FF Quiz deel 9

Elke x hoop ik dat ik eens een x een quiz goed kan maken, maar ben bang dat het er niet in zit :rofl: Wel goed gemaakt!

Neeeeeee ik ben te laat! :frowning:

Ben blij dat jullie de quiz leuk vonden!

Hierbij de antwoorden:

Categorie: landen

vraag 1

De kaasschaaf werd in 1925 uitgevonden door een timmerman. In welk land is dit voorwerp uitgevonden?

Het goede antwoord is Noorwegen! De Noorse timmerman Thor Bjørklund liet zich inspireren door een houtschaaf.

vraag 2

Podgorica is de hoofdstad van een kandidaat-lid van de Europese Unie. Van 1946 tot 1992 heette de stad Titograd, vernoemd naar de in 1980 overleden Joegoslavische president Tito. Van welk land is deze stad de hoofdstad?

Het goede antwoord is: Montenegro

vraag 3

Het verhaal van Dracula speelt zich af in het hedendaagse Roemenië en werd in 1897 gepubliceerd. Uit welk land kwam de schrijver van deze gotische roman?

De schrijver van Dracula, Bram Stoker komt uit Ierland

Categorie: Flora en Fauna

vraag 4

In 2009 werd het paard Moorlands Totilas uitgeroepen tot KWPN-paard van het jaar. Onder de Nederlandse ruiter Edward Gal behaalde hij twee Europese titels en drie titels op het Wereldkampioenschap. In 2010 werd het paard voor een recordbedrag verkocht naar Duitsland en werd daarmee het duurste dressuurpaard ter wereld. Voor welk bedrag werd hij verkocht?

Het goede antwoord is 10 á 15 miljoen.

Vraag 5

De plant op de bovenstaande foto komt uit de Amarantenfamilie en kan gegeten worden. Hoe wordt deze plant in het Nederlands genoemd?

Deze plant heet de Brave hendrik

vraag 6

De lama is een kameelachige en werd tussen de 4000 en 5000 jaar voor Christus gedomesticeerd door de Inca’s. Het dier werd vooral gebruikt als lastdier en voor zijn wol, vlees en mest. Wat is de wetenschappelijke naam van de gedomesticeerde lama?

Het goede antwoord is: lama glama. Voor de geïnteresseerden, Camelus pacos is de wetenschappelijke naam van de alpaca. De Lama guanicoe is een wilde lama.

categorie: mythologie

vraag 7

De god Cupido schiet volgens de verhalen magische pijlen in de harten van mensen om hen verliefd te laten worden. Aan wie heeft deze mollige jongen zelf zijn hart verloren?

Het goede antwoord is Psyche. Venus is zijn moeder.

vraag 8

Vulcanos is de god van het vuur en smeedde de bliksemschichten van Jupiter in zijn smidse onder de Etna. Volgens de Romeinse mythologie was hij bij zijn geboorte zo lelijk dat zijn moeder hem van de Olympus af wierp. Mood. Wie was zijn moeder?

Juno was het juiste antwoord.

vraag 9

De hengst Sleipnir is de zoon van Svadilfari, het reuzenpaard die een reus hielp met het bouwen van een muur om Asgard heen. De Noorse god Odin bereed de 8-benige hengst. Wie was de moeder van deze immens sterke, ietwat apart ogende, hengst?

Loki veranderde zichzelf in een merrie om de hengst Svadilfari te verleiden en zo de bouw van de muur rondom Asgard te vertragen. Immers zou de reus die de muur bouwde Freya, de zon én de maan krijgen als hij binnen zes maanden de vernietigde muren van Asgard kon herstellen.

categorie: toddlers and tiaras

vraag 10

Koningin Maximá trekt voor staatsbanketten graag schitterende tiara’s uit de kast. Zo ook op het staatsbanket in Londen ter ere van het staatsbezoek aan het Verenigd Koninkrijk. Hoe heet de tiara die ze voor deze gelegenheid heeft afgestoft?

Stuart tiara is het juiste antwoord. Deze tiara werd voor het laatst gedragen door koningin Juliana, zo’n 40 jaar geleden.

vraag 11

Koning Albert II van Monaco heeft in 2014 met zijn vrouw Charléne een tweeling gekregen. Het meisje is het oudst en kreeg de naam Gabriella. Het jongetje, Jacques, werd als tweede geboren. Uit eerdere avontuurtjes kreeg Albert II twee buitenechtelijke kinderen, Alexandre en Jazmin.

Wie zal na het aftreden van Koning Albert II, de troon van Monaco bestijgen?

Jacques is het juiste antwoord.

vraag 12

België verklaarde zich na de Belgische Revolutie onafhankelijk van Nederland. Het land vormde na deze strijd een onafhankelijk koninkrijk. In 1830 werd per decreet vastgelegd dat het huis Oranje-Nassau voor eeuwig uitgesloten was van de Belgische troon. Het jaar daarop, in 1831, was de juiste kandidaat gevonden. Wie werd er gekroond tot de eerste Koning der Belgen?

prins Leopold werd gekroond tot koning Leopold I.

categorie: jeugdsentiment

vraag 13

Ruth Handler kwam tijdens een reisje naar Europa de pop ‘Bild-Lilli’ tegen en gebruikte deze pop als inspiratie voor een soortgelijke pop. De pop werd vernoemd naar het koosnaampje van de dochter van Handler en kreeg de naam Barbie. De Barbie werd een wereldwijd succes. In welk jaar werd deze pop op de markt gebracht?

In 1959 werd Barbie geboren.

vraag 14

Pokémon werd in 1991 bedacht door de Japanner Satoshi Tajiri. Na Super Mario is het de meest succesvolle game-franchise ter wereld. Er zijn verschillende typen pokémon, zo is Pikachu een elektrische pokémon. Hoeveel verschillende typen bestaan er?

Maar liefst 18 verschillende typen pokémon bestaan op dit moment

vraag 15

Mickey Mouse is in 1928 ontworpen door Walt Disney en groeide uit tot hét gezicht van Disney. Deze muis is een van de meest herkenbare symbolen ter wereld. Hij heeft een karakteristieke stem, wie sprak de stem van Mickey als eerst in?

Niemand minder dan Walt Disney was de eerste stem-acteur van Mickey Mouse.

Categorie: Nederlandse geschiedenis

vraag 16

Hugo de Groot was een rechtsgeleerde en auteur. Hij schreef onder andere het werk Inleidinge tot de Hollandse Rechtsgeleerdheid. Dit stuk schreef hij tijdens zijn gevangenschap in Slot Loevestein. In 1621 ontsnapte hij uit deze gevangenis door in een boekenkist te kruipen. Hoe lang zou hij eigenlijk gevangen worden gehouden als hij niet ontsnapt zou zijn?

Hij heeft een levenslange gevangenisstraf opgelegd gekregen.

vraag 17

De schilderkunst bloeide op de Gouden Eeuw. Het bovenstaande schilderij is een afbeelding van een anatomieles en is geschilderd in 1632 door een bekende Nederlandse schilder. Wie schilderde dit schilderij?

Rembrandt van Rijn

vraag 18

Op 26 juli 1581 werd het Plakkaat van Verlatinghe getekend, dit document kan gezien worden als de onafhankelijkheidsverklaring van Nederland. Niet alle provinciën schaarden zich achter deze onafhankelijkheidsverklaring. Welke van de vier genoemde provinciën heeft het Plakkaat uitdrukkelijk afgewezen?

De Heerlijkheid Overijssel heeft het Plakkaat van Verlatinghe afgewezen.

categorie: beroemdheden

vraag 19

Het 28-jarige pop-icoon Taylor Swift is bekend van nummers als ‘love story’, ‘I knew you were trouble’ en ‘Bad Blood’. Ze is benoemd tot meest invloedrijke twitteraar van 2018 en versloeg daarmee onder andere Donald Trump en Kim Kardashian West. Hoe vaak heeft deze blonde zangeres dit jaar getweet? Let op! Retweets tellen niet mee.

13 Keer heeft ze getweet.

vraag 20

De Nederlandse coureur Max Verstappen heeft in zijn carrière in de Formule 1 al 22 keer op het podium gestaan en heeft in totaal 670 punten verzameld. Hij is de jongste debutant aller tijden binnen de Formule een op een leeftijd van 17 jaar en 166 dagen. In Spanje behaalde hij met Red Bull Racing als jongste coureur ooit de eerste plaats. Wiens record verbrak hij met deze overwinning?

Sebastian Vettel was 21 toen hij zijn eerste overwinning behaalde.

2 likes

Nooo vergeten en nu ben ik net 3 minuten te laat :sob:

Nou ik heb echt een recordaantal fouten lol.

2 likes

Thanks! Ik sluit hem gelijk, ben wss vergeten de datum aan te passen

1 like

Leuke quiz! Ik heb veel fout haha

Ik ben nu trouwens wel echt boos op het koningshuis van Monaco. Wat is dit voor iets belachelijks ouderwets, alsjeblieft zeg.

4 likes

Wauw dit is wel echt mijn slechtste uitslag denk ik. Goede quiz!

1 like

Kut ik sta sowieso dik onderaan want ik heb maar 5 vragen ingevuld, toen studie en totaal vergeten. Aaargh nouja, wel super leuke quiz!

Oeei, deze was echt heel lastig, volgens mij heb ik letterlijk maar 2 vragen goed :sob:

Wanneer komen de resultaten eigenlijk hier?

Waarschijnlijk morgen!

2 likes

Hahahaha ik ook.

Spreek van de duivel :stuck_out_tongue:
De uitslag van FF Quiz deel 9:

Forummer Score
Flopsyunicorn 19
zwaardvis 17
Anna88 17
SuperCoolePinda 17
punaise 17
Mhysa 16
Goudlokje 16
kika 15
Leeuwenhart 15
Petroeska 15
flwhrs 14
Jeminae 13
Sushi 13
Panthera 13
Diana 13
Diamonds 12
EleanorRigby 12
instantramen 12
Matilda 11
August 11
lapzwans 11
Reality 11
Portland 11
Penny_Lane 11
Viooltjes 10
Rozevarken 10
Unquestionable 10
Dubbelepunt 10
ClaireCharlotte 10
Eenhoorn 10
Suvi 10
tukker 10
Indolence 9
Merel 9
Coincidence 9
Cookie 9
Modena 9
Hazel 9
Marie 9
Katie 9
Ditto 9
theekom 9
MrKaplan 8
Geo 8
Zompig 8
FISSA 8
Kusjessoldaat 8
Niffler 8
Torquay 8
Niettepruimen 8
MagicalUnicorn 8
Honey 8
Masterchef 7
dancingavocado 7
beautyloving 7
Charlie 7
Norma 7
Bennielava 7
kringel 7
Naye 7
Hedwig 7
Meghan 7
Linus 7
GEEZ 6
traveljunkie 6
Sax 6
littlenumbers 6
James 6
Fenayi 6
Kerselaar 6
ILoveCurls 6
Louse 6
GirlLikeThis 6
Jauregui 6
Hectometer 6
Pippi 6
Dolfijnhond 6
Taartje 6
grace 6
Toubab 5
FrozenFlame 5
Bertie 5
doei 5
Erwt 5
Ikzegdoen 4
xMillieeee 3
Lilyofthevalley 3
Kaastoetje 3
Petitprince 3
palmboom 3
Puntzak 2
En_17_Anderen 2
Wanderer 2

Gefeliciteerd @Flopsyunicorn, maar één foutje!

12 likes

Whooot!
Goed gegokt dus!
Sommige wist ik echt niet nl!

4 likes

Ik ben halverwege gestopt want ik was echt te dom voor deze quiz. Goeie vragen @Quinoa!

Als ik wat meer tijd heb zal ik ook eens een quiz maken :). Ik denk dat het thema wordt: totaal nutteloze kennis.

7 likes