Hardlooptopic

Je wandelt gemiddeld 5/6 kilometer per uur dus als je er 8 uur over doet wandel je bijna alleen. Tuurlijk er zijn tijdslimieten nodig en niet iedereen loopt onder de 3/4 uur. Dus 6 is denk ik wel echt de max. En uitschelden is gewoon nooit ok! Misschien kunnen ze er dan beter nog een wandel evenement ernaast organiseren? Sommige evenementen in Nederland hebben dat ook. Je kan op zondag rennen en op zaterdag wandelen.

2 likes

Ja precies dat vind ik ook een mooie oplossing! Zet je de de straten wel weer deels af, maar zo geef je wel de kans aan iedereen op z’n eigen manier het parcours mee te maken.

1 like

Het is jammer dat ze het voor de wandelaars niet goed geregeld hebben qua terug openen van de wegen. Ik snap dat medewerkers op straat ongeduldig worden als de tijd van openen niet duidelijk genoeg gecommuniceerd is. Uitschelden etc. gaat wel echt te ver.

Ik vind wel dat ze een onderscheid moeten maken tussen de echte hardlopers en de wandelaars. Super goed idee om ook een wandelmarathon te doen maar ik vind het ergens wel krom dat ze dezelfde medaille krijgen “voor het uitlopen van de marathon”. Ik zou willen dat het echt verkocht wordt als een apart evenement. De laatste wave voor de wandelaars voor het goede doel, en dan ook een aparte wandelmarathon medaille en geen officiĂ«le marathon finish.

In Leiden hebben ze sinds vorig jaar ook een wandelmarathon op zaterdag. ‘Helaas’ is Londen zo’n grote stad dat het onmogelijk is om de stad 2 dagen af te sluiten. Maar ik ben wel heel enthousiast over mijn eigen idee haha.

Ik vind dat een tijdslimiet van 5 - 5.5 uur echt de max. is. Dan is het nog soort van joggen. Ben je langzamer dan dat, doe dan gewoon nog niet mee aan een marathon. Vind ik.

3 likes

Mmm ik ben ook wel voor een cut off time inderdaad, ook tussen door dat je bv een bepaalde afstand binnen een bepaalde tijd gehaald moet hebben om door te mogen. Anders haalt het inderdaad de hele sportieve dementie van het event af. Als je graag ver wilt wandelen, zijn er genoeg wandeltochten etc. Aan de andere kant, bij marathons zoals NYC en London, is het ook juist wel gaaf dat iedereen kan meedoen, en verkleed en alles. Daarom is t dan weer goed, dat in bv Boston je alleen kan lopen als je de kwalificatie tijd hebt gehaald. Zo hou je toch die scheiding meer. Lastige kwestie wel!

Mijn moeder doet vaak ultra marathons, en daar heb je ook een cut off time. Bijvoorbeeld 90km, met een maximale tijd van 12 uur. 70 procent van de finishers, finished daar in 't laatste uur, en die race tegen de klok maakt het dan qua prestatie en alles wel specialer. Oohh die mensen die dan 1 minuut, of 10 seconden na die 12 uur binnen komen
 :scream::scream:

Cut off time halverwege is wel heftig haha maar los je ook weer het probleem op van straten te lang bezetten! En ik snap ook dat Londen specifiek speciaal is om alle goede doelen lopers maar ook zij zullen het binnen 5.5u moeten doen vind ik Ăłf inderdaad zoals @oliverqueen in een aparte wave moeten starten en besluiten voor de wandelmedaille te gaan

Ja nja, als iemand niet voorbij het halve marathon punt is in 3,5 uur bijvoorbeeld, kan je ze net zo goed daar van 't parcours af halen dan toch? Ze gaan dan waarschijnlijk niet binnen 6 uur finishen. Maar ja aparte wandel medaille/event is wel een oplossing ja!

Ik ben dus 2 weken geleden weer langzaamaan begonnen met opbouwen en ik wil over 2 weken weer op mn oude niveau zijn. Alleen ben ik me nog steeds zo bewust van mijn knie. Soms voel ik hem echt nog wel, maar ik denk dat ook een gedeelte tussen mn oren zit :persevere:

Heel herkenbaar dat gevoel! Zal gewoon moeten slijten denk ik haha

Weet niet hoelang je eruit gelegen hebt en hoe serieus je blessure is/was, maar zou t vooral rustig opbouwen en niet al te veel druk erop leggen dat je zo snel weer op je oude niveau wilt zijn denk ik?

1 like

Ik heb er wel 3 maand uit gelegen. Ik denk dat het ook grotendeels de angst is dat de pijn weer terugkomt. En opzich gaat het hardlopen ook wel goed qua conditie, maar ik wil inderdaad niet teveel pushen, dus neem ook veel dagen rust erna

In Tokyo waren ook strenge tijdslimieten, ook vanwege het vrijgeven van de stad. Het was een parcours waar je een paar keer heen en weer loopt. Ik zag mensen die bij 12 waren (toen was ik bij 26 ofzo) en die moesten stoppen, ik kom hun pijn zo hard voelen, maar eerlijk is eerlijk. Dan moet je naar de limieten kijken en die ook halen. Er was ook een man die bij km 30 ofzo weer stiekem het parcours op ging, foto’s met medaille op fb enzo. Op de fb waar ik in zat was een hele rel. Die man vergoelijkte het niet mogen doorlopen met WO2, belachelijk. Hij vond dat hij recht had op de medaille, want betaald. Ook op marathon investigations was daar een heel artikel over. Interessante site als je van zulke dingen haalt. Mensen die voor elkaar een BQ lopen enzo.

Edit: toiletten waren slecht geregeld. Blijken mensen 20 min te hebben moeten wachten of 600 meter van parcours af naar de metro om daar naar de wc te gaan. Daardoor zouden veel mensen de cut of gemist hebben. Maar alsnog, lees je goed in in de regels.

Wat mij betreft, max 6 uur is een goede limiet. Mocht je erna komen moet je ook nog wel een medaille krijgen als het kan, maar snap dat ze moeten opruimen.

Hebben jullie ook dat pijnlijke filmpje van de 2oceans gezien? Hardloopwedstrijd in Afrika, 56 km met een limiet van 7 uur. Hup toen de tijd over was kwam er een lint bij de finish. Wie later kwam die kreeg geeneens een medaille.

1 like

Doet er nog iemand mee met de Golden Ten in Delft? Ik loop de 5 km.

Herkenbaar. Toen ik na een blessure weer mocht lopen, was het vooral angst dat het weer terug zou komen. En als ik het dan nog licht voelde zat ik al van zie je wel. Ik kan het niet, dat zat gedeeltelijk ook tussen mijn oren. Ik denk bij 1 pijntje waar dan ook al van nou daar gaan we weer. Straks is het weer een blessure etc.

1 like

Ja, ik de 10!

2 likes

En @Fitgurl succes!!

Ik doe in Utrecht volgende week de halve, loopt daar nog iemand?

Ik ben zo brak (van veel werken, oftewel veel lopen en daar bovenop slecht slapen) maar heb al anderhalve week niet gelopen. Wil ook nog de stad in vanmiddag. Allemaal smoesjes. Dus ga nu de deur uit voor een korte en vooral relaxte (hoop ik) 5 km :sleeping:

Edit: waarom staat er een taart achter mn gebruikersnaam? :sweat_smile:

2 likes

je hebt je een jaar geleden hier op t forum aangemeld :stuck_out_tongue:

1 like

Mijn weekend is helemaal volgepland volgende week met de Batavieren (iemand die ook meedoet? Ik loop de finish etappe) en dan zondag de Beemster Erfgoed Halve marathon met een goede vriend van me. Die laatste is trouwens echt een aanrader, met een buddy door de polder lopen en overal stoppen voor kleine hapjes of drinken. Is alleen echt ieder jaar heel snel uitverkocht.

Heb helaas weer een motivatiedipje, wat waarschijnlijk komt omdat ik net begin ben met fulltime werken en daardoor vrij moe ben. Hopelijk lukt het trainen weer wat beter als het mooi weer is.

2 likes

dat wist ik niet van het parcours, is dat niet zwaar om telkens hetzelfde stuk te lopen 42km lang?
wat mega sneu zeg, dat mensen zo graag een medaille willen dat ze het dan maar zo doen. echt niet oke. Ik bedoel ja je betaald voor de wedstrijd maar een medaille is toch de prijs als je de race voltooid? en als een limiet bij die race hoort, dan is dat zo. ergens wel eens met dat je dan mensen een medaille moet weigeren maar vind het een lastige kwestie
ik ga er nog even meer over lezen, bedankt!

1 like

Oh is niet telkens hetzelfde hoor! Zal even het parcours opzoeken

Zoals je ziet zijn veel stukken heen en terug. Soms motiverend; je ziet de pro’s als je nog niet zo ver bent. En ook als jij al verder bent fijn. Ik kende best wat mensen die meededen dus daar ging ik naar zoeken. Het laatste stuk 30-42 en dan met name 30-35 ofzo was mentaal zwaar omdat de anderen er bijna zijn. Maar als jij er bijna bent is dat wel heel fijn. Beetje zelfde principe als in Rotterdam maar dan langer

1 like

Tof valt nog mee inderdaad! Ach kost toch nog ff tijd en sparen voordat ik ĂŒberhaupt aan Tokyo kan denken :wink:

1 like