- en + punten 2023

IPluspunten

  • Mooie reis gemaakt naar Japan
  • Ik heb het gevoel dat mijn vriendinnengroep hechter geworden is, onze citytrip naar Berlijn was ook super
  • De kans gekregen om crossfitcoach te worden
  • Ik ben steeds blijer met mezelf

Minpunten

  • Door het overlijden van mijn grootmoeder tot het besef gekomen dat ik best vervreemd ben van mijn familie, hoewel ik me net had voorgenomen om in 2018 de band met mijn familie meer aan te halen
  • Relatie met mijn moeder is nog steeds moeilijk, of misschien zelfs nog moeilijker dan vorige jaren
  • Wat veranderingen op het werk waardoor ik niet goed weet of ik wel wil blijven, maar mogelijk ga ik dit aan het einde van volgend jaar net een positief punt vinden, want hierdoor ben ik aan het solliciteren voor een (hopelijk) super leuke baan bij een ander bedrijf

Voornemens
Meer tijd met mijn familie doorbrengen
Een nieuwe baan zoeken
Me verder ontwikkelen als coach

6 likes

Plus

  • verhuist naar BelgiĂ«
  • mooie reis naar IJsland gemaakt
  • contact herstelt met een vriendin van vroeger
  • ruzie met broer bijgelegd
  • cursus schilderen gevolgd

Min

  • miniscus gescheurd
  • heel veel stress op mijn werk gehad
4 likes

Ik heb eigenlijk geen minpunten gehad. Het was een heel leuk jaar! Maar m’n hoogtepunten waren wel:

3 keer op vakantie geweest. Met als hoogtepunt een cruise met m’n familie naar de Caribbean. Ergens ook wel bittersweet omdat ik denk dat het de laatste gezinsvakantie was met z’n vieren.

Heel veel leuke dagjes/avonden weg met vriendinnen.

Ik zat gewoon lekker in m’n vel dit jaar. Vorig jaar is m’n lange relatie geĂ«indigd, en had me echt voorgenomen: in 2018 ga ik echt alleen maar dingen doen die ik leuk vind, en dat is gelukt!

Voornemens:
In januari wordt ik overgeplaatst. Ik kan daar echt iets voor mezelf neerzetten, dus ik ga knallen op werk.

Me openstellen voor de liefde haha. Doe ik nu totaal niet, maar 2018 is gewoon m’n hoeren en sloeren jaar.

9 likes

Plus

  • Met mijn vriend gaan samenwonen en verhuisd naar een totaal nieuwe stad (voor ons beiden). Was spannend, maar tot nu toe zo leuk!
  • Beseft wat voor leuke vrienden en (schoon)familie ik heb
  • Leuke job gevonden, daar helaas niet lang kunnen werken dus dat was even een minpunt, maar daarna mijn droomjob gevonden

Min

  • In het begin van het jaar heb ik best wat last gehad van de manier hoe mijn ex en ik uit mekaar gegaan zijn
  • Een vriend van me, en tevens partner van mijn beste vriendin, is heel onverwacht overleden

Voornemens

Terug wat actiever worden + de Franse taal iets beter onder de knie krijgen

5 likes

Min:

Mijn schoonvader is na een slepende ziekte overleden en exact zes maanden later mijn grootmoeder onverwacht ook. Ze werd ziek terwijl we samen op vakantie waren en dat waren heel heftige weken. Ik heb het nog niet echt verwerkt, merk ik.

Ik heb de mensen rondom me heel ongelukkig gezien. Ben zelf ook heel ongelukkig geweest.

Plus:

Ik ben gaan samenwonen met mijn vriend na bijna zes jaar.

Door de overlijdens ben ik ook dichter bij mijn schoonfamilie gekomen. Mijn eigen familie was al heel hecht en dat is nog versterkt.

Er is ook wel vanalles op vriendschaps- en werkvlak gebeurd, maar als ik terugkijk, merk ik toch dat dit eigenlijk het enige is wat echt telt.

5 likes

pluspunten:

  • leuke baan gevonden
  • eigen appartementje
  • mooie reizen gemaakt
  • sinds lange tijd weer het gevoel dat ik best ok ben
  • heel veel leuke avondjes met vriendinnen en mega leuke mensen leren kennen

minpunten:

  • ben aangereden waar ik nog best lang last van heb gehad
  • begin dit jaar had mn vader kanker, en hoorde twee weken terug dat nu mn moeder weer kanker heeft

voornemens:

  • minder gehaast zijn. ook als ik helemaal geen afspraak heb wil ik alles zsm doen
  • regelmatiger gaan sporten
  • afscheid nemen van mn chipsverslaving
  • sparen / wat bewuster aankopen doen
  • vaker genieten van kleine momentjes
5 likes

Ik heb iedereen een hartje gegeven. Soms sta ik echt versteld wat er allemaal kan gebeuren in Ă©Ă©n jaar en wat voor impact dat kan hebben op je. Ik hoop dat 2019 voor iedereen zal zijn hoe hij/zij dat zou willen!

Pluspunten:

  • nieuwe baan, leuk team.
  • mijn relatie is gestrand, het was een toxic situatie. Dus het is goed als we beide onze eigen weg gaan.
  • op vakantie geweest
  • spiritueel gegroeid, ik voel gewoon dat ik meer vertrouwen heb in God.
  • langlopende schulden in Ă©Ă©n x afbetaald
  • het gaat echt goed met de mensen om mij heen, daar ben ik echt blij om.
  • ik voel me nu echt sterker
  • begonnen met sporten

minpunten:

  • relatie gestrand, ondanks dat het ook bij de pluspunten staat is het ook een min punt omdat ik er veel verdriet van heb en mijn ex ook.
  • mentaal moeilijk gehad, onder andere om die relatie en wat er allemaal in is gebeurd

Ik was eigenlijk niet tevreden over 2018, maar als ik dit zo lees mag ik mijn zegeningen tellen! :pray:t2:

Voornemens:

  • Ă©Ă©n jarige opleiding volgen
  • een aantal cursussen die bij de opleiding passen
  • alle ideeĂ«n die ik heb uitwerken en werkelijkheid maken
  • blijven sporten en wellicht ook Yoga erbij

Edit: ik kan mijn lijst verder aanvullen, ik ben nog aan het nadenken over voornemens en ik vind het wel handig om het hier neer te zetten

6 likes

Plus

  • nieuwe baan met hele fijne collega’s, waarbij ik weer m’n draai gevonden heb na een moeilijke periode op m’n vorige werk (burn-out klachten, functioneerde voor geen meter)
  • heb aan meerdere hardloopwedstrijden mee gedaan. Eerder durfde ik dat niet echt, omdat ik alleen moest gaan, maar inmiddels heb ik schijt. Heb ook meerdere doelen gehaald, waaronder halve marathon in 2 uur
  • heb me aangesloten bij een hardloopgroepje, had ik eerder moeten doen.
  • ik heb het idee dat ik eindelijk een stuk beter in m’n vel ben gaan zitten. Heb een hele intake dag gehad bij de psycholoog en eigenlijk kwam daaruit dat ik een hoop wel gewoon goed doe. Ben er nog niet, maar het gaat al een stuk beter.

Min

  • vriend maakte het uit na 4 jaar
  • broertje belandde in het ziekenhuis (op dezelfde dag als punt hierboven), vader later in het jaar ook
  • woon nog steeds in hetzelfde vreselijke huis en het ziet er ook niet naar uit dat ik hier op korte termijn weg kan (op langere termijn eigenlijk ook niet)
  • m’n toekomstbeeld is compleet weg. Ik had altijd een redelijk idee van hoe het eruit zou gaan zien (qua samenwonen, trouwen, kinderen, etc.), nu kan ik weer helemaal opnieuw beginnen en is de vraag hoe ‘haalbaar’ zoiets is, niet zoals ik voor ogen had in ieder geval.

Voornemens:

  • Beter voor mezelf zorgen qua: eten (kook de laatste tijd echt zelden) / leefomgeving (kamer is een teringzooi)
  • op zoek naar een nieuw (t)huis
  • marathon lopen
  • meer boeken lezen, minder schermen/minder op mn telefoon
  • edit; ook sparen, want ik heb nul reserve en dat is best treurig als bijna 30jarige (+ hoe wil ik dan ooit een huis kunnen kopen??)
  • Eindelijk m’n oud-collega inhalen met candy crush
10 likes

Ik vraag me af wat dit is? Ikea? Albert Heijn? KLM? Bol.com?

7 likes

Plus

  • Nieuw huis op een fijne plek
  • Studie afgerond
  • Nieuwe vriendschap
  • Familie-uitbreiding
  • Hele leuke nieuwe baan

Min

  • Een vriendschap van vroeger is verwaterd, wat ik best jammer vind
  • Af en toe een crisis omdat ik niet weet wat ik met m’n leven wil

Voornemens:

  • Minder op mijn telefoon (zag bij Schermtijd dat ik 15% van het totaal aantal uur in een week op mijn telefoon zit, niet ok)
  • Meer naar buiten, ook als het geen heel lekker weer is
  • Bewuster omgaan met de mensen om me heen
  • Photoshopskills verder ontwikkelen
  • Vaker nee zeggen
5 likes

Plus

  • eindelijk die mooie reis gemaakt
  • verloofd
  • vast contract & flinke loonsverhoging. Ben er tov van oude baan vorig jaar (waar ik HALLELUJAH ben weggegaan) 750 (!) bruto op vooruitgegaan. Eindelijk wat meer ruimte financieel.
  • hardloopwedstrijd voltooid, hallo zelfvertrouwen!
  • verhuisd naar leukere woning, eindelijk gevoel dat we fijn plekje hebben na al die jaren
  • batterijen weegschaal weggegooid
  • sporten langzaamaan weer opgepakt
  • nog steeds goede band gezin, word daar zo gelukkig van want is voor mij 1 van de belangrijkste dingen in m’n leven

Min

  • gewicht blijft een strijd. Is me gelukt ongeveer 5kilo af te vallen begin dit jaar maar zit er helaas weer aan
  • verstoorde relatie geld. Verdien genoeg maar geef teveel uit. Hierdoor elke maand -600 en geen spaargeld

Goede voornemens

  • financiĂ«n op orde brengen: iemand tips? Ik heb jaren geleefd van stufie en bijbaantje en ouders hebben ook 0 geld, dus nu ik meer verdien geef ik het kapot snel uit. Hoe kom ik weer op 0? Heb alles al bijgehouden ik Excel, via cashflow etc, maar ik blijf iedere maand hier tegenaan lopen. Iemand goede tips? Budget coach ervaringen oid?
  • 3 keer per week sporten en nu echt een keer volhouden
  • 10 kilo afvallen
5 likes

Waar geef je teveel aan uit? Als het gaat om boodschappen zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan jezelf een budget geven, dit contant pinnen en in een apart portemonneetje stoppen en alleen die meenemen als je boodschappen gaat doen. En dan dus niet van alles in je mandje gooien maar van te voren goed nadenken wat je nodig hebt.
Verder: zelf lunch meenemen naar werk. Niet wekelijks buiten de deur eten. Zelf koffie/thee meenemen voor onderweg ipv kopen op het station.
En het belangrijkste: je vaste lasten inclusief boodschappen goed op een rijtje zetten (er zullen misschien ook dingen tussen zitten die je kan opzeggen). Zodra je salaris hebt zoveel mogelijk meteen overboeken naar je spaarrekening. Zelfs de meest fanatieke spaarders geven hun geld makkelijker uit als ze het niet meteen overboeken naar een spaarrekening. Je kunt dat gebruiken om je roodstand in een keer op te lossen zodat je weer op 0 staat en het roodstaan dan meteen opzeggen. En zodra dat is opgelost kun je en spaarpotje gaan opbouwen.

1 like

Herkenbaar, ik ben opgegroeid met best weinig. Sterker nog ik heb als tiener veel moeten bijdrage aan mijn ouders, omdat ze vaste lasten anders niet konden betalen.
Anyway, laatste 2 jaar uit het rood gekomen. Wat mij veel heeft geholpen is de realisatie dat onder de 0 niet mijn geld is en dat dat een schuld is.

  • Kook met aanbiedingen. Wekelijks staan er nieuwe folders op de app Reclamefolder en dan kan je je menu voor de week bepalen. Ook kruitvat/etos hebben vaak aanbiedingen.
  • Als je iets wil kopen vraag jezelf af ‘heb ik dit echt nodig?’. Zoveel lipsticks heeft iemand die geen make up artist is niet nodig :stuck_out_tongue:
  • check of je ergens geld laat liggen. Declaraties bij zorgverzekering bijvoorbeeld.
2 likes

Plus

  • Mijn super lieve vriendengroep, we worden alsmaar hechter ondanks dat we niet bij elkaar om de hoek wonen
  • De band met mijn beste vriendin, bespreken alles met elkaar en dat is zo fijn
  • Eindelijk een leuke jongen ontmoet! En vind het heerlijk om weer een relatie te hebben

Min

  • Al mijn date-leed aan het begin van het jaar
  • Niet zo lekker in mijn vel zitten in het begin van het jaar
  • Sportief niet zo’n spannend jaar gehad, weinig uitdaging gehad en uberhaupt minder gesport dan ik zou willen
  • Lichtelijk opgebrand door mijn nieuwe baan (ondanks dat die best leuk is), vraagt toch wel veel van me.

Voornemens 2019

  • Balans vinden in werk/prive
  • Een mooie reis maken
  • Rust in mijn hoofd en mezelf niet zo gek maken (wil weer meer mediteren)
  • Meer sporten en meer structuur hierin
2 likes

Minpunten

Ben een kant van mezelf tegen gekomen waarvan ik niet wist dat ik die had, en dat is niet positief.

Heb in een hele nare relatie gezeten.

Pluspunten

Heb mijn nare relatie verbroken.
Ik ben voor het eerst in mijn leven echt gelukkig.
Ik ben teamleider geworden.
Ik weet nu wat ik wil en weet wat goed voor me is.

Voornemens 2019

Net zo gelukkig zijn als nu, en door blijven gaan met het sporten.

4 likes

Niet echt het beste jaar ever, als het gaan om de minpunten


Minpunten

Oma van vriend overleden
Oom van vriend overleden
Vader van vriend kanker
Nare bezuinigingen op mijn werk

Pluspunten

Veel fijne vriendschappen gesloten
Gegroeid in mijn werk
Eindelijk een sportritme gevonden
Zelfverzekerder geworden
En ik kan me nu echt niet meer druk maken om wat anderen van me vinden
Een droomreis door Ierland gemaakt

Voornemens 2019

Zorgen dat ik een vast contract krijg
Misschien een huis kopen als er genoeg gespaard is
Beter worden in crossfit
Weer eens ver weg op vakantie

4 likes

Plus

  • De komst van mijn puppy! Een droom die eindelijk uitgekomen is!
  • Gestopt met mijn fulltime baan en mijn eigen bedrijf opgezet met succes.
  • Meer vrije tijd gekregen.
  • Verhuisd naar benedenwoning (omdat we een hond kregen) met gezellige tuin. Veel leuke avonden gehad met de bbq en vuurkorf aan.
  • Drie heerlijke vakantie gehad.

Min

  • Ik heb niet veel kunnen genieten van de mooie zomerdagen, omdat ik door mijn jonge pup en werk aan huis gebonden was.
  • Daardoor heb ik me in het begin ook wel eenzaam gevoeld en de muren kwamen thuis op me af.
  • Het opvoeden van een hond heb ik enorm onderschat. Vooral de eerste maanden vond ik best wel zwaar.
  • Veel te weinig gesport dit jaar en ook niet echt de motivatie gevoeld om gezond te gaan eten. Dus lichamelijk zit ik wat minder lekker in mijn vel en voel me zwak.
  • Stiefoma verloren.

Voor 2019

  • Nieuwe projecten uitproberen op werkgebied. En ook persoonlijke creatieve projectjes meer gaan oppakken.
  • Inschrijven bij de sportschool en lessen pilates gaan volgen. Eindelijk eens strak in mijn badpak worden.
  • Gezonder (meer vegetarisch) gaan eten.
  • Duurzamer leven
  • Elke dag tanden stoken.
  • Zoveel mogelijk met mijn hond naar het strand gaan.
  • Ik wil vaker een weekendje met mijn vriend ergens naartoe gaan.
  • Meer boeken lezen.
  • Meer rust en orde in mijn hoofd zien te krijgen.
3 likes

Plus

  • Ik heb altijd met heel veel plezier gestudeerd maar het laatste jaar is alles op zijn plek gevallen en heb nu een goed idee hoe ik straks mijn studie met mijn idealen kan combineren
  • Nog steeds supergoed contact met vriendinnen die wat verder weg wonen
  • Een hoop leuke mensen (beter) leren kennen
  • Twee leuke korte vakanties
  • Heel veel gesport
  • Veel boeken gelezen de afgelopen maanden

Min

  • Teveel tijd en moeite gestopt in een jongen die dat helemaal niet waard was

Voornemen

  • Afstuderen en een baan zoeken en me vooral niet te druk maken over waar dan en hoe ik daar aan een huis ga komen
  • Meer lezen en minder op mijn telefoon/ipad/laptop
3 likes

KLM :smiley:

1 like

Pluspunten

  • Ik ben geslaagd, met een gemiddelde van een 8!
  • Heb na mijn afstuderen gelijk een baan gevonden, waar ik het heel leuk heb
  • Ben veel actiever geworden op het forum, en voel mij hier nu meer op mijn gemak
  • Heb een relatie, sinds kort :blush:
  • Ben heel veel gegroeid afgelopen jaar, op persoonlijk vlak vooral. Heb meer zelfvertrouwen gekweekt, en ben nu sneller met het doorpakken en doorhakken van knopen.
  • Ben begin dit jaar een aantal kilo’s afgevallen, en ben op mijn streefgewicht gebleven. Voel me meer op mijn gemak in mijn lichaam
  • Heb dit jaar veel meer boeken gelezen, en ben mij meer gaan verdiepen in politiek etc.

Minpunten

  • Heb een vriendschap met iemand gebroken, met wie ik echt lange tijd heel close was, maar wiens gedrag mij toch te veel schaadde uiteindelijk.
  • Band met familie is wat verslechterd, omdat onze principes en standpunten toch steeds meer uit elkaar gaan liggen.

2018 was voor mij een heel goed jaar, hoop dat 2019 net zo mooi wordt!

Goede voornemens

  • Wil graag beginnen met rijlessen, nu ik eindelijk het geld heb!
6 likes