Het algemene boekentopic (Deel 1)

Hebben jullie de hashtag #thebookexchange ook gezien op Facebook? Ik doe er ook aan mee en probeer nog wat (buitenlandse) vrienden te regelen.

1 like

Wat is het?

Het is een soort ketting, eigenlijk. Je deelt een statusupdate op je Facebook en als mensen daarop reageren stuur je ze een bepaald bericht. Het gaat erom dat je je lievelingsboek naar iemand stuurt, en dat jij van anderen weer hun lievelingsboek ontvangt.

Ik reageerde bij een vriendin, die mij een adres van iemand bij wie zij weer had gereageerd doorgaf. Dus ik stuur mijn boek naar de vriendin van een vriendin, en deel het bericht op mijn Facebook. de mensen die bij mij reageren, geef ik weer het adres van mijn vriendin door. de mensen die dan nav mijn bericht het weer delen, krijgen mijn adres enzovoort.

Het idee is dat je 1 boek opstuurt, en dus van anderen weer boeken ontvangt. Ik vind het zo’n leuk initiatief! Is dit zo een beetje goed uitgelegd? Ik heb het gevoel dat ik alsnog abracadabra schrijf haha.

1 like

Ohhh ja dat doet wel een belletje rinkelen! Ik heb wel eens aan zoiets meegedaan maar toen reageerde niemand op mijn bericht :cry: was op instagram hahaha

Hahaha oh dat is echt enorm herkenbaar!

Ik heb het gedeeld op Facebook maar de mensen die bij mij reageerden (in PB of whatsapp, dan) hebben het nu nog niet op hun eigen Facebook gezet. Hoop dat ze dat nog wel doen want anders ontvang ik niks, haha. Maar vind het initiatief wel ontzettend leuk, en druk aan het bedenken welk boek ik zal opsturen.

Misschien een leuke vraag voor hier: wat is jouw aller-, allerlievelingsboek? En waarom?

Wil je enthousiasme niet verpesten, maar dat is volgens mij een pyramid scheme, wat ook verboden is :sweat_smile:

https://www.hoaxmelding.nl/hoax/koop-1-boek-en-ontvang-er-36/

5 likes

Pff wat een ontzettend lastige vraag. Ik denk dat ik ga voor de beer, het meisje en de nachtegaal. Zo sprookjes achtig en heerlijk Russische. Echt een verhaal om in te verdwijnen.

Maar ik vind de zwijgster ook echt heel mooi en super indrukwekkend. En heksenkind vind ik echt een fantastische jeugdboek. Ik lees echt teveel mooie boeken. De astronaut ofzo vind ik ook geweldig. Het ligt zo een je stemming en levensfase ook denk ik. En die van jou?

1 like

Ik zie daar andere berichten dan die ik heb gepost, en daarnaast heb ik met alleen vrienden (of vrienden van) te maken dus dat zal wel goed zitten, maar bedankt voor de tip! Ik hoef ook geen 36 boeken, 1 lievelingsboek van een via-via persoon vind ik al leuk :slight_smile:

De beer, het meisje en de nachtegaal vond ik ook leuk om te lezen! En voor mij weer eens wat anders dan wat ik normaliter lees.

Ik las vroegah alleen maar thrillers, ik ben echt een crime junkie. Dus Karin Slaughter, Lars Kepler enzovoort, en ook John Grisham vond ik erg interessant. Via daar heb ik eens Het Weerzien van Nicci Gerard gelezen en die heeft heel veel indruk op me gemaakt. Die heb ik 12 jaar geleden eens gelezen en laatst opnieuw gekocht om te kijken of ik die nog steeds zo mooi vind.

Maar de afgelopen jaren lees ik alleen maar romans eigenlijk, ik houd echt van diep in een relatie/hoofdpersoon duiken. Een Klein Leven vond ik ontzettend indrukwekkend, en schoot toen direct naar mijn top-3 boeken, wellicht wel nummer 1.

Three Women vond ik ook fantastisch, deed me heel veel. Ik weet dat de meningen er enigszins over verdeeld zijn, maar ik vind het een ontzettend actueel boek. De rol van vrouwen in de maatschappij, de mening/het oordeel wat daar altijd aan verbonden is, en daarnaast hoe je wordt gevormd in je leven tot wie je nu bent. Dit was ook het boek waar ik aan dacht om op te sturen voor die book exchange.

Als laatste vond ik Girl, Woman, Other ook geweldig en indrukwekkend. Ik ben me nog steeds erg aan het verdiepen in alles rondom BLM en vond dit boek daarin onmisbaar. In elk hoofdstuk leer je een andere (zwarte) vrouw kennen en krijg je de bevestiging dat je Ʃcht niet kunt oordelen over hoe een ander zijn/haar leven inricht, want sommige dingen gebeuren buiten je macht om.

Zo, lang verhaal haha!

2 likes

Super grappig dat je three women noemt! Die hen ik net deze week uitgelezen. Vind het een mooie boek maar was niet zo lyrische als de opmerkingen dit op de kaft stonden, maar zeker een goed boek!

Thrillers lees ik niet echt. Vind het wel leuk ter afwisseling als ik films kijk maar met boeken doe ik dat niet. Vindt het toch te spannend (films ook hoor maar ik vind de actie/thrillers dan wel fantastisch beetje over the top van een met boeken is dat er niet echt) maar Camilla Lackberg en de trilogie van stieg larrison hebben veel indruk gemaakt vroeger.

Je andere boeken ga ik eens opzoeken!

1 like

Huh waarom is Scribd niet onbeperkt?

@visual ik lees ook bijna enkel Engelstalig en heb vorig week een proefabonnement afgesloten op Scribd. Ben echt fan! Op hun site is het 30 dagen, maar via een link heb ik nu 60 dagen gratis. Per maand is het 13,99 maar als je een jaarabo afsluit dan maar iets van 8 euro per maand.

Als ik zoveel blijf lezen dan ga ik zeker voor het jaarabo hierna.

Nadeel is dat je dus niet op je e-reader kan lezen, maar het leest wel fijn (zwart scherm) tot nu toe op mijn I-pad.

Thrillers geef ik nu dus ook helemaal niets meer om, zelfs weerstand tegen. Zo grappig hoe dat kan veranderen!

1 like

Na twee of drie audiobooks gaat het grootste deel van het aanbod naar ā€œunavailable until DATUM NA BETALINGā€ :upside_down_face:

Destijds ook getest door op naam van mijn vriend een account te maken, alles is dan weer beschikbaar. Tot je er weer twee of drie gehad hebt, dan dus hetzelfde verhaal.

Vind het wel echt jammer, heb daardoor op het moment weer Storytel. Scribd vond ik wel fijn in gebruik en hun (Engelstalige) aanbod is natuurlijk veel groter.

1 like

Het artikel was meer als voorbeeld en uitleg bedoeld. Uiteindelijk kan iedereen zoiets beginnen. Het probleem is meer het hele concept van een piramidespel dat je ā€˜prijs’ afhangt van het werven van nieuwe deelnemers. Hierdoor moet het als het ware oneindig doorgaan en hebben de starters meer kans dan mensen die later meedoen, waardoor het als oneerlijk kansspel wordt gezien. Maar goed, wilde je alleen waarschuwen verder, haha. Snap dat jullie geen kwade bedoelingen hebben oid.

1 like

O stom! Nog niet tegengekomen wss omdat ik toevallig wat oudere boeken heb gekozen.

Ja, ik snap het! En heb ook altijd graag achtergrondinformatie hoor, dus bedankt dat je het deelde!

Hier een aantal boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Vind het altijd leuk om recensies van andere mensen te zien, dus dacht, zal er ook wat delen :smiley:

The Memory Policy Yoko Ogawa
Dystopisch boek over een klein dorp waar steeds willekeurig items verdwijnen. De herinneringen aan deze objecten verdwijnen ook, behalve voor een selecte groep mensen die alles blijven onthouden. The Memory Policy pakt deze mensen weer op. Te vergelijken met 1984. Typisch Japanse literatuur in de zin van dat het altijd een beetje raar en creepy is, maar dat is echt precies mijn ding. Zeker een aanrader!
:star::star::star::star::star:

The Starless Sea Erin Morgenstern
Fantasyboek over een jongen die zichzelf in een verhaal in een boek tegenkomt en daarna in een wereld belandt waar niks is zoals het lijkt en sprookjes waar blijken te zijn. Alles is op indrukwekkende wijze verbonden. Vond dit echt een mega origineel boek en het had ook precies weer dat ā€œrareā€ waar ik fan van ben.

Again Again E. Lockart
Schrijfster van We Were Liars. Gaat over een meisje op zoek naar de liefde. Het boek is erg lastig te omschrijven. Het is absoluut geen standaard liefdesverhaal, maar eerder een zoektocht naar wat liefde betekent op allerlei verschillende manieren. Vond ook het dialoog en de appjes tussen de personages erg goed geschreven. Niet een standaard YA boek.
:star::star::star::star:

Revenge Yoko Ogawa
Dezelfde schrijfster als The Memory Police. Ik begin echt fan te worden. Dit is een boek met korte verhalen die allemaal op een manier aan elkaar verbonden zijn. De verhalen zijn stuk voor stuk een beetje luguber en verontrustend. Zou het niet perse horror noemen, maar die richting gaat het wel op. Wederom super goed geschreven. Je verwacht de plot twists echt niet en elk verhaal is op zichzelf zo origineel bedacht.

Midnight Sun Stephenie Meyer
Wtf was dit joh. Dit boek had nooit uitgebracht mogen worden in deze staat. Het zit zo intens slecht in elkaar. Bepaalde plotpunten worden totaal niet opnieuw uitgelegd en ze gaan er maar van uit dat je het allemaal nog wel weet. Nou, ik wist echt de helft niet meer. Je boek is slecht als ik tussendoor op Wikipedia op moet zoeken wie ook alweer wie was en wat er in bepaalde scenes aan vooraf was gegaan. Ook kan ik de relatie tussen Edward en Bella niet meer zo waarderen als dat ik dat vroeger kon… Denk dat ik ondertussen echt te oud ben geworden voor deze serie.
:star:

9 likes

ahahahaha die recensie van untamed, zo voelde ik me ook echt precies erover. Krijgt ook heel veel kritiek gezien de vele voorbeelden van white privilege die erin staan

Heeft iemand Deadly Education, boek 1 van de Scholomance serie van Naomi Novik al binnen? Haar serie Temeraire is mijn favoriete serie ooit, dus ben heel benieuwd naar deze nieuwe serie. Het schijnt een wat meer YA type boek te zijn, waar voorheen ze vooral Adult Fantasy schreef. Het gaat over een magic school (HP vibes) met een vrouwelijke protaganist, dus ben best benieuwd of t een nieuwe hype gaat worden.

1 like

Ik heb hem gelezen voor m’n werk en ik vind het dan altijd wat lastiger om het boek goed te beoordelen, maar het heeft me zeker vermaakt. Vond de worldbuilding interessant en de hoofdpersoon heeft echt een eigen stem/karakter. Dit was trouwens mijn eerste Novik, wilde net aan Zilvergaren beginnen maar toen kwam deze tussendoor.

1 like