Hardlooptopic

Late reactie maar mega snelle tijd joh!

@Lumi ik weet niet of je er voor open staat maar mijn tip is om bij een (atletiek)vereniging te gaan, hoef je zelf nooit na te denken over schema’s en het is heel gezellig. En in een groepje doe je toch net iets meer/beter je best meestal. Plus je hebt een stok achter de deur om 1-2 keer per week (wat je wil), te gaan trainen (veelal intervaltraining).
Mijn atletiekvereniging heeft bijv. ook een 5km opbouw en een 10km opbouw groep. Kan het echt iedereen aanraden.

1 like

Oke even een late reactie maar ik heb twee jaar geleden mijn kruisband gescheurd en ben dan ook geopereerd. Ik mocht van de fysio ongeveer 6 maanden na mijn operatie heel voorzichtig terug opbouwen met hardlopen nadat ik 4 maand bij een fysio heel wat krachtoefeningen had gekregen. Ik heb toen eigenlijk start to run met evy gevolgd en dat ging heel goed. Nergens last van! En nu loop ik terug 10km.

1 like

Ik weet niet in hoeverre je getraind bent op kracht ivm de obstakels, maar als je 5 km kan lopen heb je waarschijnlijk meer moeite met de obstakels dan met de 8 km hardlopen. Het is in feite een soort interval he, hardlopen - obstakel - hardlopen - obstakel - etc. Mijn tip: ga lekker bootcampen! Dan train je conditie én kracht, die ga je beide nodig hebben!

1 like

Ik voel me al een hele week slap en moe. Gisteren stond er een korte intervaltraining op de planning. Ik twijfelde of ik het wel zou doen… uiteindelijk toch gedaan. Het voelde niet helemaal goed in het begin, maar de intervaltempo’s lagen wel super goed. Conclusie: heel blij dat ik de training niet geskipt heb :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Ik wilde een duurloop doen vanochtend maar was te sloom/lui en zit nu nog steeds in mijn hardloopoutfit op de bank… en nu is het eigenlijk veel te warm al. Heb echt een schop onder mn kont nodig.

schop

Ik had gisteren willen gaan, maar manlief had me niet wakker gemaakt omdat hij dacht dat ik moe was… zucht. Misschien morgen nog even dan.

@Krabsalade haha een soort van tegenovergestelde van het placebo-effect? Ergens niet in geloven maar dat het dan toch werkt. Hopelijk blijft het goed gaan!

En @Jenn bedankt voor de schop. Ik beloof dat ik vanmiddag echt ga!

1 like

@Carbon.monoxide
Kom op je kunt het! Wie weet ben je nu wel al aan het lopen.

@Krabsalade: als het helpt is het goed toch. Alles beter dan pijn!

1 like

Hier eindelijk een 5km pijnvrij kunnen rennen. Ook voor het eerst geheel op strand, dat is toch wel een stuk zwaarder dan op de gewone weg. :sweat_smile:

En de pijn achteraf valt mij ook geheel mee. Beetje stijf maar stukken beter dan de afgelopen tijd. Op aanraden van de podotherapeut de zooltjes uit mijn schoenen gehaald en de originele die bij de schoenen hoorde erin. Dus nu kijken hoe dat komende tijd gaat. Ook nog onder behandeling bij de chiropractor. Dus ik hoop echt dat het beter blijft gaan (anders is het ook lekker zonde van al het geld haha)

Ik ben gegaan! Pas om half 5 ofzo maar goed, dat telt nog als middag. Lekker rustig 8km gelopen. Heb er van genoten!

1 like

Ik ben een oaar weken gelden begonnen mer hardlopen. Gebruik dit schema: https://www.sportzorg.nl/_asset/_public/Files/Hardloopschema-beginners.pdf
Ga twee keer in de week en sla de derde training over, die is optioneel. Gisteren training 10 gedaan. Ging goed. Geen spierpijn, gelukkig. Maar was wel pittig aan het eind.

@Madrid Leuk! Kijk even naar de flexibiliteit van de schoenen. Misschien kan je anders een paar schoenen lenen van iemand?
@GirlLikeThis Ziet er uit als een goed schema, zo heb ik ook opgebouwd.

1 like

Ik heb straks, om 15u, een 5km wedstrijd en het gaat regenen. Zo geen zin in :no_mouth:

@Tobvit
Succes! Ik hoop voor je dat het meevalt met de regen.

@Madrid rekken en strekken van tevoren, beginnen met kleine stukjes rennen en dan tussendoor rust (bijv 1 min rennen, 1 min rust). Je kan kijken naar het schema van rennen met Evy http://www.hardloop.net/hardloopschema-hardlopen-evy-0-tot-5-km/ maar deze bouwt best snel op, als een les moeilijk gaat is het ook echt niet erg om hem de volgende keer nog een keertje opnieuw te doen! En muziek/water mee onderweg (als je dat fijn vindt).

@Tobvit hmm regen in het startvak is niet fijn (poncho/vuilniszak mee) maar onderweg zorgt het wel voor veel zuurstof in de lucht! En een extra setje droge kleding mee voor na de wedstrijd zorgt dat je niet koud wordt. Snel naar huis om te douchen en dan voel je je toch wel weer goed dat je het gedaan hebt. Veel succes!!

1 like

Ik neem soms een flesje mee die ik ergens neer zet in de bosjes en waar ik dan telkens weer langs ga (rondjes) of ik neem idd een rugzakje met zo’n camelbak (maar dat alleen als ik langer dan een uur ga lopen). Flesje in je hand houden kan ook maar vind ik niet lekker lopen. Of zo’n riem met kleine flesjes, dat doen ook veel mensen (vind ik alleen zelf niet lekker zitten). Het is een beetje proberen wat voor jou het beste werkt!

1 like

Leuk! Qua tips: als het bevalt en je wil het blijven doen, schaf een paar echte hardloopschoenen aan en laat je daarvoor adviseren in een hardloopzaak. Niet te hard van stapel lopen, zelfs als je conditie het wel aan kan moeten ook je spieren wennen aan de activiteit. En vergeet niet op te warmen!
Ik loop nog geen lange afstanden, ben eigenlijk max 40 minuten weg, dus ik heb niks bij me qua drinken en voor mijn telefoon heb ik zo’n sportarmband. Daar kan ook mijn sleutel in, en meer heb ik niet mee.

1 like

Combineren jullie hardlopen met andere trainingen? Ik ga 2 keer per week naar de sportschool, maar ben daarnaast ook weer aan het hardlopen. Alleen wil ik wel dat die trainingen in de sportschool (o.a.) bijdragen aan beter lopen. Iemand hier toevallig suggesties voor? :grin:

Hier ben ik weer :smile:
De regen die voorspeld was kwam pas na 4km uit de lucht vallen, waardoor mijn wedstrijd perfect ging :blush::+1:t2:
Afgeklokt op 4,6km in 24:05 :running_woman: Parcours was dus niet echt de volle 5km, maar wel super tevreden van mijn wedstrijd :+1:t2:

@Charlie Ik combineer thuis workouts (core stability) met hardlopen. Op rustdagen, 4x per week, doe ik 20-30minuten wat oefeningen. Ik merk wel verschil tegenover de periode dat ik die oefeningen niet deed.

4 likes