Het algemene boekentopic (Deel 1)

Ik heb deze week De Witte Kamer uitgelezen, moeilijk weg te leggen, spannend! Ik ben eraan begonnen omdat ik de schrijfster van hier ken, ik ben haar forumnaam vergeten, sorry. Het is iig zeker een aanrader! Zijn er nog meer meiden van hier die het boek hebben gelezen?

1 like

Ik heb m ook gelezen. Vond hem spannend! Maar de dialogen vond ik wat gekunsteld. Vooral als Hanna en Leon elkaar dingen gingen uitleggen. Dat was mij te expliciet (te duidelijk bedoeld om de lezer mee te nemen in het verhaal), en daarmee niet realistisch

Dat vond ik ook, ik was er daarom niet zo lyrisch over als de meeste anderen.

lja Leonard Pfeijffer - La Superba
Pfeijffers schrijfstijl heeft altijd twee gezichten, namelijk die van een geraffineerd literator en kinderachtige hoerenloper die net iemand het woord ‘kut’ voor de eerste keer heeft horen zeggen.
Was dit boek dan kut? Nee, dit boek is gewoon een geënsceneerde soa waarvoor je de remedie even uitstelt omdat het bij wijlen iets moois oplevert.

:croissant::croissant::croissant:

Glennon Doyle Melton - Untamed
In Nederland hadden wij viruswaanzin in Amerika lijden ze aan grootheidswaanzin. Dit gaat ook op voor de schrijver van dit boek want zij denk alle wijsheid in pacht te hebben na het overleven van een traditioneel christelijk huwelijk en een alcoholprobleem. Maar eigenlijk wil deze auteur gewoon met haar woordendiaree aka memoire zeggen ‘kijk eens hoe geweldig ik ben’. Amerikanen én Adele gaan er wel goed op. Maar kan je ze het kwalijk nemen in dit kutjaar? Dit boek is wel écht kut.

:croissant:

15 likes

Hahaha heerlijke recensies dit. Die croissantjes ook. More plz.

1 like

Marieke Lucas Rijneveld - The Discomfort of Evening
Als Gerard Reve opgegroeid zou zijn in een gereformeerd boerengezin en god niet zou opvoeren als ezel (het ezelproces), maar graag kunstmatige inseminatie van koeien met tieners zou naspelen, dan zou je uitkomen bij The Discomfort of Evening. Het leverde Rijneveld wel een imposante internationale prijs op, maar mij vooral vraagtekens. Waarom kocht ik een Nederlands boek in het Engels en zou dit boek misschien iets beter te verteren zijn in mijn moerstaal? Ik weet het niet en wil het ook niet meer weten.

:croissant:

10 likes

Het antwoord is nee.

(ik was niet zo’n groot fan haha)

5 likes

Dit boek was echt mijn slechtste aankoop van dit jaar. Die andere had ik mooi gepiraat omdat ik een goed voortschrijdend inzicht heb wat betreft populaire Amerikaanse boeken. :joy:

Ahh dat vind ik dan weer jammer. Ben voorstander van betalen voor boeken! Maar je behoedt ons nu wel voor teleurstellingen en dat is dan weer fijn. :stuck_out_tongue:

1 like

Ik ben voorstander van kwaliteit. :stuck_out_tongue: Ik geef jaarlijks vele honderden euro’s uit aan boeken en nog wel meer aan muziek. Sommige auteurs verdienen het gewoon niet (en J.K. Rowling ook in de toekomst :p).

1 like

Eensch, je kan beter Wolkers lezen @anon42392789 is een beetje hetzelfde maar dan minder naargeestig. Of Het Smelt van Lize Spit, is mooier

2 likes

Haha ouch! Maar het geld gaat niet alleen naar de auteurs hè. Maar een klein deel. En het geld dat de uitgeverij binnenhaalt met bestsellers kan weer gebruikt worden om het uitgeven van boeken met een kleinere oplage te bekostigen.

Zou trouwens wel interessant zijn als je achteraf kon betalen… Dat je als je denkt ‘wat een kutboek’ tien cent betaalt. :stuck_out_tongue:

3 likes

:heart:

Ik heb deze trouwens dubbel, wil iemand hem tegen verzendkosten overnemen?

1 like

@vitaminwater Wolkers kan ik wel waarderen. Iets van Spit heb ik nog nooit gelezen ondanks de lovende kritieken. Hoewel ik :netherlands: doceer, lees ik voornamelijk Engelstalig werk. Ik verplicht mijzelf altijd om één Nederlands werk per jaar te lezen. Al heb ik dit jaar ook nog Hex gelezen.

@Briseis met muziek kan je dat soms wel doen (of iig meer betalen dan het minimum op bandcamp) omdat je het vooraf ook meestal op Spotify kan horen.

1 like

Haha tijd om De avond is ongemak met je leerlingen te lezen :ok_hand:

Heel graag!

1 like

Oeff terwijl er zoveel mooi Nederlands werk is! Niña Weijers, Hanna Bervoets, Stella Bergsma vind ik ook heerlijk

1 like

Ik lees het liefst fantasy en in minder mate historical fiction. De meeste Nederlandse schrijvers zijn niet zo sterk in die genres.

@Briseis als ik op een middelbare school nu docent was zou ik ze best een scene willen geven en dan vragen om hun mening of het te herschrijven. :shushing_face:

Niña Weijers :revolving_hearts:

1 like

Ik vind Hanna dan weer echt niets. Ik heb 3 boeken gelezen, maar nee, echt niet mijn ding.

Ik wil dat boek van Marieke Lucas Rijneveld gaan luisteren op Storytel, want ik ben er wel benieuwd naar.

1 like