Heeft ze een nieuw (dodelijk) medicijn ontdekt?
Was haar idee niet goed totdat ze er iets aan sleutelde en het opeens wel goed was ondanks dat ze hieraan overleed?
Nee
Nee
Nee, ze heeft zelf de nobelprijs gewonnen
Heeft het juist een prijs gewonnen omdat ze hieraan overleed?
Was het in de categorie scheikunde?
Nee, ze leefde nog toen ze de prijs in ontvangst nam
Ja
Wist ze dat ze na haar ontdekking zou overlijden?
Heeft de prijs in combinatie met haar uitvinding tot haar dood geleid?
Is ze als enige overleden?
Is ze overleden door langetermijneffecten van haar onderzoek?
Is het Marie Curie
Volgens mij niet heel bewust, maar zo te lezen had ze wel een vermoeden.
Ja eigenlijk wel
Nee
Dat weet ik niet, maar het antwoord is niet meteen nee.
Ja
Ja
Nee
Ja!!!
Is ze doodgegaan door iets wat ze met het prijzengeld deed?
Haha hier probeerde ik subtiel naar toe te gaan
Yesss geleerd door Big Bang Theory!!
Zij is zoveel in aanraking geweest met die stoffen dat het waarschijnlijk is dat de stoffen haar leukemie hebben veroorzaakt. En dan radium geloof ik?
Voor degenen die haar verhaal niet kennen nog even het hele verhaal:
Marie Curie: Als natuur- en scheikundige ontdekte zij elementen als polonium en radium, die zeer radioactief zijn. Voor deze ontdekking ontving ze een Nobelprijs, en was daarmee de eerste dame die een van deze prijzen in ontvangst mocht nemen. Door het onderzoek dat Curie deed naar radioactieve stoffen werd ze veelal blootgesteld aan radioactieve straling, waarvan toen nog niet bekend was zo ongezond te zijn.Curie droeg test-tubes met radioactieve stofjes in de zakken van haar labjas en hield ze opgeborgen in de lades van haar bureau. Ze merkte op dat de stofjes zacht licht afwierpen in het donker. Uiteindelijk stierf Curie aan de gevolgen van bloedarmoede, veroorzaakt door de radioactieve stoffen waar ze veelal mee werkte.
Nou ja niks, het onderzoek heeft toch geleid tot de nobelprijs. Misschien had het beter kunnen zijn “haar ontdekking” of “haar onderzoek” ofzo. Maar goed de ontdekking heeft ook geleid tot de nobelprijs.
Deze is gisteren geweest
Deze is al geweest