Hardlooptopic

Heeft iemand hier wel eens zelf een schema samen gesteld voor een marathon? En zo ja hoe, zijn daar handige sites of apps voor?

Nee zelf nooit gedaan, zou een schema van Runnersworld oid als voorbeeld nemen! Ik weet alleen dat er aangeraden wordt om 3 weken voor de marathon je langste duurloop te doen en dan 2 weken ervoor max 20 en één week ervoor max 10km als duurloop.

En verder per week kan je aanhouden: 1 duurloop, 1 of evt 2x een intervaltraining en 1 relax losloop rondje. De meeste mensen trainen 3x per week voor de marathon, sommige 4x :open_mouth:

2 likes

Ah balen! Hoe is het gekomen bij jou? Hoop dat je snel weer op de been bent. Bootcamp is iig ook hartstikke goed voor je lijf om sterker te worden.

Super, dankje! Ik ga eens kijken of ik iets kan vinden.

Ik had deze een beetje als uitgangspunt. Heb ook nog ergens die van onder de 5 uur liggen, ging daar dan soms een beetje tussenin zitten. Maar ik ben sowieso niet heel goed in heel strict schema’s volgen haha

Edit: die van 5 erbij

Summary

1 like

Ah super fijn dit, hier heb ik zeker wat aan. Dankje!:grin::grin:

Ja, ik heb dus precies hetzelfde met die officiële intensieve schema’s. Vaak snel overbelasting klachten, en ook gewoon niet altijd tijd voor. Heb naar 't schema van sportrusten gekeken, maar dat durf ik toch niet helemaal aan (14km als langste duurloop). Denk dat ik idd jouw methode en de schema’s van hierboven een beetje ga combineren. Dankjewel!

1 like

Bij een marathon schema wordt ook vaak aangeraden om de 4de of zelfs 5de training een andere sport te doen, bijvoorbeeld wielrennen of zwemmen.

Volgende week heb ik al m’n wedstrijd! Ik ben benieuwd hoe het gaat. Morgen en zondag ga ik deze week nog lopen!

3 likes

Zijn er hier ook mensen die 1x per week lopen? Ik doe andere sporten door de week (ook cardio) en heb 1x per week tijd om hard te lopen. Meestal loop ik een rondje van 6 km en meestal in zo een 38 minuten. Het rondje begint een beetje te vervelen en ik ging zoeken naar hardloopschema’s maar die zijn altijd voor 2 a 3 keer per week. Hoe zouden jullie dat doen als je 1 keer loopt? Rondje telkens langer maken voelt logisch maar is t beter misschien om meer interval ofzo te lopen?

1 like

andere routes lopen, ene week wat langer en trager, andere wat korter en sneller, interval (5x2min snel bijv) of fartlek (onderweg opdrachten voor jezelf bedenken), heuvel/brug sprintjes, fietsen naar een nieuwe plek en daar je rondje rennen, misschien lokale 5km wedstrijd doen voor de fun?

Top, bedankt voor je tips! Vind 't wel fijn om iets van een schema te hebben, toch een beetje hou vast. Maar wel fijn als er een beetje speling is idd. Ik ga in New York lopen!

1e dag op vakantie, heb 1km opwarming gedaan, uur krachttraining en weer cooling down. Heerlijke start.

Ik heb ook het boek van Annemerel, trainen als Een top atleet uitgelezen. Haat gelezen boeken in de kast, dus als iemand het voor 10incl wil overnemen stuur even een Pm!

Bedankt voor de tips!

Is er nog iemand bij de utrecht marathon volgende week?

Ik sta ingeschreven voor de kwart, wat nergens over gaat haha. Maar misschien ga ik toch gewoon (het is tenslotte om de hoek), volgens m’n opbouwschema zit ik dan ergens bij 6x10 dus dan moet ik al een heel eind komen. Alleen is tussendoor wandelen wel erg suf bij een wedstrijd denk ik? :stuck_out_tongue:

@littlenumbers Ja ik ben erbij!
Ik heb laatst ook gewandeld bij een run. Bij de waterposten ging ik gewoon een minuut wandelen. Wel fijn dat je alweer 6x10 minuten mag! Gaat het verder goed, geen last meer?

1 like

Ah leuk, misschien zie ik je nog ergens! Hoewel ik waarschijnlijk ergens achteraan wandel dan :stuck_out_tongue: maar binnen de 1u20 moet net lukken haha. Vind dat wel een vrij krappe limiet trouwens voor een 10.55 of lijkt dat maar zo?

Met hardlopen zelf heb ik nergens last van, erna ook niet. Het is meer dus dat ik af en toe ineens weer een vaag, beetje stijf gevoel heb bij m’n knie, maar dat lijkt niet gerelateerd aan het hardlopen zelf. Misschien zit het ook wel grotendeels tussen m’n oren haha, ga t eens navragen bij de fysio maandag. En voorlopig wel een beetje rustig aan blijven doen, die PR’s komen ergens in het najaar ofzo wel weer hopelijk :biggrin:

1 like

Als je het nog hebt: ik wel!

Ja PM maar!

1 like

ik las dus dit artikel https://www.nytimes.com/2019/05/02/world/europe/uk-london-marathon-slow-runners.html
en daarna deze https://www.nytimes.com/2009/10/23/sports/23marathon.html?action=click&module=RelatedCoverage&pgtype=Article&region=Footer
en ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken? Want voor londen was er dus een speciale groep mensen welke liepen voor een goed doel met eindtijd 7:30, 1 persoon liep zelfs 8 uur over de marathon en ze zijn door mensen uitgescholden onderweg (NIET oké) en waterposten waren al dicht etc. terwijl de tijdslimiet voor het eerst verlengd was.
Maar het irriteert me ook een beetje, en dat beschrijft dat andere artikel ook wel. Het hele ‘marathoner’ zijn verliest zo zijn magie als mensen eigenlijk gewoon 42 km wandelen, want dan zijn deelnemers van de wandelvierdaagse toch ook een soort marathoners? En het gaat hier in dit topic ook wel over tijdslimieten voor verschillende afstanden, wat vinden jullie daarvan? Moeten deelnemers gewoon beter getraind zijn en niet klagen als ze niet binnen de streeftijd de wedstrijd uit kunnen lopen, of is het juist goed om inclusiviteit te stimuleren door de tijdlimieten te verhogen zodat zo ook langzame lopers gestimuleerd worden de bank af te komen?

2 likes

Ingewikkeld! Ik vind het heel triest dat die mensen op zo’n manier werden toegesproken of zelfs uitgescholden. Aan de andere kant slaat het natuurlijk nergens op als je de marathon compleet gaat wandelen. Ik vind een streeftijd waarna de wedstrijd gewoon sluit dan ook echt wel goed. In het eerste artikel staat dat ook zo mooi: we zijn in Londen, een van de drukste steden ter wereld. Die wegen willen ze ook zo snel mogelijk weer vrijgeven natuurlijk.

2 likes