Het algemene boekentopic #4

Ik moet sowieso meteen denken aan Tot op de dag van Mardjan Seighali, maar dat gaat letterlijk over onderdrukking en verzet, haar gevangenschap in Iran en vlucht naar Nederland. Ik ken haar persoonlijk en ben regelmatig weggeblazen door haar kracht en hoe ze hoop houdt en strijdvaardig blijft, en zo’n aangenaam lief persoon is gebleven.

Maar goed, dat boek is dus non fictie en dit gaat meer over literatuur denk ik? Daar ga ik even over nadenken!

1 like

Ik heb Op alle fronten van Clarissa Ward ingezonden (ook nonfictie). Kan zelf niet naar de mars komen, ben heel benieuwd hoe druk het wordt.

1 like

Ik heb laatst eindelijk The Idiot van Elif Batuman gelezen (een vriend had het al lang geleden aangeraden), en ik vond het echt super leuk; 4 sterren. Kreeg ook helemaal nostalgische buikpijn naar studeren en mensen ontmoeten en heel de tijd dingen leren en lezen en denken over alles echt heeeeeerlijk, en super grappig vond ik.

En nu ben ik begonnen in either/or van haar, een soort vervolg op the idiot, en ik vind het volgens mij nóg leuker. Het hoofdpersonage lijkt wat autonomer ofzo en ik heb alweer een paar keer hardop gelachen. Maar ik ben pas op pagina 65 :joy:

The idiot was redelijk plot loos dus niet voor iedereen hier geloof ik, maar ik heb er erg van genoten. @vitaminwater heb jij het gelezen? Ik denk dat je het wel kan waarderen (edit: ik weet eigenlijk niet waar ik dat op baseer, ik dacht dat wij in elk geval een aantal dezelfde boeken allebei heel erg goed vonden en ik dacht dat dit een beetje in dat straatje valt, maar ik kan niet echt terugvinden aan welke boeken ik dan dacht :sweat_smile:)

3 likes

Haha ja zeker, ik zag net al dat jij het aan het lezen was en dacht oh leuk!! Maar ik vond the idiot heel tof, kon daarentegen niet helemaal lekker in either/or komen! Ook alweer een lange tijd geleden dus wellicht nog eens een kans geven!

Maar dus wel goed ingeschat! :smile::smiling_face_with_three_hearts: echt leuk

1 like

Nav een post hier, die ik helaas niet meer kan vinden, begonnen aan de moordmysterie puzzelclub. Het is dus een verhaal en ondertussen los je raadsels op. Helemaal mijn ding.

4 likes

Ik ben Birnam Wood van Eleanor Catton aan het lezen. Het is qua stijl wat anders dan ik normaal lees dus ik moest er even inkomen maar inmiddels vind ik het wel wat, ook omdat de verschillende perspectieven goed gedaan zijn, dat geeft het vaart. Op de achterflap staat iets over een enorme plottwist aan het eind, ben heel benieuwd wat dat zal zijn omdat het zo literair is.

Ik heb daarnaast best wat gelezen n.a.v. dit topic de laatste tijd:

Rebecca F. Kuang - Yellowface :star::star::star:
Kirstin Chen - Counterfeit :star::star::star::sparkles:
Rebecca Makkai - I have some questions for you :star::star::star::star:

2 likes

Ik zit sinds kort in een whatsapp comminity met allemaal meiden/vrouwen die veel lezen en daar worden ook “readathons” in gehouden. Heb nu 2x meegedaan aan een 4 uurs, maar ga vandaag een 10 uurs proberen! Kijken hoeveel ik kan lezen. Ik merk dat ik door het inplannen van zulke momenten veel meer lees dan wanneer ik het lezen niet in plan, dan pak ik toch sneller mn telefoon om te TikTokken.

17 likes

Hebben jullie nog leuke boekentips, vooral kortere boeken? Voor een long haul vlucht vind ik dat vaak wel fijn, i.p.v. langdradige boeken.

Ik heb laatst Ossenkop gelezen, vond ik erg goed! Nu lees ik Beladen Huis, maar die vind ik erg tegenvallen.
Vind allerlei genres leuk, maar liever geen fantasy.

1 like

Oh dit klinkt heel leuk! Is er een manier waarop ik mij hiervoor zou kunnen aanmelden of is het wat meer besloten? Sinds dit jaar heb ik het lezen weer helemaal opgepakt maar ik heb niet veel mensen in mijn omgeving waarmee ik het daarover kan hebben

1 like

Ik stuur je even een pb!

2 likes

< 300 pagina’s (blijkbaar lees ik veel korte boeken, moest mezelf een halt toeroepen bij het opstellen van dit lijstje, haha):

De overlevenden – Alex Schulman
De wand – Marlen Haushofer
Dagen in de geschiedenis van stilte – Merethe Lindstrøm
Kitchen – Banana Yoshimoto
Colometa – Mercè Rodorera
Schoon – Alia Trabucco Zerán
Mijn man – Maud Ventura
Zomerboek – Tove Jansson
Buurtsupermens – Sayaka Murata
Dagen van verlating – Elena Ferrante
De boeken van Sarah Crossan

Ik vond Ossenkop ook heel goed trouwens!

4 likes

Sophie Visser - De eerste. Vond ik heel goed en lijkt me echt ideaal hiervoor.

De elementals-boeken van John Boyne. Niet echt een serie, maar ze horen wel bij elkaar: Water, Earth, Fire, Air. Ook in het Nederlands.

2 likes

en @Eline_A
Thanks beiden! Ik heb de boeken die ik nog niet had gelezen via Kobo Plus op m’n e-reader gezet. De eerste vlucht is bijna 15 uur en dan nog een binnenlandse vlucht dus genoeg tijd om te lezen! :smiley:

2 likes

Ik ben ook wel benieuwd!

Wat leuk! Hoe werkt dat precies?

1 like

De Eerste vond ik ook supermooi!

2 likes

Op whatsapp kan je communities aanmaken, en daarin kan je subgroepen maken. Dus werkt wat anders dan een gewone groepchat.

In deze community heb je meerdere subgroepen waar je zelf voor kan kiezen of je ze wil meelezen of niet, en er zijn ook chats voor fysieke boekenclubs. Heb het zelf via TikTok ontdekt haha, zijn inmiddels al zo’n 700 leden.

7 likes

Ja he. Ik gooi 'm nog even zo in het topic want denk dat meer mensen hier het mooi vinden en schrijver is (nog) onbekend.

Het gaat over een vrouw van 35 met een prima leven met man en dochters, die 's nachts ineens weer dromen heeft over haar eerste jeugdliefde en daarmee weer helemaal herbeleeft hoe dat verliep en zo teruggaat naar haar jeugd in Groningen in de jaren negentig. Ik vond het echt heel mooi.

10 likes

Vandaag dit boek gelezen, de eerste keer dat ik iets van Simon Beckett heb gelezen. Vond het boek heel erg goed in elkaar steken en het las lekker weg. :star::star::star::star::star:. Het is deel 1 van een reeks dus ik ga binnenkort ook in deel 2 beginnen.

5 likes

Ik heb net Dochter van twee werelden uit van Sarah Lark, heerlijke sfeer van Afrika en de wilde dieren. Speelt zich af rond 1920 dus de zwart-witte huidskleuren en het verschil qua rang komen wel steeds terug.

Ik verheugde me net als jij @Tamara op deel 2 maar ik lees dat dat boek een hele andere kant op gaat dus helaas, beter maar nagenieten van dit boek ipv verpesten met een deel 2