- en + punten 2023

Ik weet niet of dit topic er al was maar ik vind het altijd leuk om te lezen hoe anderen dit jaar hebben ervaren. Hopelijk vinden jullie het hier nog niet te vroeg voor maar het einde van 2018 nadert en ik vond het wel tijd voor een terugblik momentje.
Ik trap af!

-

Met een horror huisgenoot in een pand gewoond samen met zijn vrienden de boel terroriseerde

Een redelijke dip gehad in hoe ik me voelde aan het begin van het jaar.

+

Voor het eerst sinds jaren weer op vakantie geweest. Helaas wat aan de korte kant maar dat mocht de pret niet drukken.

Een best wel goed jaar gehad op het gebied van :dollar: en vanaf dit jaar ook begonnen met sparen.

Voornemens

Duurzamer leven en vrijwilligerswerk doen.
Ik heb me tevens ook eindelijk ingeschreven bij de sportschool, hopelijk haal ik :bikini:body 2019 haha.

Ik ben benieuwd naar jullie plus en minpunten van 2019. En de voornemens natuurlijk ook!

11 likes

-
Weer duizend keer op m’n bek gegaan in de liefde

Mentaal veel dipjes ervaren

+
Bachelor geneeskunde gehaald

Supertoffe vakantie gehad op Sziget

Vriendschap gesloten met @Skadi

Eindelijk de stap gezet om naar een psycholoog te gaan

Voornemens
Zuiniger leven en sparen

13 likes

-
Ik kan me niet echt een écht minpunt herinneren. Dit jaar geen overlijdens in mijn familie- of vriendenkring gehad of andere noemenswaardige dingen.

+
Mijn debuut is in juni uitgekomen bij Meulenhoff Boekerij, daar ben ik nog steeds enorm gelukkig over.

Ik kreeg vorige week het nieuws dat het ook een luisterboek wordt op Storytel en dat ik zelf een deel mag inspreken. (Ik ben benieuwd wanneer ik naar de studio mag, ik heb er al zin in.)

Dit jaar na tien jaar weer eens met mijn ouders op wintersport gegaan en ze toen gelijk aan het Wie is de Mol?-virus geholpen. Mijn broertje gaat aanstaande wintersport ook weer mee en dan nemen we lekker kneuterig onze favoriete bordspellen van ‘vroegah’ mee. Ik vind dat toch wel leuk, want we spreken niet zo vaak ‘zomaar’ af.

Voornemens
Gezonder leven en nog meer biologisch kopen dan ik nu doe (+ minder plastic).

Een sterk tweede boek afronden.

15 likes

Afgestudeerd
Baan gekregen na heel lang voortraject
Helemaal hersteld van mijn breakup in 2017
En weer heel erg verliefd geworden
Verhuisd naar heel fijne woonruimte
Goed in mijn vel (gezond eten, lekker sporten, wel genieten)

Mijn moeder heel erg ziek en de impact die dat op ons gezin (vooral mijn vader) heeft
Angsten nog niet helemaal de baas

8 likes

-
Enorme dieptepunten in mijn mentale toestand.
Nog steeds geen doel of richting gevonden in mijn leven.
Veel verwaterde vrienschappen.

+
Uit een shitty relatie geraakt.
Een nieuwe, geweldige liefde gevonden.

Voornemens
Beter zorg dragen voor mezelf, zowel mentaal als fysiek.
Eindelijk eens dat rijbewijs aanpakken.
Mijn brein meer stimuleren door weer meer te lezen, creëren, films te kijken, musea bezoeken, etc.
Gezonder eten, meer zelf koken.
Vaker sporten en niet opgeven.
Uitvissen wat ik nu in godsnaam ga doen met m’n leven.
Werken aan mijn minpunten op vlak van persoonlijkheid.
Minder (rommel) kopen.

7 likes

++ redelijk rustig jaar in onze familie
++ vooruitgang op werk
++ fijn jaar in ons huis

– beetje eenzaam, weinig aansluiting bij vrienden, daardoor weinig leuke dingen gedaan buiten familie/relatie
– totaal geen kerstgevoel dit jaar

Voornemen:
Nieuwe mensen ontmoeten door nieuwe hobby’s
Minder terughoudend zijn in wat hierboven staat :slight_smile:
Minder plastic / doorgaan met weinig nieuw kopen

7 likes

Minpunten

  • Het ging uit met mijn ex
  • Veel gepiekerd over mijn gezondheid

Pluspunten

  • Ik heb mijn eerste eigen huisje
  • Vriendengroep erbij gekregen

Voornemens

  • Beter op mijn geld letten
  • Gezondere maaltijden maken
9 likes

-

  • Hele nare ruzie met mijn ouders gehad
  • Contact met goede vriendin is nu echt doodgebloed (mijn eigen schuld, maar ze woont niet in NL, dus lastig)
  • Ondanks mijn goede voornemen om dit jaar weer een slanke den te worden, heb ik welgeteld 4x gesport dit jaar en pas ik weer een aantal broeken niet meer…

+

  • Nieuwe baan waar ik het heel erg naar mijn zin heb
  • Voor het eerst in mijn leven dat ik het gevoel heb dat ik het best goed doe en dat ik veel dingen lekker op de rit heb
6 likes

min is voor mij in veel gevallen om te zetten in plus

min

  • mijzelf totaal kwijt geraakt aan een onbereikbare hele ongezonde wederzijdse liefde, wat me maanden aan herstel heeft gekost en waardoor ik me erg heb afgezonderd omdat ik daardoor geen energie had voor andere dingen dan mijzelf.
  • meeste mensen die echt belangrijk voor me zijn verdwenen uit de stad waar ik wilde blijven en in mijn eentje wel soort van opnieuw moest beginnen. Wat ik aanvankelijk erg moeilijk vond.

maar
plus

  • dichterbij mezelf gekomen dan ooit. Ik ben nu heel gelukkig eigenlijk. Sinds een maand ofzo.
  • verhuisd naar een duurdere plek voor mijzelf die ik gewoon kan betalen en een enorme vooruitgang is
  • groeiende inkomsten
  • moestuin waar ik zooo blij van word
  • alleen aandacht voor mensen en dingen waar ik wat aan heb, mijzelf niet meer wegcijferen. Alleen echte eerlijke connecties in mijn leven
  • muziekdingen opgezet waar ik mee verder kan en mega veel energie van krijg voor het nieuwe jaar
  • veel meer ruimte voor rust, meditatie, creativiteit.

Voornemens is voor mij vooral zo doorgaan.

heftig jaar maar met hele hele goede leermomenten en goeie verschuivingen <3

11 likes

Bij sommige aanvullende verzekeringen wordt het vergoed!

3 likes

Hoe kan nog niemand bij minpunten de opheffing van EGF noemen???

En bij pluspunten dan natuurlijk FF.

11 likes

Minpunten

  • In februari met op het asfalt beland. Hierdoor had ik een grote hoofdwond en keek ik 3 dagen scheel van de hoofdpijn. Als gevolg heb ik nog steeds een mindere concentratie en ben ik vaak warig met zinsopbouw. Ook werkt mijn geheugen veel slechter; dus ik heb nu echt even moeite met deze terugblik…
  • Een hele lange reis gemaakt (naar o.a. Nieuw Zeeland) maar, bij elke vlucht, schuldig gevoelt over de CO2-uitstoot
  • Soms eenzaam gevoeld omdat ik andere interesses dan mijn huidige vriendinnen heb en soms aansluiting mis

Pluspunten (heel veel dit jaar)

  • Begin dit jaar veel geld verdiend vanwege een goede investering
  • Een nieuw bed gekocht: daar ben ik elke avond nog blij mee
  • De bovenverdieping/trap zijn en nu is ons hele huis zoals we willen
  • Ontslag genomen bij mijn vorige werkgever (zo’n last van mijn schouders - des te langer ik er weg ben des te meer ik me verbaas over de gang van zaken daar)
  • Mijn blog (over duurzaamheid) gestart en wekelijkse posts gepubliceerd
  • Ten huwelijk gevraagd!
  • In Myanmar, Singapore, Indonesië, Niew Zeeland en Japan geweest (wel met schuldgevoel dus)
  • Duidelijke doelen voor mezelf gesteld op persoonlijk vlak en voor mijn carrière - dat geeft me ZO veel rust. De afgelopen 3/4 jaar was ik onrustig omdat ik vrij doelloos leefde.
  • Gestart met dagelijks een paar zinnetjes op te schrijven over de dag (helpt me beter herinneren)

Voornemens 2019

  • Doorgaan met mijn duurzaamheidsmissie (zo fijn om te lezen dat meer mensen zich hierin willen verdiepen)
  • Een baan vinden
  • Werken aan mijn doelen
  • Trouwen :cupid:
15 likes

O ik ben benieuwd naar je blog, of wil je die liever anoniem houden?

4 likes

Moeilijk dit om over na te denken… Dit jaar ben ik echt heel diep gegaan.

Minpunten:

  • relatie ging uit
  • teleurgesteld in vrienden
  • mensen waar ik om geef heb ik heel veel pijn gedaan
  • domme keuzes gemaakt
  • te veel gedronken
  • traumatische ervaring ondergaan en hierna in een depressie geraakt
  • me erg onttrokken aan alles. Vakantie viel erg tegen omdat ik te depressief was en me niet ertoe kon zetten
  • gezondheidsproblemen binnen de familie

Maar er waren ook wel een paar positieve dingen:

  • rijbewijs gehaald en een auto gekocht
  • nieuwe functie op werk
  • iemand op werk beter leren kennen en een band mee gekregen

Voornemens:

  • mezelf weer terugvinden en blij zijn met mezelf
  • beter mn best doen op werk en hierin groeien
  • weer proberen te genieten van het leven
  • mensen toe te durven laten
6 likes

Wat lief! Ik hoop voor jou ook :hugs:

2 likes

min:

  • Heel vervelende ervaring gehad met iemand
  • Iemand anders daarover in vertrouwen genomen, die persoon bleek een trut te zijn, dus dubbel genaaid

plus:

  • afgestudeerd
  • belangrijke relaties hersteld
  • veel nieuwe leuke ervaringen opgedaan en geleerd
5 likes

Min

  • Mama ziek

Plus

  • Verhuisd
  • Nieuwe studie
  • Kittens gekregen
  • Veel nieuwe vriendinnen gemaakt
  • Toxic relaties afgebroken
8 likes

Min punten

  • burn out, depressie, paniek stoornis, add + autisme spectrum stoornis diagnose
  • doordat ik hiervoor een vrij actief beroep had en veel sportte en nu amper wat heb gedaan dit jaar, ook zo’n 10 kilo aangekomen, voel me niet fijn in mijn eigen lichaam
  • mijn wereld is heel klein geworden
  • geen kerst gevoel
  • genoeg gedoe/ziekte/overlijden in m’n (al zo ellendige…) familie
  • constante nek schouder klachten/pijn

Plus punten

  • een paar goede vriendschappen ‘overgehouden’, vriendinnen die me blijven steunen (in tegenstelling tot de mensen die me hebben laten zitten)
  • ondanks alle genoemde minpunten heeft dit wel een positieve keerzijde natuurlijk; dat ik mezelf steeds beter leer kennen
  • dat ik een fijne therapeut en psycholoog heb gevonden, na heeeel lang wachten
  • begonnen met anti depressiva, had ik jaren eerder moeten doen…
  • door al het thuis zitten ben ik nog 100 keer zoveel van m’n kat gaan houden
  • mijn balkon make over en de veranderingen in m’n huis, voel me zo thuis in m’n eigen huis en daar ben ik heel blij mee en ook wel trots op

Voornemens

  • doorzetten en niet opgeven is denk ik het beste voornemen dat ik kan maken, en als dat lukt:
  • mijn hart volgen en mijn leven aanpassen op de manier die bij mij past ipv sociaal gewenst te leven
  • iets leren wat mijn droom is (benoem het niet ivm herkenbaarheid haha) en überhaupt proberen meer te leven gericht op mijn dromen ipv alleen maar beren op de weg te zien
  • geld sparen (vooral ook bezuinigen op slecht eten/snacks uit de supermarkt en eten afhalen… Dus meer koken, naar de markt gaan etc)
  • minder plastic en papier verspilling
  • beter voor mezelf zorgen, voornamelijk qua voeding maar ook qua beweging
  • liever zijn voor mezelf

Nou goed denk niet dat iemand dit verhaal leest haha maar was wel fijn om even zo van me af te schrijven. :slight_smile:

18 likes

+punten
Nieuwe baan
Nieuwe vriendinnen via hier ontmoet :heart:
Vakantie naar Wenen
Terug naar school gaan
Mijn lieve vrienden die me in school steunen
Ben weer gaan sporten

-punten
Mijn maatje moeten laten inslapen :broken_heart:
Nog steeds geen eigen huisje
Pols blessure die weer terug is.
Verschillende agressie incidenten op mijn oude werk

Voornemens:
School halen
Genoeg me-time inplannen
Sporten
Vakantie naar IJsland plannen!

10 likes

Minpunten

  • De hoeveelheid stress die ik mezelf bezorg door alles maar te willen doen
  • Vaak te druk voor leuke dingen

Pluspunten

  • Gaat eindelijk weer goed met mijn moeder dus veel gezelligere familie sfeer
  • De twee super vette stages die ik doe en afstudeeropdracht die daaruit gekomen is
  • Bijbaan bij de grote blauwe
  • Eerste vakantie met mijn grote liefde
  • Mijn beste konijnenvriend die elf is en echt opknapt door zn medicatie waardoor die weer de oude is
  • Dat ik al enkele maanden goed ga qua gezond maar lekker eten
7 likes