Europese verkiezingen 2019

Volgende maand zijn de Europese verkiezingen. Hebben jullie je al verdiept in de verschillende partijen?

Hier een handig artikel erover: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/01/alles-wat-je-moet-weten-over-de-europese-verkiezingen-2019-a3955294

2 likes

Ik snap er, als voormalig European Studies student, nog steeds geen kut van :weary:
Gelukkig is er nog genoeg tijd om me er in te verdiepen

4 likes

Ik kan mij wel vinden in de standpunten van Volt, dat is een vrij nieuwe, pan-Europese partij. Ik weet alleen niet hoe haalbaar al hun doelstellingen zijn, en veel mensen op de kieslijst lijken me nog vrij onervaren op politiek gebied.

Volt vind ik ook een interessante. Hoewel hun standpunten wel vrij algemeen zijn. Ik twijfel nog tussen hen en D’66.

Hoeveel verdient een Europarlementariër? Verschilt dat per land?
Per 1 juli 2016 bedroeg het bruto salaris 8.484, 05 euro per maand. Sinds 2009 geldt voor alle Europarlementariërs hetzelfde salaris. Omdat het Nederlandse kabinet heeft besloten dat Nederlandse leden van het EP niet meer mogen verdienen dan Tweede Kamerleden, wordt over het salaris van Nederlandse Europarlementariërs extra belasting geheven. In 2017 verdienden Tweede Kamerleden 7.7605,27 euro bruto per maand.

Zo lekkere tikfout :stuck_out_tongue: (de 6 hoort er niet tussen volgens Google, 7.705 is correct)

1 like

Ik werk in Brussel dus als je vragen hebt be my guest!
Weet zelf nog niet wat ik ga stemmen, wel leuk dat de campagne nu een beetje op gang komt. Hoop op nog een paar inhoudelijke debatten, er staan heel veel nieuwe Nederlandse kandidaten op de lijst.

1 like

Als je het leuk lijkt, er worden wat evenementen georganiseerd omtrent de verkiezingen! Op deze site staan een boel: https://nederland.ikstemdezekeer.eu/events?page=1
Ik ben gisteren naar Frans Timmermans geweest, dat was heel interessant! Hij gaf heel goed en uitgebreid antwoord op vragen, maar zei het ook gewoon eerlijk als hij iets niet wist.

3 likes

De stempassen komen vandaag al binnen :scream: FF research gaan doen :sweat_smile:

1 like

Ik ga volgende week donderdag naar een Europa-café, zijn er hier nog mensen die ook willen gaan?

https://www.ad.nl/politiek/baudet-zegt-definitief-ja-op-uitdaging-rutte~ab04bbf6/
Dit wordt iets wat ik niet wil kijken, maar eigenlijk ook weer wel. Net alsof je een filmpje over mee-eters of oorsmeer kijkt. Het is slecht, maar ook weer fascinerend. Een beetje ramptoerist spelen.
giphy%20(8)

Even een up voor dit topic!

Weten jullie al wat je gaat stemmen?

Ik dacht dat ik het wist, maar ik hoorde vandaag over Volt en nu twijfel ik.

1 like

Wat wilde je in eerste instantie gaan stemmen?

Ik heb nu een aantal stemwijzers ingevuld en ben me er eens een beetje in gaan verdiepen (wat is het ingewikkeld allemaal), maar ik blijf op GroenLinks uitkomen, dus denk dat dat hem gaat worden.

Partij voor de Dieren aangezien zij als tweede bij de stemwijzer uitkomen (eerste is 50Plus, maar ik denk dat het wel logisch is waarom ik daar niet op stem) en ik me ook heel goed in hun standpunten kan vinden.

Bij Volt vind ik alleen hun standpunten een beetje links-populistisch en een beetje fellow kids-achtig hip en dat zorgt er ook voor dat ik nog niet echt overtuigd ben op hun te stemmen.

1 like

Dat je de keuze uit alle kandidaten van alle lidstaten hebt. Nu kan je alleen op Nederlandse partijen en hun kandidaten stemmen. Stel je voor, je wilt echt op een Deense Partij stemmen, dan kan dat nu nog niet.

Ja, 28 keer zo groot :open_mouth:

1 like

Ja, bij de stemwijzer lijkt het ook alsof Volt heel abstract blijft in hun standpunten. En ik stoorde me eraan dat ze bij die vraag over winter- of zomertijd hadden geantwoord: “Zullen we het over serieuze dingen hebben? ;)” Terwijl dit juist iets is dat een burger direct zal merken, lijkt me dus behoorlijk serieus. Ik ben het verder wel met veel van hun standpunten eens (ondanks dat ze nogal vaag en niet concreet zijn) en vind het goed dat het een pan-Europese partij is.

4 likes

Ik neig ook heel erg naar volt.
Ik vind het aan pvdd niet fijn dat ze bij het communistische front zitten en GroenLinks heb ik voor m’n gevoel te weinig vertrouwen in, vind dat zo’n net niet partij.
Volt heeft om en om man/vrouw op de lijst en ook veel mensen met een niet-Nederlandse afkomst. Daarnaast zitten ze nog niet aangesloten bij een front en vind ik het 1 Europa deel fijn en ze zijn jong en ze willen betere treinverbindingen door europa (ja dit was mijn 1e overtuiging). Ik betwijfel of het ze gaat lukken maar zou het wel heel fijn vinden als het lukt dus denk daarop te gaan stemmen.

1 like

Ik gooi er weer even een polletje in:

Ik ga (waarschijnlijk) stemmen op

  • D66
  • CDA
  • PVV
  • VVD
  • SP
  • Volt
  • PvdA
  • Christenunie-SGP
  • GroenLinks
  • Partij voor de Dieren
  • 50 PLUS
  • Jezus Leeft
  • Denk
  • De Groenen
  • Forum voor Democratie
  • vandeRegio & Piratenpartij

0 stemmers

Ik stem

  • op de lijsttrekker
  • niet op de lijsttrekker

0 stemmers

Ik stem

  • op een man
  • op een vrouw

0 stemmers

Ik heb de eerste even veranderd en anoniem gemaakt!
Oh en nog een edit: sorry belgen, ik ga er ook een voor jullie maken

1 like

Ik ben belg en ga tijdens de EP verkiezingen (waarschijnlijk) stemmen op:

  • N-VA
  • CD&V
  • Open VLD
  • SP.A
  • Groen
  • Vlaams Belang
  • PVDA
  • Volt

0 stemmers

Ik stem op de

  • de lijsttrekker
  • niet op de lijsttrekker

0 stemmers

Ik stem op

  • een man
  • een vrouw

0 stemmers