Durf te vragen


Hoe noem je zo’n haak zoals in de foto?
En kun je zo’n ding ook invoegen in een Word-document?

een accolade! dat laatste weet ik zo niet, moet kunnen denk ik?

In de Word die ik hier heb, kan je invoegen via "Invoegen -> vormen. En dan staat ie onder basisvormen.

Top! Dankjewel allemaal, heb het inmiddels ook gevonden in Word. :thumbsup:

Over een wond

Ik heb zaterdag een schaafwond op mijn knie gekregen en heb hem zo goed mogelijk verzorgd. 2-3X per dag verband gewisseld. Bij het wisselen nog even uitspoelen met lauwwarm water en droog deppen. Eerder kwam er al redelijk wat wondvocht uit. Ik weet bijna 100% zeker dat die nu ontstoken is. Gister kon ik niet lopen zonder veel pijn en was de huid eromheen helemaal rood en warm. Nu is de ontsteking minder erg en heb geen pijn meer maar de wond zelf is nog wel warm. Dus weet vrij zeker dat het nog ontstoken is. Alleen ik heb een beetje een probleem. Ik kan pas maandag naar de huisarts (dom niet ingeschreven in studentenstad). Is er een manier dat ik hem tot die tijd zo goed mogelijk kan verzorgen boven op wat ik nu al doe?

@ellegirltalk Ik heb wel een hempjes bij de primark gekocht die veel te kort waren voor mij, ik heb een lang bovenlichaam. Maar misschien zijn ze wel geschikt voor jou?

@SuperCoolePinda Ik ben geen expert maar ik verbind een schaafwond eigenlijk nooit. Het is niet raar dat het een beetje irriteert en ontsteekt, er is waarschijnlijk wat vuil in geschaafd. Maar ik zou hem gewoon open laten, met losse kleding eroverheen, of desnoods een pleister overdag en 's avonds open laten. Je lichaam kan die troep zelf opruimen en genezen, als er maar voldoende lucht bijkomt.

2 likes

Heb vorig jaar 2 retour treinritten binnen Engeland gemaakt op verschillende trajecten (vanuit Londen), wat wil je weten?

1 like

Eens met dit ja @SuperCoolePinda

Treinvragen

Ah thanks! Ik ga volgende week met de trein van Amsterdam naar Londen. Meteen daarna wil ik met de trein naar Oxford. Het eerste deel heb ik al gekocht. Nu zat ik op internet te kijken naar treintickets van Londen naar Oxford, maar je moet dus via internet een ticket voor een specifieke tijd kopen. Nu weet ik niet of die trein in Londen precies op de aangegeven tijd aankomt dus ik durf niet nu een ticket te kopen met het risico dat ik die trein naar oxford mis, en ik wil ook niet onnodig twee uur speling inbouwen. Kun je daar niet gewoon, net als in Nederland op de bonnefooi een ticket kopen? (Nu ik dit zo type voelt dit heel dom want dit lijkt me logisch maar ik wil het toch graag weten.) Een paar dagen later ga ik met de trein van Oxford naar Fishguard en zit ik dus met hetzelfde probleem.

1 like

Ik heb hemdjes van HEMA die gewoon aan haakje verkocht werden en die zijn super lang… En een maat kleiner wordt hem denk ik niet, dan heb ik alsnog veel stof over en hij moet ook geen vetrollen geven onder m’n oksels.

Zoveel mogelijk aan de lucht laten drogen en als je er verband op doet geen droog verband maar vettig omdat je het anders steeds openmaakt. Heb je trouwens een huisarts in de stad waar je nu woont wel gebeld? Je kan heel vaak langs als passant als je er niet staat ingeschreven.

2 likes

Het probleem is dat mijn kleding pluisjes loslaat in de wond. Anders was ik het volledig met je eens geweest hoor en dat doe ik normaal ook altijd. Heb het nu verbonden met zalfgaas zodat 1 die pluisjes er niet in komen en 2 mijn kleding er niet tegen aanschuurt. 's avonds laat ik het inderdaad al wel open.

Antwoord op je treinvragen

Het ligt er vooral aan op welke tijd je wil reizen (in/buiten de spits). En misschien dat het ook nog iets verschilt per maatschappij.

Je hebt zover ik weet over het algemeen 3 soorten tickets:

  • Gewone tickets: die zijn het duurst, maar je mag er op elk moment van de specifieke dag mee reizen met de maatschappij en op het traject dat er op staat.
  • Off-peak tickets, waarmee je elke trein van de specifieke maatschappij op de specifieke dag buiten de spits mag nemen (deze heb ik zelf gebruikt bij Thameslink). Deze zijn goedkoper dan de gewone tickets
  • Nog een ander soort tickets waarmee je alleen met de specifieke trein mag op de tijd en van de maatschappij die op je ticket staat. Deze zijn het aller goedkoopst maar het is dus wel een risico. Zelf heb ik deze ook gebruikt (Virgin Trains) en dat is gelukkig goed gegaan. Maar als je van Amsterdam naar Londen direct verder gaat en niet zo’n lange overstaptijd hebt/wilt zou ik dat risico niet nemen.

Er stonden ook wel kaartjesautomaten in de treinhal in Londen (King’s Cross) maar die heb ik zelf niet gebruikt, denk dat dat misschien ook duurder is, geen idee? (misschien weet iemand anders hier dat?) Ter plekke kopen moet dus ook wel mogelijk zijn!

Ik vond nog deze site met uitleg, misschien helpt dit? https://www.thetrainline.com/train-times/off-peak Als je op deze site je reis invoert en de tijd waarop je ongeveer wilt reizen komen de verschillende ticketopties ook tevoorschijn als het goed is!

Als je zeker weet dat je in elk geval buiten de spits reist zou ik zo’n off peak ticket kopen. Als je al specifiek weet op welke tijd je de trein van bijv. Oxford naar Fishguard zeker weten gaat halen zou je daarvoor wel zo’n super goedkope voor een specifieke tijd kunnen nemen.

Zo moest er wel ff induiken haha, het is wel ingewikkeld daar hoor. Zeker met al die verschillende maatschappijen. Heel anders dan hier. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Edit: deze site (http://www.nationalrail.co.uk/) is ook wel handig, als je hier je route plant zie je ook ticketopties en als er dan één aanklikt en dan klikt op “other services you can travel on” zie je ook welke andere treinen je zou mogen nemen met dat ticket.

1 like

Ik ben ook niet zo groot en ik vind die van de Primark inderdaad goed kort vallen!

1 like

Weet iemand hier wat af van huurrechten?

Samenvatting

Ik heb hier een vraag over. De situatie is als volgt: huurcontract van een kamer in een gebouw, waarin ondertekend is dat bij het gebruik van soft en harddrugs de huur per direct opgezegd wordt en de uitzet kosten voor de huurder is. Nu is er softdrugs gebruikt en wat het bewijs precies is, is niet duidelijk behalve dat er klachten zijn. Er is eenmalig een waarschuwing voor gegeven. Mag men de huurder er nu per direct uitgooien?

Een beetje jodiumzalf erop nadat je het hebt schoongemaakt en voor je het gaas/verband erop doet. Kun je vast wel gewoon bij een drogist krijgen.

1 like

Ik gebruik chloorhexidinedigluconaatcreme als ik ontstoken wondjes heb, is echt mijn redmiddel. Bij de apotheek zonder recept te krijgen

1 like

Maar het gaat hier om een situatie waarbij het gebruik van softdrugs contractueel verboden is, dan gaat het er niet om of het daadwerkelijk overlast veroorzaakt. De huurder overtreedt dan de bepalingen uit de huurovereenkomst, waardoor kan woeden aangenomen dat hij zich niet als goed huurder gedraagt.
Overigens is het zo dat de huurder zich daar wel tegen kan verweren als hij het niet eens is met de opzegging. Voor opzegging is namelijk instemming van de huurder vereist. Als de huurder niet instemt, zal de zaak voor de kantonrechter moeten komen. Die moet uiteindelijk beoordelen of er voldoende grond is de huurovereenkomst te ontbinden. De verhuurder zal dan bewijs moeten aandragen dat de huurovereenkomst daadwerkelijk is overtreden. Als ik dit verhaal zo hoor, kan dat nog wel lastig worden in deze zaak

1 like

@inezweski @Yucca Bedankt voor jullie antwoord!
Dus als ik het goed begrepen heb, betekent dit hoe dan ook dat iemand er niet binnen 24h uitgezet kan worden?
Hoe werkt dat met opzegging en instemming huurder?
En bij wanprestaties, mag het bewijs ook enkel een medebewoner zijn die iets geroken heeft?

Nee dat mag zeker niet! Voor opzegging is instemming van de huurder vereist. Als de huurder dus niet akkoord is met de opzegging door de verhuurder, dan moet de verhuurder de ontbinding van de huurovereenkomst afdwingen via een gerechtelijke procedure. Pas als er een uitspraak ligt van een kantonrechter kan iemand dan uit zijn woning worden gezet.

En ook @Olga ik denk overigens dat dit beding in het contract voor een rechter geen stand houdt. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak: https://www.liebrandruijsadvocaten.nl/aanwezigheid-drugs-in-pand-geen-ontbinding-huurovereenkomst/
Zoals @inezweski ook al zei, worden huurders in Nederland vergaand beschermd. Het is dan de vraag of de overtreding van het huurcontract (softdrugs) in verhouding staat tot de gevolgen daarvan voor de huurder (ontbinding huurovereenkomst). In deze zaak is geoordeeld dat dat niet het geval is.

2 likes