Het algemene boekentopic #3

Hahaha ja, dat klopt en die ik nu ook veel! Maar er zijn maar weinig vertaald

Ik ben nu Geweldig groots mooi leven aan het lezen van Emily Henry (great big beautiful life). Is nieuw en populair. Variation van Rebecca Yarros staat ook op kobo plus. Die heb ik net uit, vond ik top! De chestnut springs serie van Elsie Silver staat erop, vond ik heerlijk weglezen (geen hoogstaand geschreven serie, maar wel mooi en ook populair).

1 like

Ja dit was mij ook al opgevallen! Weet iemand waarom dit is, dat dan de Nederlandse vertaling er wel op staan en de Engelse niet?

Ik heb een aantal boeken nu in het Nederlands gelezen terwijl ik ze van tevoren eigenlijk liever in het Engels had willen lezen en dat was gewoon helemaal prima, toch een beetje pretentieusheid van me om het dan in ~de originele taal te willen lezen :sweat_smile: Hangt ook van het boek af denk ik, maar ik las bijvoorbeeld The Nightingale/De nachtegaal en dat speelt zich in Frankrijk af, dus of dat nou in het Engels of Nederlands was, het klopte beide niet met de personages lol

1 like

Ja dit ligt aan de afspraken met de uitgevers! En voor de Nederlandse markt is het nou eenmaal makkelijker om afspraken te maken met Nederlandse uitgevers (en auteurs), ook omdat in het buitenland (/Engelse taalgebied) veel meer dit soort aanbieders zijn en ze met andere verdienmodellen werken.

Soms loont het om Stuff Your Kindle Day op Amazon in de gaten te houden voor gratis Engelstalige ebooks, maar dat zijn vaak niet de populaire titels.

1 like

Ah oké, ik dacht dat het een internationaal programma was! Maar als het per land gaat dan snap ik het inderdaad, bedankt voor de uitleg!

Ik heb afgelopen week het derde rijk van Knausgard gelezen en ik ben zo hooked aan die serie, zag dat deel 4 en deel 5 al uit zijn in Noorwegen! Ik hoop echt dat de vertalingen snel komen. Ik vind het zo heerlijk weglezen. Vraag me wel echt af hoe het verder gaat nu de ster weg is??

Oh en hebben jullie de laatste Boekenfm gehoord over de Camino? Ik heb zo hard gelachen en ben het ook echt met ze eens haha

3 likes

Zijn ze overwegend negatief over de Camino? Want dan wil ik het ook luisteren, haha.

3 likes

Ik dacht dus dat het een trilogie zou worden en dat dit de laatste zou zijn. Ik kwam erachter dat het er vijf zijn toen ik deel drie bijna uit had. Ik zou er echt nooit aan begonnen zijn als ik dit geweten had. Hoe ga ik ooit al die personages en verhaallijnen onthouden tot deel 4 en 5 er een keer zijn (oke, ik heb aantekeningen gemaakt in mijn notitie-app, maar toch). Geloof dat ik ergens las dat ze met steeds een jaar ertussen uitkomen, dus zal wel even duren nog.

3 likes

Ja! :sweat_smile:

@Eline_A oh ja maar het kan ook maar zo zijn dat die personages nooit meer terugkomen en het totaal ergens anders over gaat haha, ik geloof niet dat je je daar te sterk aan vast moet houden en dat dat echt het punt is. ik wist bij het lezen van deel 3 ook niet meer precies wat er in deel 1 was gebeurd maar dat maakte niets uit voor het leesplezier (vond ik)

3 likes

Ja en ze zeggen een aantal keren dat ze niet over willen komen als snobs want dat zijn ze niet of nou ja vooral die Joost zei dat dan zo. Maar het klinkt allemaal nogal uit de hoogte prima maar kom daar gewoon voor uit. Verder vind ik het wel jammer dat ze zoveel er om hebben moeten lachen. Zulke boeken kan je volgens mij best serieus lezen en bespreken maar dan op een andere manier. Gemiste kans.

Oh ik vond eigenlijk dat ze daar wel voor uitkwamen en dat ze ook echt wel hebben geprobeerd het serieus te bespreken, maar gewoon een beetje melig waren. Ik vond dat wel leuk juist en die auteur gaat er echt niet minder boeken om verkopen. Maar die hele podcast is gewoon nogal snobistisch haha.

3 likes

Ja goed punt daar erger ik me al langer aan dus misschien dat ik in deze aflevering al die snob opmerkingen extra stom vond daardoor.
Maar goed ik heb dat hele boek niet eens gelezen dus misschien ben ik het wel helemaal met ze eens.

2 likes

Ik vind het eigenlijk erger geworden sinds Marja er bij is. Maar ik heb dan ook echt een zwak voor Ellen en ik vind het altijd jammer als zij er niet is.

2 likes

Ok nu ben ik helemaal nieuwsgierig geworden, dit wordt de eerste aflevering die ik luister van die podcast brb haha

4 likes

Komt dit boek dan 12 juni uit? Op de site van de uitgeverij staat namelijk 11 november als datum. En de uitgeverij reageert niet op m’n berichtje.

2 likes

Bol.com klopt heel vaak niet, ik vernoed dat het november wordt want hij is pas net verschenen in het engels nadat hij al heek vaak was uitgesteld.

Meh :frowning: ik was er al bang voor. Ik heb dus helemaal mezelf en m’n familie meegekregen in het herlezen en dan duurt november echt nog heel lang :frowning: misschien dat ik 'm voor mezelf in het Engels koop dan.

5 likes

Ja, komt pas in november volgens iemand die ik laatst sprak van de uitgeverij! Ik kan ook echt niet wachten

1 like

Dit idd. Ik heb het geluisterd en ik hoorde een stelletje melige literatuursnobs, haha. Ik vond het wel vermakelijk omdat ik hun mening over dit boek wel deel. Maar @Marquez voor een openbare podcast van literatuurcritici vond ik de kritiek nogal zwak onderbouwd inderdaad. Ze hadden er best ook nog even een moment iets serieuzer op in kunnen gaan. Tot zo ver mijn recensie van deze recensie :crazy_face:

4 likes

Ik vond hun aflevering over Lampje en Krekel ook niet leuk. Zij snappen niet waarom kinderboeken leuk kunnen zijn om te lezen en ik vond ze zo ontzettend uit de hoogte.

2 likes