FF quiz 2019 deel 1

Zelfs nu ik aan het googelen ben geslagen, heb ik nog steeds geen idee wat het antwoord op de tweede vraag is. Haha, dit irriteert me, ik kan niet wachten tot de antwoorden bekend gemaakt worden :stuck_out_tongue:.

1 like

Dit was de eerste keer dat ik meedeed, zijn de vragen altijd zo pittig? :stuck_out_tongue: heb super veel gegokt

Huh, maar de eerste vraag is toch juist makkelijk te googlen?

haha huh maar je kunt toch gewoon google’n hoofdstad north dakota?
Ik heb nadat ik klaar was nog geprobeerd antwoord te vinden op die ‘welke hoort er niet bij vraag’ met die plaatjes maar zelfs dan kwam ik er niet uit. Ben heel benieuwd naar het antwoord + de verklaring :stuck_out_tongue:

1 like

Oh, sorry, ik bedoel de 2e vraag, haha.

1 like

Als ik hier 1 vraag van goed heb ben ik trots…

6 likes

Ik voel me altijd zo een dommie na deze quizen. Ik weet nooit iets. Waar hebben jullie dit soort dingen geleerd? Ik ga echt encyclopedieën uit mijn hoofd leren.

2 likes

Leuk maar lastig, veel gegokt dus ben benieuwd :stuck_out_tongue:

Leuke vragen, goed gedaan! :smile:

1 like

Bij deze quiz merkte ik dat er veel vragen waren die ik wist of ongeveer wist door wat ik op reis geleerd heb. Dan ga ik nl. vaak naar musea, lees ik reisgidsen/informatie over geschiedenis en cultuur en/of doe ik een free guiding tour. Ik vind het supertof om al die geschiedenis-dingetjes te linken. Ik ben daarentegen wel een ramp als het gaat over celebrities, acteurs/films en gezichten herkennen, haha.

Samenvatting

Ik ben bijvoorbeeld in Zuid-Amerika geweest, dus de Quechua-vraag was gemakkelijk. Net zoals de kustlijn in Bosnië, ik ben namelijk in Bosnië geweest. Ik ben in Georgië naar het Stalin-museum geweest (-> hierdoor wist ik Leningrad/Stalingrad). Als je rondreist in Europa, leer je ook overal iets over de wereldoorlogen (ik wist dat het niet Barbarossa was en ze iets hadden met kleuren, haha). En ik heb vorig jaar geprobeerd om alle landen ter wereld te leren (en dan dus ook waar ze liggen), bruikbaar voor de Botswana-vraag. En dat probeer ik ook met de Amerikaanse staten.

4 likes

He verdikkie, net te laat!

Omg nadat ik bij de laatste 4 quizzen ofzo steeds te laat was, was nu net op tijd. Om 21.59 was ik klaar :sweat_smile:

4 likes

En nu moet ik het antwoord op de tweede vraag weten, haha, echt belachelijk hoe erg het me ergert dat ik niet weet wat juist is :joy:. Gaat het om euro-munten?

1 like

De goede antwoorden

vraag 1
Wat is de hoofdstad van de Amerikaanse staat North Dakota?

Het goede antwoord is: Bismarck

Vraag 2
wie of wat hoort er niet bij?

Het goede antwoord is: Wolfgang Amadeus Mozart.

De Stephansdom, De Brandenburger Tor, en Miguel Cervantes staan op de euromunten van 10 cent. Mozart staat op het één euro muntstuk.

vraag 3
Maar wat is Quechua nog meer?

Het goede antwoord is: Een taal van de Inca’s

Het Quechua wordt nog door verschillende bevolksingroepen verspreid over Zuid-Amerika gesproken

Vraag 4
Welk land won het vaakst het Eurovisie Songfestival?

Het goede antwoord is: Ierland

Ierland won in totaal 7x het Eurovisie Songfestival. De laatste keer is alweer even geleden, namelijk in 1996. Johnny Logan is hofleverancier van winnende liedjes, want 2x won hij zelf en 1x schreef hij het winnende liedje


Graag wijs ik jullie bij deze opname op het live orkest dat tot de jaren 90 vast onderdeel was van het Songfestival, mooie tijden waren dat.

vraag 5
Welk land eindigde het vaakst als laatste op dit festijn van hoogstaande Europese kunst, cultuur, folklore, en krankzinnigheid?

Het goede antwoord is: Noorwegen

Hoewel het land 3x heeft gewonnen is het land ook 11(!) keer op de laatste plaats geëindigd, waarvan 4x met nul points

vraag 6
op welke plaats staat Prins Harry in de Britse lijst van troonopvolging?

Het goede antwoord is: De 6e plaats

Voor hem staan: Zijn vader Charles, zijn oudere broer William, en de 3 kinderen van William

vraag 7
Op 1 september 2004 werd in Beslan een complete school vol leerlingen, docenten, en ouders gegijzeld. Op 3 september eindigde dit gijzeldrama in een bloedbad met ruim 300 doden.
Wie waren de gijzelnemers?

Het goede antwoord is: Seperatisten uit Tsjetjenië

vraag 8
Deze niet selfmade manboss en dubbelganger van Brian May was Willem III van Oranje, stadhouder van Holland, Zeeland, en Utrecht. Maar hij was ook nog koning van een ander land. Welk land was dat?

Het goede antwoord is: Groot-Britannië

Jawel, onze King Billy hield het lekker binnen de familie. Hij trouwde met zijn nicht, Mary II. Zal vast huwelijksgasten hebben gescheeld.

vraag 9
Hoe lang is de kustlijn van Bosnië en Herzegovina?

Het goede antwoord is: 24 km

vraag 10
Wie is de componist van het onderstaande muziekfragment?

Het goede antwoord is: Dmitri Sjostakovitsj, en NIET André Rieu

Dit is de Second Waltz uit de Tweede Jazzsuite van Dmitri Sjostakovitsj, en wordt chronisch uitgevoerd door André Rieu

Deze geniale Russische componist schreef de Second Waltz als onderdeel van zijn 2e Jazz Suite. Als je je bedenkt dat deze man tijdens zijn leven onder constante bedreiging door Stalin stond, het land niet kon ontvluchten, en vaak op de bank bij de voordeur sliep zodat zijn kinderen niet wakker zouden worden wanneer de politie hem zou oppakken, geeft dat een sarcastische toon aan deze muziek.

Mocht je opeens denken: nou van deze gozer wil ik wel wat meer muziek luisteren! Dan wil ik best wat tips geven.

vraag 11
Plaats de Sovjet naam ( letter) achter de goede huidige naam ( cijfer)

Het goede antwoord is:
1:B 2:C 3:A 4:D

Sint Petersburg -Leningrad
Wolgograd - Stalingrad
Jekaterinenburg - Sverdlovsk
Nizjni Novgorod - Gorki

Vraag 12
Plaats de onderstaande Belgische Premiers in chronologische volgorde van het bekleden van hun ambt als Premier.

Het goede antwoord is: 2, 3, 1, 4

2: Jean-Luc Dehaene
3: Guy Verhofstadt
1: Herman van Rompuy
4: Elio di Rupo

Vraag 13
Welke film won bij de 90ste Oscaruitreiking op 4 maart 2018 de Oscar voor Beste Film?

Het goede antwoord is: The Shape of Water

Vraag 14
2019 is nog maar net begonnen, toch staan er al een aantal gebeurtenissen vast. Welk van de onderstaande gebeurtenissen zal niet plaatsvinden tijdens 2019?

Het goede antwoord is: De invoering van de Euro in Kroatië

Wanneer dat wel gaat gebeuren? Staat nog niet vast.

vraag 15
Wat is de hoofdstad van de provincie Luxemburg in België?

Het goede antwoord is: Aarlen

vraag 16
Wat is Moenkelangenoe?

Het goede antwoord is: Een verdwenen Waddeneiland

Moenkelangenoe - oftewel Monnikenlangenoog - is een voormalig eiland in de Waddenzee, dat 700 jaar geleden tussen Schiermonnikoog en Borkum lag op de plek waar nu Rottumeroog en Rottumerplaat liggen.

vraag 17

De Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties, kan als het ware worden beschouwd als het hoofd van de Verenigde Naties.

Wie was de eerste persoon die bij de oprichting van de Verenigde Naties deze functie, als waarnemer, vervulde?

Het goede antwoord is: Gladwyn Jebb

Vraag 18
In welke stad waren de Olympische Zomerspelen van 1996?

Het goede antwoord is: Atlanta

vraag 19

Welk land is geen buurland van Botswana?

Het goede antwoord is: Mozambique

Vraag 20

Hoe heette de operatie waarmee Duitsland Polen binnenviel op 1 september 1939, en was de aanvang van de 2e Wereldoorlog?

Het goede antwoord is: Operatie Bradwu… grapje! Dat was Operatie Fall Weiss

waving

De volgende quiz is op woensdag 23 januari en zal worden gemaakt door @Quinoa

16 likes

Haha ja ik ben ook benieuwd. Euro’s is een goede! Ik had het vermoeden dat het om een relatie met Oostenrijk/Wenen ging maar euros is logischer.

1 like

Ik heb de quiz gemaakt in 4 minuten of zo kom er nu achter dat ik bij een vraag een ander antwoord heb aangeklikt dan ik wou en kan het niet meer verbeteren. Mijn pws geschreven over de Soviet. Ik wist het antwoord gewoon :disappointed_relieved:

heel goed!

1 like

Daar kwam ik ook pas na googelen achter, haha. Ik vond “Duits/Oostenrijks vs Spaans” als link te vaag en heb tijdens de quiz gestemd op Stephansdom, omdat die zijn land nooit verlaten heeft (haha, klinkt vaag, maar de Brandenburger Tor werd door Napoleon meegenomen :joy:).

3 likes

Oh volgens mij heb ik er nog 15 goed ongeveer (even snel geteld) met 'n hoop gegok haha :partying_face:

Oh wow ik heb m echt wel goed gemaakt zo te zien :laughing:

1 like