoor even weg bent of later thuis komt oid is de pakketbezorger net dan geweest

2 likes