Lekker late reactie, maar ik had eerder niet echt tijd te antwoorden haha.
Maar: ik vind sterren ook heel subjectief. Ik heb jarenlang voor Hebban gerecenseerd en daar probeer je natuurlijk zoveel mogelijk allemaal eenzelfde ‘sterrensysteem’ aan te houden, maar in de praktijk is dat nagenoeg onmogelijk. Sommigen vinden een boek al snel heel goed. Anderen, zoals ik, worden niet snel van hun sokken geblazen. Ik geef zelf 3 sterren als ik het gewoon een goed boek vind. 4 sterren geef ik als ik het een heel goed boek vond maar nog wel punten van kritiek heb. 5 sterren geef ik zelden, dat komt eigenlijk alleen voor als ik ‘verliefd’ word op een boek.
Omgekeerd werkt het hetzelfde: ik geef zelden 1 ster. Het boek moet dan wel echt om te janken zijn. Ik zie meestal wel positieve punten waardoor de 2 sterren gehaald worden. (Maar niet altijd, helaas.) Ik had met Hebban vaker moeite om te kiezen uit 2 of 3 sterren dan uit 3 of 4 sterren, moet ik ook zeggen. Vaak wilde ik het liefst 2,5 sterren geven, wat daar niet kan.
Op mijn eigen boekenblog (of nou ja, ik deel het met twee vriendinnen) zijn we helemaal van sterren afgestapt om deze reden. De hoeveelheid sterren zegt uiteindelijk niet alles.