Doelen stellen

Misschien ben ik er gewoon het type niet voor? Ik maak soms wel visionboards omdat ik gewoon van creatief bezig zijn hou, maar echt doelen stellen, waar altijd zoveel om te doen is, “lukt” mij niet? Of ik heb gewoon het juiste doel nog niet gevonden. Bij bijna alles denk ik: dan heb je dat bereikt, en dan? Dan kun je 5 km hardlopen, en dan? Heel flauw van mezelf, maar zo doet mijn hoofd.

De dingen die me leuk lijken (bijvoorbeeld Spaans leren) hou ik niet vol. Dan begin ik en na een week negeer ik de meldingen erover en doe ik het niet meer. Dus dan wil ik het blijkbaar niet graag genoeg? Op dit moment heb ik wel een soort van doel maar de kans dat dat gaat lukken is vrij klein, en ook daarmee merk ik dat ik het na een tijdje vergeet.

Ik vind het wel altijd heel leuk om doelen van anderen te lezen, en hoe eraan gewerkt wordt. Dus, deel hier je doelen en hoe je ernaartoe werkt!

3 likes

Ik herken dit wel! Zowel privé als op werk eigenlijk. Wat bij mij helpt is écht de stok achter de deur zetten.

Om een voorbeeld te geven: ik wilde ook graag beginnen met hardlopen. Toen heb ik me ingeschreven voor een hardloopwedstrijd een aantal maanden later, samen met anderen die al hardlopen. Daardoor moest ik wel, want afzeggen voelt voor mij als een belofte verbreken.

Met andere hobby’s is het bij mij altijd: ik vind alles leuk en heb veel fantasie dus als ik iets nieuws ontdek denk ik gelijk Ohhh ik wil hier goed in worden! Maar ik ken mezelf, ik kan maar focus hebben op één ding. Dus dat probeer ik ook na te leven.

Ik vind schilderen bijvoorbeeld al heel lang leuk en doe het af en aan ook. Ik heb er een aantal jaar geleden voor gekozen om een cursus te volgen (hier ook weer: je betaalt er geld voor dus afzeggen doe je niet zomaar. Plus je wordt verwacht) En je leert hoe het moet, dus je leert in een korte tijd veel waardoor je sneller beter wordt dan dat je het zelf doet.

Verder helpt het mij ook om anderen dus te vertellen wat je van plan bent. Mensen vragen er dan ook naar en dat motiveert ook om er meer tijd aan te besteden. En het moet iets zijn dat je sowieso ook leuk vindt om te doen, anders stop je ermee.

En tot slot helpt het mij ook als m’n doel in kleinere stukken gehakt wordt. Bijvoorbeeld: Ik wil 10 km hardlopen.
Dan begin je bij: ik wil twee keer per week hardlopen.
Daarna: ik wil conditie opbouwen dus 1x per week langer hardlopen 1x per week interval (even theoretisch he)
Daarna: de langere loop per week naar 5 km en de intervaltraining twee keer per week.
Of je doet 1x een hardloopklasje waar je ook techniek kan leren (en weer die stok achter de deur) en nog een keer zelf.

Bij schilderen ook: ik wil beter worden in schilderen. Oke, maar wat kies ik? Wat soort verf, landschappen of portretten? Heel gefocust werken en vanuit daar verder gaan.

Sorry voor dit lange verhaal maar dit is dus hoe ik het probeer te doen.

7 likes

Ik herken het ook. Zelfs als ik dan tijd heb of vrij ben, lukt het niet. De tip van @Evenveel om voor een stok achter de deur te hebben (cursus, afspraak met anderen, …) vind ik heel goed. Dat helpt bij vaak wel, maar niet altijd.

Ik probeer dingen echt te zien als een afspraak. Ik zet het in mijn agenda. Er een gewoonte van maken helpt om het vol te houden. Zodra ik begin te twijfelen (‘zal ik wel gaan?’) is het te laat, dan ga ik al niet meer. Het moet voor mij dus een vaststaan feit zijn dat ik ga sporten of naar die cursus ga.

Soms noteer ik mijn doelen in mijn telefoon of in een notitieboekje. Meestal kijk ik er daarna niet meer naar om, maar als ik na een tijdje mijn lijstje doelen terugvind, blijkt vaak dat ik onbewust wel een paar doelen heb behaald.

1 like

Wat @Evenveel zegt is echt waar. Als je een stok achter de deur hebt is het veel makkelijker om een doel te behalen.

In jouw geval zou je bijvoorbeeld een vakantie naar een Spaanstalig land kunnen boeken, zodat het leren van Spaans ook daadwerkelijk nut heeft. Dat maakt het ook meteen leuker! @Lakshmana

Mijn doelen op het moment:

• 40 km kunnen wandelen (ik wandel binnenkort de kustmarathon). Ik zit nu op 25km en dat ging zonder moeite, dus komende week ga ik 30km in mijn eentje lopen.
  • Italiaans leren. Doordat veel vrienden ook Duolingo gebruiken, kunnen we elkaar motiveren om steeds meer dan de ander te leren.
  • Sporten oppakken. Ik ga half oktober een week op vakantie (in bikini!) en heb eind oktober mijn diploma-uitreiking waarvoor ik een jurk heb gekocht die nu op bepaalde plekken nog vrij strak zit. Dat werkt motiverend.

Doelen waarbij ik geen ‘eindpunt’ of beloning heb, haal ik niet. Dus ik wil al jaren leren om op tijd op te staan, minder op mijn telefoon/het forum te zitten of dagelijks te yoga’en, maar dat houd ik ook allemaal maar een week vol :woman_shrugging:

2 likes

Wat supergoed hoe jullie hiermee bezig zijn! Een stok achter de deur creëeren en meetbare doelen stellen zijn inderdaad goede tips, vooral dat van die meetbare doelen zegt mijn man ook altijd, maar ik heb dus nog niet echt iets gevonden wat ik graag zou willen bereiken. Ik vind ten eerste mijn leven al heel fijn (godzijdank!) en ten tweede heb ik vooral van die niet-meetbare dingen en lukt het me nog niet echt om dat meetbaar te formuleren. Moet daar echt eens voor gaan zitten, ook in mijn bedrijf trouwens.

1 like

Bij mij helpt het heel erg om doelen te kiezen waarin ik kan blijven leren zodat ik me niet ga vervelen na een tijdje. Bij veel hobbies raak ik snel verveeld, omdat de uitdaging dan weg is.

Dus wellicht is het goed om na te gaan wat je haalt uit een doel, of dat nou sport, hobby of werk is.
Sommige mensen halen ontspanning uit een hobby. Nou, dat is prima. Dan hoeft het niet een hele uitdagende hobby te zijn. Dan is misschien wandelen of kleuren superfijn. Of misschien ben je graag sociaal en maakt je dat blij. Dan kun je als doel stellen dat je 2 keer per week afspreekt met mensen.

Zelf merk ik dus dat ik het fijn vind als een doel uitdagend is en ik iets nieuws leer. Daarom probeer ik dingen te doen waarin ik kan blijven leren. Zo doe ik bijvoorbeeld aan Lindy hop (swing dance) want daar kun je veel in blijven leren. Koken vind ik ook heel leuk, omdat er zoveel verschillende keukens en technieken zijn dat je niet snel uitgeleerd raakt. En ik vind het ook ontspannend. Daarbij vind ik iets creatiefs heel leuk, dus dat komt in al mijn doelen wel voor.

Het is ook wel handig om te kijken naar wat je al leuk vind natuurlijk. En naar waar je altijd van gedroomd hebt. Misschien wil je wel leren filmen. Of balletdansen. Dan heb je misschien ook meer drive om het te leren.

Edit: ik lees nu over je bedrijf. Misschien is het goed om een doel te zoeken waarin je wat zaken kunt combineren. Hier ben ik zelf onlangs ook mee begonnen en ik merk dat het een goede drijfveer is omdat het met ook een goed gevoel geeft! Je mag me pb’en als je wat meer wil weten.

2 likes

Heb je een berichtje gestuurd!

Het lijkt me goed als ik binnenkort een keer de tijd kan nemen om hiervoor te gaan zitten en eens alles op te schrijven. Er zijn heel veel dingen die ik leuk vind maar op de een of andere manier trekt het me dan niet enorm om daar een doel aan teplakken. Daarnaast is een belangrijk doel nu: een goede moeder zijn. Hoe meet je dat?

Wat me wel fijn lijkt is duidelijk hebben welke dingen mij helpen om een fijne moeder te zijn en dan daar doelen aan verbinden. Dus met regelmaat tijd voor mezelf etc.

1 like