Hardlooptopic

Ja wel gek! Heb je tussendoor ook stil gestaan? Daarbij merk ik ook wel eens dat strava het anders ziet dan mijn horloge zelf.
En strava maakt er sowieso ook wel eens net iets minder van :angry:

Ja bij mij maakt hij er meestal ook minder van! Ik heb soms stilgestaan inderdaad, bij het oversteken. En omdat ik een waterrat zag en dat fascinerend vond hahaha. Zou kunnen dat het horloge dan pauzeert en Strava niet. Is dat wat jij merkt?

Het opvallendste vond ik deze keer dat de 1e km bij Strava al ā€˜eerderā€™ kwam dan op het kaartje van TomTom. Alsof ik volgens Strava over de weg slingerde en volgens TomTom niet.

Ik heb eindelijk weer een keertje hardgelopen. Het ging beter dan ik had verwacht! Nu volhouden en door die eerste periode heen, ik begin het pas leuk te vinden als ik gewoon een half uur lekker kan lopen

3 likes

Ik heb zondag de Bruggenloop, maar ik heb al meer dan een week niet gesport/hardgelopen omdat ik zĆ³ druk was met het leren voor een tentamen. Mijn lichaam voelt nog steeds verrot na al die nachten doorhalenā€¦ Ik voel me nu echt helemaal uit vorm!

Oke, ik heb een nieuw doel nodig!

Welke runs hebben jullie in de agenda staan?
Ik had zelf de groet uit Schoorl run in mijn hoofd (10 km).

Halve van egmond in januari
Cpc loop in maart
Rotterdam in april

Verder weet ik nog niet!
In utrecht zou in maart ook weer marathon/halve/10km zijn maar daar staat nog steeds alleen maar dat er een nieuwe organisatie is dus geen idee of dat nog doorgaat

1 like

Ja weet niet meer hoe het precies werkt maar het wordt bij strava dus wel ook anders berekend:


1 like

Straks richting Rotterdam voor de bruggenloop, hopelijk blijft het droog, maar daar ga ik niet vanuit!

Ja wat een shit weer, ik heb echt geen zin :weary:

Ik ook niet, moet er ook ruim een uur voor in de auto zitten, want al mijn hardloopvriendinnen hebben afgehaakt.

Hoe ging het bij jullie?? Ik heb het droog gehouden onderweg!

Ging bij jou wel lekker of niet met pr?
Ik ben wel tevreden maar had meer ingezeten denk ik.

Ik had dus echt een plensbui precies toen ik het 14km bordje passeerde :weary: en toen ik over de finish was, was het ook weer droog.
Vond t wel een leuke route maar echt veeeel te druk/langzaam vanuit wave 3. Op een aantal stukken kon je steeds maar niet inhalen dus dat was heel irritantā€¦ Maar goed, ik zal zelf ook wel een langzame tijd destijds opgegeven hebben :sweat_smile: Voortaan gewoon maar beetje bluffen denk ik, doen veel mensen of niet?

Ja klopt bij van die grote wedstrijden bluft iedereen als een malle volgens mij :face_with_hand_over_mouth: (ik ook altijd haha)

Ja bij mij ging het heel goed eigenlijk! Was vooraan in het startvak (wave 2) gaan staan en daardoor helemaal geen last van de drukte en kon lekker doorlopen. Op de van Brienenoordbrug (die lange) was het ff doorbijten en de laatste kmā€™s ook. Maar voor de rest ging het soepel! Had het wel heeeeel koud nadat ik gefinisht was.

1 like

Bij mij ook wel lekker. Ook bij 14 de plensbui gehad, en op een gegeven moment stond het gewoon echt stil in een bocht, de maasboulevaard op. Door de drukte kon ik helaas niet constant lopen, doel was rustig aan en dat is ook wel redelijk gelukt. Keek heel erg op tegen de van Brienenoordbrug, maar dat viel eigenlijk wel mee met de wind in de rug, en daarna lekker lange afdaling.

Hebben jullie nog wedstrijdjes gepland staan dit jaar? Ik alleen nog dit weekend de Ugly sweater run, maar dat is natuurlijk geen echte wedstrijd, maar meer voor de leukigheid.

Wil nog even kijken of ik nog wat leuks kan vinden voor het einde van het jaar.

Ik heb dit jaar niks meer op de planning staan! Eerstvolgende is halve van egmond.

Maar moet nu eerst echt eens naar de fysio,want ik blijf vage enkelklachten houden. Geen echte pijn ofzo en kan dus prima hardlopen ermee, maar wel stijfheid/spierpijn achtig en wat spiertjes in mn voet doen gek als je erop drukt, dus denk dat ik er eerst maar naar laat kijken, voordat ik echt iets forceer :weary:

1 like

Ik ben sinds vier weken aan het hardlopen (schema van runtoday voor 5k) en heb echt het gevoel dat ik te snel ben begonnen. Ik heb alleen nog op de loopband getraind en ik begon met een tempo van 8.8 en zit nu op 8 maar kan de drie minuten dat ik steeds moet rennen (interval) maar nauwelijks volhoudenā€¦ hoe hebben jullie je goede tempo gevonden?

Proberen nog langzamer te gaan totdat je merkt dat je niet meer buiten adem raakt. Kijk ook eens goed naar hoe je ademhaalt, heel oppervlakkig via de borst of rustig en diep via de buik? En hoe is je pasfrequentie? Waarschijnlijk kan die omhoog waardoor je minder energie gaat verspillen. Muizenstapjes zetten, heel kort en snel achter elkaar.

1 like

Thanks voor je reactie! Ik ga morgen eens proberen op 7.5 te rennen en kijken of dat helpt. Ik merk idd dat ik heel erg via mā€™n borst ademhaal, ik krijg ook al snel last van pijn en een soort druk op mā€™n borst, denk door het verkeerd ademhalen. Hoe weet je wat de pasfrequentie is? :sweat_smile: naar mā€™n idee zet ik iig wel erg grote passen

160 is wat mijn horloge meestal aangeeft als ik gewoon rustig loop. Volgens mij is tussen de 160-180 ā€œperfectā€ volgens onderzoeken / analyses van wetenschappers.

Je kunt ook op YT zoeken naar filmpjes over cadans verbeteren

Ah super fijn dit! Ik zag op spotify ook al wat lijsten voorbij komen die op bpm gebaseerd zijn, ik ga eens proberen om met een van die te rennen. Heel erg bedankt!

1 like